Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dränering av åker  (läst 19586 gånger)

skoogare

  • Inlägg: 2
SV: dränering av åker
« Svar #20 skrivet: 02 jul-09 kl 14:06 »
jag brukar åkka förbi ett ställe där dom har plöjt ner jordvärme en ganska stor annläggning .Den ligger mitt på en åker så man ser tydligt skillnaden

louise

  • Gäst
SV: dränering av åker
« Svar #21 skrivet: 02 jul-09 kl 17:19 »
spänn av Foppa. Det halva hektaret med ev. dränering är lite en annan fråga än jordvärmen. Totala arrendet är på ca 2,5 ha om man räknar bort sumphålan. Var markägaren kommer lägga sin jordvärme vet jag inte än.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: dränering av åker
« Svar #22 skrivet: 02 jul-09 kl 17:30 »
Jag har en kompis som la sin värmeslang i en bäck, fungerar utmärkt. Hade inte grannen en bäck där?

louise

  • Gäst
SV: dränering av åker
« Svar #23 skrivet: 02 jul-09 kl 20:11 »
Jo. Och jag funderar på, om jag inte skulle föreslå ägaren att göra en damm av sin surhåla och lägga slangen där.

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: dränering av åker
« Svar #24 skrivet: 07 jul-09 kl 18:08 »
Jag har ett liknade problem (men mindre). På mitt gärde samlas alltid vattnet som i en lite sjö som tar bra lång tid att torka.
I höstas grävde jag fram ett gammalt dräneringsrör på ca 110cm djup brevid "sjön", borrade ett gäng hål och la i en dräneringsslang. Sen fyllde jag på med grus och lät slangen ligga i dagen under vintern. Dräneringen funkade mycket bra så nu i år ska jag gräva ner slangen på riktigt sätt. Nu har jag varit ute och grävt ca 10 m (hälften) till 80cm, fy f-n vilket eländigt arbete. Men blir det bra så är det klart värt det. Finns inget värre än ett vattensjukt gärde (jo det finns det med ni förstår säkert poängen...).

jens@lant-liv.org

  • Inlägg: 55
    • Föreningen för socialt och ekologisk utveckling pa landsbygden.
SV: dränering av åker
« Svar #25 skrivet: 11 aug-09 kl 16:13 »
fragan är varför alla forspraker en täckdikning. det lättaste är fortfarende en öppen dike runt hela biten... om man sätter sedan en staket är det ochsa ingen fara...

jag har här i norra värmland nächstan utslutande aker som är dränerad med öppna diken. bli lite problem med insekter - far mar bra men inte häst och nöt...

Existens?

  • Gäst
SV: dränering av åker
« Svar #26 skrivet: 11 aug-09 kl 18:58 »
Tja..svaret är väl ganska givet, det blir så mycket mer lättbrukat och effektivare att slippa runda alla öppna diken överallt. Har man en bit på 100x100 meter, alltså ett hektar, och dikar det med öppna diken enligt gammal modell, på 25 meters avstånd. Då får du 3 st öppna diken i biten, det blir 9 extra hörn som ska rundas, 13 hörn istället för 4....  I synnerhet vid ekologisk odling så ska helst alla möjliga hörn bort, för att få så lite ogräs som möjligt. För det är ju såhär det blir, alla jordar klarar sig ju inte med ett dike runt om.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: dränering av åker
« Svar #27 skrivet: 26 okt-20 kl 10:00 »
Hur lägger ni rören i jorden?
Vissa ställen anger att man ska lägga rören i grus men samtliga jag har talat med som har dränerat åkermark säger sig lägga ner rören rakt ner i jorden.
Är detta ett standardförfarande?

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: dränering av åker
« Svar #28 skrivet: 26 okt-20 kl 10:06 »
Är detta ett standardförfarande?
Ja det är ett standardförfarande. Fungerar bra på många jordar. Men dräneringsrör av tegel tillverkas väl inte längre.

 

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: dränering av åker
« Svar #29 skrivet: 26 okt-20 kl 19:01 »
Nu var det svarta dräneringsrör i plast jag hade i åtanke


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser