Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en ställning för klätterväxter  (läst 1760 gånger)

EricK

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Bygga en ställning för klätterväxter
« skrivet: 14 jul-20 kl 08:30 »
Hej
Jag kan en del om odling men är dåligt på att bygga  ???.
Jag vill bygga en ställning för att odla vindruvor, kiwi etc att klättra på. Jag har timmer på 3000x75x75 mm.
Jag har tänkta mig att de skall växa upp och sedan över så det blir som en pergola.

Frågan är hur skall jag hålla ihop det, framför allt i grunden. Skall jag använda en cementplint (finns att köpa 50 cm djup med 71 mm mellan järnen, även 90 cm och 96 mm mellan järnen) eller skall jag köpa jordankare (750 x 71 x71 mm) eller finns det andra bättre och gärna cementfria sätt. Kiwi och vindruvor kan med tiden bli rätt stora. Jag har några som är 10 meter långa och med tiden blir det en del tyngd.
Hur långt mellan stolparna?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga en ställning för klätterväxter
« Svar #1 skrivet: 14 jul-20 kl 08:53 »
Hej
Jag kan en del om odling men är dåligt på att bygga  ???.
Jag vill bygga en ställning för att odla vindruvor, kiwi etc att klättra på. Jag har timmer på 3000x75x75 mm.
Jag har tänkta mig att de skall växa upp och sedan över så det blir som en pergola.

Frågan är hur skall jag hålla ihop det, framför allt i grunden. Skall jag använda en cementplint (finns att köpa 50 cm djup med 71 mm mellan järnen, även 90 cm och 96 mm mellan järnen) eller skall jag köpa jordankare (750 x 71 x71 mm) eller finns det andra bättre och gärna cementfria sätt. Kiwi och vindruvor kan med tiden bli rätt stora. Jag har några som är 10 meter långa och med tiden blir det en del tyngd.
Hur långt mellan stolparna?

Använd hellre skruvplintar.
Betydligt mindre jobb att få ner dom i jorden än betong.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Bygga en ställning för klätterväxter
« Svar #2 skrivet: 20 jul-20 kl 00:07 »
Jordankare som skruvas ned i marken där stolpar blir infästa med ett kapillärbrytande glapp om några mm mot botten av jordankarets infästning kanske kan vara en bra modell. Det har fungerat fint för mig iaf.

Bifogar en bilaga med en bild på en stolpverkskonstruktion för en mindre klätterväxt som kanske kan fungera som inspiration.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser