Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?  (läst 17764 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #40 skrivet: 08 okt-13 kl 16:53 »
Skulle säga att alla aggregat jag kommit i kontakt med de senaste 20 åren är tillräckligt bra. De skall ge en stöt, och det gör de, dag ut och dag in till dess åskan tar dem. Däremot behöver man ett kraftigt om man har många eller stora beten kopplade till det. 15 J, det håller gräset nere rätt bra och lämnar en hel del kräm kvar till djuren, men är totalt overkill om man bara skall stänga ett litet bete hemma där man lätt håller efter växtligheten under tråden.

Kanske att okända märken skulle kunna vara sämre (biltema?), kvalitetsmässigt, men det är ingen avancerad maskin vi pratar om här.

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #41 skrivet: 08 okt-13 kl 21:12 »
Ju närmre marken till understa tråden, ju kraftigare aggregat krävs.
Ju sämre ledningsförmåga, ju kraftigare aggregat.
Ju längre stängsel, ju kraftigare aggregat.
Ju kraftigare växt, ju kraftigare aggregat.
Ju färre trådar, ju kraftigare aggregat.

Man behöver massor med jordspett, minst ett per Joule. Bra aggregat säger ifrån om du har underdimensionerat.

Vilket behöver man? Tillverkare ger "indikatorer" men inga löften. Ta öppet köp och prova. Använd spänningsmätare för elstängsel. Om sämsta punkten är över 5000 volt så är det ok.

Själv kör jag med Granngårdens LMS 23010. Har två stycken. Är nöjd men det är klart överdimensionerat för ditt stängsel.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #42 skrivet: 08 okt-13 kl 21:24 »

Själv kör jag med Granngårdens LMS 23010. Har två stycken. Är nöjd men det är klart överdimensionerat för ditt stängsel.

Tack, printar ut ditt svar och rättar mig efter det  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vilket elaggregat till elstängsel är det bästa?
« Svar #43 skrivet: 07 jun-18 kl 20:25 »
Någon som har lite referenser gällande solcellsaggregaten?

Lösningen är ju smidig om den bara funkar...och priserna är ju inte helt avskräckande för en fattig hobbybonde.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare
Sebastian Berggren, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser