Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärghöns  (läst 2975 gånger)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
Dvärghöns
« skrivet: 24 mar-19 kl 10:06 »
Min dotter önskade sig kläckägg från Dvärgkochin när hon fyllde år. Nu när det var dags att köpa avelsäggen från den tänkta besättningen hade de sorgligt nog haft besök av rovdjur. Jag har nu läst om tysk dvärg och blivit lite intresserad av dem istället. Jag är ju egentligen inte så förtjust i benfjädrar...;-)

Vi önskar en dvärghönsras som är lätt att få tam. Det ska gärna hålla sig innanför elnätstängsel med de andra hönsen och de får gärna hålla lite koll på rovdjur. Min dotter önskar helst rosa äggfärg. De ska gärna vara hyfsade på att värpa (inte bara sällskap) och på att söka eget foder. De ska också vara lite härdiga och tåla kyla.

Vilken ras kan passa bäst?
Finns det någon som säljer avelsägg från tysk dvärg? De verkar ganska svåra att få tag på? Bor i Småland.

Mvh Emma   

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Dvärghöns
« Svar #1 skrivet: 24 mar-19 kl 17:11 »
Jag har en tysk dvärghöna kvar. Hade ganska många för en del år sedan. De värper inte mycket men det är en underbar ras. Är tama från början. Handtama. Jag har alltid kunnat hantera dessa små individer hur som helst. Tupparna var kanske inte så förtjusta i att bli burna. Tåler kyla ganska bra. Har aldrig haft värme i hönshuset. Väldigt goda födersökare. Väldigt frisk ras. Men som äggläggare är de inget vidare. De första åren lägger de lite. Vill gärna ruva och är väldigt goda mammor. Blir ganska gamla. Den som jag har kvar är säkert 13 år. Jag gick över till Blommehöns just för att jag ville ha ägg. Ingen av mina tyskar har någonsin rymt. Som sällskap är tyskarna exemplariska men som äggläggare sämre. Om jag kommer ihåg rätt så är äggen benvita. Många är sedan min höna la ägg. Tyvärr så kan jag inte ge dig avelsägg när jag inga ägg får mer. Synd för jag bor också i Småland

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Dvärghöns
« Svar #2 skrivet: 24 mar-19 kl 21:29 »
Tack för svar! Ja det var ju synd att du inte får några ägg längre. ;) Jag har sökt en del på tysk dvärg men endast hittat tidigare inlägg av dig där du talar gott om rasen. Att de inte lägger så mycket ägg kan ju vara ok eftersom mina andra egentligen värper alldeles tillräckligt. 

Jag siktar nog in mig på dvärgkochin ändå, eftersom jag inte kan hitta tysk dvärg.  ::)

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Dvärghöns
« Svar #3 skrivet: 25 mar-19 kl 09:35 »
Eller kanske dvärg wyandotte? En dels skriver att de är ganska lätta att få tama. Någon med erfarenhet?

azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Dvärghöns
« Svar #4 skrivet: 09 apr-19 kl 18:36 »
Dvärg wyandotte är en av mina personliga favoriter. Lugna, sällskapliga och väldigt personliga. Sen finns dom ju i en uppsjö av olika färger.
Dvärg welsumer är också trevliga men kan vara lite svåra att få tag på.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dvärghöns
« Svar #5 skrivet: 19 jun-19 kl 15:57 »
Håller med både vad gäller Wyandotten och Tysken, förutom att våra Tyskar lägger rätt bra med ägg. Tror det kan bero på hur mycket protein de får, våra svarar rätt fort på fodret. Tror vi har 8 hönor och sedan en knapp vecka har de gått ihop med Tysktupparna så vi kan få lite nya krabater av den trevliga sorten. Så om 2 veckor börjar vi plocka undan ägg där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Björkris, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser