Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träslag för synliga rejäla takbjälkar  (läst 2952 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« skrivet: 22 okt-20 kl 20:31 »
Hej

Funderar på att slänga upp 3st rejäla bjälkar över vardagsrum och kök i ett bygga vi ska starta nästa år. Spännvidd är ca 7,7m (utsida-utsida vägg) med ett upplag i mitten, dvs fribärande ca 3,4m (väggarna är 40cm). Tänker att det är enklare och billigare att göra 6st med skarv i mitten. De kommer inte ha någon direkt funktion i konstruktionen utan ska bara bära sig själva då det är öppet ovanför.

Nu till frågan:
Vilka träslag är intressanta för detta? Kan man använda vad som? Inget emot att de spricker lite, det ger bara karaktär. Vilken dimension bör jag satsa på och vilka verktyg är nödvändiga? Jag är ingen timmerman, men arbetat en del med trä.

Nästa tanke är: hur länge behöver de torka innan man sätter upp dem? Måste de vara "möbeltorra" eller kan de torka sista på plats?

Tacksam för hjälp då Google är en riktigt dålig vän i frågor som denna😉 här krävs riktig kunskap😊

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #1 skrivet: 22 okt-20 kl 21:54 »
Gran och tall har ju använts i alla tider i husbygge i Götaland, jag skulle föreslå torrgran då tillgång och pris är bra just nu.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #2 skrivet: 22 okt-20 kl 22:40 »


Hej

Funderar på att slänga upp 3st rejäla bjälkar över vardagsrum och kök i ett bygga vi ska starta nästa år. Spännvidd är ca 7,7m (utsida-utsida vägg) med ett upplag i mitten, dvs fribärande ca 3,4m (väggarna är 40cm). Tänker att det är enklare och billigare att göra 6st med skarv i mitten. De kommer inte ha någon direkt funktion i konstruktionen utan ska bara bära sig själva då det är öppet ovanför.

Nu till frågan:
Vilka träslag är intressanta för detta? Kan man använda vad som? Inget emot att de spricker lite, det ger bara karaktär. Vilken dimension bör jag satsa på och vilka verktyg är nödvändiga? Jag är ingen timmerman, men arbetat en del med trä.

Nästa tanke är: hur länge behöver de torka innan man sätter upp dem? Måste de vara "möbeltorra" eller kan de torka sista på plats?

Tacksam för hjälp då Google är en riktigt dålig vän i frågor som denna här krävs riktig kunskap

Det behöver inte vara torrt men om ej torr och du sätter  balken "kant-i-kant" med vägg eller annat så kommer den krympa och bli en glipa. Eller kommer de gå in i vägg? Ej torr kommer den också väga mer. Hur ska du fästa in dom? Finns också risk att de vrider sig när de torkar.
Jag skulle ha valt gran, lättare. Ska dom behandlas?

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #3 skrivet: 23 okt-20 kl 05:05 »

Det behöver inte vara torrt men om ej torr och du sätter  balken "kant-i-kant" med vägg eller annat så kommer den krympa och bli en glipa. Eller kommer de gå in i vägg? Ej torr kommer den också väga mer. Hur ska du fästa in dom? Finns också risk att de vrider sig när de torkar.
Jag skulle ha valt gran, lättare. Ska dom behandlas?

Tänker att de ska gå in i vägg ca 7-10cm och ligga på reglar i halmväggen. Sen kommer det lerklinas runt dem. Tanken iaf. Så då är det nog bra om de är torra.

Frågan ställs också med träslag då jag har tillgång till ett gäng spikraka björkar utan kvist till typ 7m som jag ska ta ner på söndag. Ca 15cm diameter. Men björk är kanske inget vidare till sådant. Tänker att de ska oljas/betsas i en lite mörkare ton.
« Senast ändrad: 23 okt-20 kl 06:27 av Tinyliving »

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #4 skrivet: 23 okt-20 kl 06:28 »
Gran och tall har ju använts i alla tider i husbygge i Götaland, jag skulle föreslå torrgran då tillgång och pris är bra just nu.

Jo det är ju vanligaste byggmaterialet. Men som jag lagt till här under så har jag tillgång till fin björk, men vet inte om det funkar/blir snyggt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #5 skrivet: 23 okt-20 kl 11:16 »
Använd gran/fur som stomme i dina bjälkar och klä dom med björkpanel om du vill det.

Tänk hållbarhet och hållbarhet, och hållbarhet.
Det är ganska tråkigt att få huset över sig pga att man inte räknat och gjort rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #6 skrivet: 23 okt-20 kl 11:28 »
Använd gran/fur som stomme i dina bjälkar och klä dom med björkpanel om du vill det.

Tänk hållbarhet och hållbarhet, och hållbarhet.
Det är ganska tråkigt att få huset över sig pga att man inte räknat och gjort rätt.

Ja jag vill inte få en sådan i huvudet😣 är inte ute efter "björk look" utan bara fråga om det funkar att använda till det. Då blir det nog gran/tall.

Får hitta något annat att använda björken till. Synd att de raka och kvistfria ska bli ved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #7 skrivet: 31 okt-20 kl 21:33 »
Björk är inget lämpligt trä för bjälkar eller bärande konstruktioner överhuvudtaget. Dålig seghet och dålig motståndskraft mot svampar och skadedjur. Dessutom sällan rak i såna där längder.
Björkarna tycker jag du skall såga upp till två tums okantade block som du lufttorkar ett år så får du bra snickarvirke till en bråkdel av marknadspriset.

Skulle jag göra det där så skulle jag välja gran. Gran är något segare än furu och brukar därför föredras till bjälkar och åsar när man har möjlighet att välja.
Skulle jag göra det så skulle jag antingen bila dem fyrkantiga eller såga och hyvla. 7,7 meters längd är inget problem att ta i ett stycke.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #8 skrivet: 01 nov-20 kl 21:08 »
Men inomhus utsätts väl knappast björken för svamp och skadedjur? Björkplankor använder jag ibland som kör-ramper då inte gran håller, björken är stark.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #9 skrivet: 16 jan-21 kl 12:39 »
Jag tror att traditionellt används gran i exv takåsar pga segheten, men ofta tall i exv väggband i timringar, gärna mogen med mycket andel kärna som är mer rötbeständig, vilket är bra i knutkedjor vid liggtimring.

Björk verkar ha viss tradition som golv inomhus och även exv i hästspiltor där det är viktigt med hårdheten, hästarna gnager inte sig igenom björken så lätt. Det är svårt att köpa bjälkar i björk i handeln, det mesta av björken där blir till massaved eller kanske panel/golv för inomhusbruk.

Osäker på det där med segheten jämfört med gran (fibrerna är kortare i björk) och har inte hört exv om takstolar som görs med björk. En 6"x6" bjälke i gran är lättare och segare men inte lika rötbeständig som samma sak i tall. Där hållfasthet eftersträvas och det finns risk för tillfällig fuktexponering (exv i en takstol under ett tegeltak som får krossade pannor och efter hundra år börjar läcka) väljer man hellre tall/kärnfura eller tom ek om tillgängligt.

Kanske kan dina fina raka stora björkar bli till breda, långa golvplank? Såga i en och en halv eller två tum,  som förelsagits, låt torka och hyvla ena sidan?

Jag tror att krympning i bjälkar på längden (i den riktning fibrerna går) är väldigt liten, i praktiken försumbar (jag har sett källor som säger mindre än en halv procent, kanske någon centimeter på en fulllång stock) jämfört med "på bredden/höjden", där krympning i gran och tall på den ledden kan vara påtaglig (upp emot över 5%) vilket ligger bakom exv att man använder gåtspår vid liggtimring. I synnerhet om det är snabbvuxet timmer (med stora avstånd mellan årsringarna), eftersom det är "utrymmet mellan årsringarna" som krymper under torkningen (vilket orsakar exv märgsprickan i en stock som torkar, vilket traditionellt (om man brytt sig om det) har hanterats med "märgspräckning", där man på en stock med böjen uppåt "förbereder" en torkspricka genom att göra ett spår och med kill försiktigt orsaka en spricka som sedan vid timringen kommer att lokaliseras i långdraget där den är dold istället för att den vid torkning uppkommer på stockens utsida i väggen, där den kan bli en "vattenhylla").

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Träslag för synliga rejäla takbjälkar
« Svar #10 skrivet: 15 maj-22 kl 22:19 »
Hur har det gått?
Blev det några takbjälkar och isåfall av vilket trädslag?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser