Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vacuumpackare har ni?  (läst 1923 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Vilken vacuumpackare har ni?
« skrivet: 26 okt-20 kl 05:44 »
Och är ni nöjd?
Återanvänder ni påsarna? Själv diskar jag mina och stoppar ketchup flaskor i dom så dom ska torka. Har planer på att göra en särskilt torkställning
Har själv en billig 1000 kr variant som är nog en 5-10 år gammal.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-20 kl 12:32 »
Jag har en billig variant jag köpt på Lidl. Använder också Lidls vanliga plastpåsar. Funkar helt ok till husbehov. Återanvänder inte påsarna då kvaliteten på påsarna inte är tillräckligt bra och det oftast är kött vi haft i dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-20 kl 12:35 »
OHB Nordica, en enkel modell som inte finns längre. Använder den inte speciellt mycket men är nöjd med funktionen. Köper plastpåsar där jag hittar bra pris och tjocklek, återanvänder inte.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-20 kl 13:15 »
Vi har en vi köpt på biltema, vi har använt deras påsar. Jo vi är nöjda. Vi använder påsarna igen men mer till annat.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-20 kl 18:24 »
Jag har en billig, 2-300 kr tror det är OBH Nordica, som jag använder som pump. Sedan har jag en vanlig fristående påssvets. Gör att det går rätt så bra att använda vanliga påsar eller slang. Har tre tvättflaskor mellan slang och pump, och lite svag ättika i den första. Skall komplettera med en fotventil nästa vecka när det blir fart i packandet, sparar tid och gångtid på pumpen.


Men råkar det hamna lekpengar i kassan så blir det en kammarmaskin, även om den nog inte kan mäta sig i snabbhet med vad jag har. Har ju lite andra fördelar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-20 kl 20:42 »
OHB Nordica, en enkel modell som inte finns längre. Använder den inte speciellt mycket men är nöjd med funktionen. Köper plastpåsar där jag hittar bra pris och tjocklek, återanvänder inte.

Så heter min också. Kanske samma.
Min fuskar ibland med svetsarna så jag har börjat med att göra 2 st i ändarna.


Hur motiverar ni priset på påsarna om ni inte återanvänder? Klart billigare med 2 vanliga fryspåsar och aluminium folie mellan. Hel tupp fryser jag in så. Även köttfärs.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-20 kl 21:37 »
Priset på påsarna motiverar jag genom att de sparar mer än de kostar.  :)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #7 skrivet: 26 okt-20 kl 22:05 »
Det är ju luften som måste ut ur påsen om köttet skall hålla länge, så aluminiumfolien känns lite fel. Bättre då att köpa bra plast.

Man kan ju använda baginbox-påsar eller kaffepåsar om man vill använda begagnad bra plast. Men jag använder vanliga påsar av bra kvalitet (Topits 3-skikts tror jag) eller lite tjockare slang, och tycker slangen är bäst. Kanon till äppelmos.

Jag har vid ett par tillfällen plastat in ankor med sträckfilm, precis som när man plastar ensilage. Ingen frysbränna där inte, och syret hade inte påverkat smaken efter ett år i frysen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #8 skrivet: 26 okt-20 kl 22:52 »
Så heter min också. Kanske samma.
Min fuskar ibland med svetsarna så jag har börjat med att göra 2 st i ändarna.


Hur motiverar ni priset på påsarna om ni inte återanvänder? Klart billigare med 2 vanliga fryspåsar och aluminium folie mellan. Hel tupp fryser jag in så. Även köttfärs.

Jag har en allpax p350. Är nöjd, måste bara se till att man inte har för tight påse för att få bra resultat.

Motivera priset på påsar? Hur många gånger ska man återanvända för att få godkänt? Man använder väl inte vakummaskin för att spara pengar?

Hur ser du till att det inte finns bakterier kvar i påsarna? Hur lång tid tar det att tvätta och desinfecera? Hur många kronor räknar du med att spara på att återanvända påsar? 10 kr/m påse gör att det finns nog mycket annat jag kan tjäna mer pengar på än att tvätta påsar. Dessutom risken att kontaminera det man ska frysa in i en begagnad påse gör att jag inte skulle tänka tanken.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #9 skrivet: 27 okt-20 kl 07:27 »
Jag har en allpax p350. Är nöjd, måste bara se till att man inte har för tight påse för att få bra resultat.

Motivera priset på påsar? Hur många gånger ska man återanvända för att få godkänt? Man använder väl inte vakummaskin för att spara pengar?

Hur ser du till att det inte finns bakterier kvar i påsarna? Hur lång tid tar det att tvätta och desinfecera? Hur många kronor räknar du med att spara på att återanvända påsar? 10 kr/m påse gör att det finns nog mycket annat jag kan tjäna mer pengar på än att tvätta påsar. Dessutom risken att kontaminera det man ska frysa in i en begagnad påse gör att jag inte skulle tänka tanken.

Jag är uppväxt med talesättet att lite lort rensar magen.
Först skrubbar jag påsarna invändigt så plasten blir synligt ren. Sen använder jag vatten från vattenkokaren och ruskar med.
10 kr metern! vart finns dom så billigt? Jag betalar 18 kr metern. 179 kr för 2 rullar på 5 meter. Köper dom i lokala järnhandeln.


Aluminiumet hindrar från frostbränna. Luften suger jag ut med munnen när jag fryser in hela tuppar. Står på knä vid matbordet och när luften är ur så sätter jag på en påsklämma. Sen på med aluminium folie och sen en till fryspåse. Det har ju kommit nya nu på 8 liter. Tacksamt för tuppar. Önskar dock dom var bredare.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #10 skrivet: 27 okt-20 kl 07:42 »
Jag är uppväxt med talesättet att lite lort rensar magen.
Först skrubbar jag påsarna invändigt så plasten blir synligt ren. Sen använder jag vatten från vattenkokaren och ruskar med.
10 kr metern! vart finns dom så billigt? Jag betalar 18 kr metern. 179 kr för 2 rullar på 5 meter. Köper dom i lokala järnhandeln.


Aluminiumet hindrar från frostbränna. Luften suger jag ut med munnen när jag fryser in hela tuppar. Står på knä vid matbordet och när luften är ur så sätter jag på en påsklämma. Sen på med aluminium folie och sen en till fryspåse. Det har ju kommit nya nu på 8 liter. Tacksamt för tuppar. Önskar dock dom var bredare.
Finns att beställa eller så köper man 15 m för 116:- (20cm) på Z-aim. Men de flesta postorderföretag ligger i den häraden.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Vilken vacuumpackare har ni?
« Svar #11 skrivet: 12 apr-21 kl 12:08 »
lundgrens skafferi och vaakumkungen har påsar på metervara till vettiga prisar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser