Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rutten timmerstock i taket  (läst 2127 gånger)

KimJarl

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
Rutten timmerstock i taket
« skrivet: 07 jul-20 kl 21:52 »
Jag har inget kunnande i detta med hus. Och nu står jag i begrepp att lägga bud på ett litet (1 r.o.k. nere och ett rum+ett oinrett rum där den ruttna stocken är) hus från 1908. På visningen ser jag att en halv av de tre stockarna i taket är rutten. Pärttaket verkar vara torrt och plåttaket är inte jättegammalt.
Att byta ut den halva ruttna stocken, är det möjligt? Förstår att det är ett stort jobb men hur stort? Måste taket av?
Jag är mycket tacksam för svar :-)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Rutten timmerstock i taket
« Svar #1 skrivet: 07 jul-20 kl 22:22 »
Jag har inget kunnande i detta med hus. Och nu står jag i begrepp att lägga bud på ett litet (1 r.o.k. nere och ett rum+ett oinrett rum där den ruttna stocken är) hus från 1908. På visningen ser jag att en halv av de tre stockarna i taket är rutten. Pärttaket verkar vara torrt och plåttaket är inte jättegammalt.
Att byta ut den halva ruttna stocken, är det möjligt? Förstår att det är ett stort jobb men hur stort? Måste taket av?
Jag är mycket tacksam för svar :-)
Var är stocken? Går den horisontellt från långsida till långsida? Från takfot till nock eller en ås från gavel till gavel? Är väldigt svårt att svara på utan att ha sett bild men kan du få in en frisk stock någonstans utan att lyfta på taket? Kommer du åt att ta bort den dåliga stocken utan att lyfta på taket?

KimJarl

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
SV: Rutten timmerstock i taket
« Svar #2 skrivet: 08 jul-20 kl 00:12 »
Det är nog bäst att jag återkommer med en riktig bild! I'll be back!

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Rutten timmerstock i taket
« Svar #3 skrivet: 20 jul-20 kl 00:35 »
Är det en rundtimmerstock? Det låter som att det kanske är en av takåsarna? Lite spekulationer: både för nockås eller sidoåsar så skulle jag tro att det är svårt att byta den eller laga den utan att ta bort taket, om man inte vill eller kan nöja sig med ett "stödförband" på vardera sida om skadan (och en bra bit förbi) utan vill ersätta den med en ny takås som ofta brukade vara i gran. Detta eftersom det är svårt att längdskarva en takås med bibehållen bärighet (om det är en sån det rör sig om) och de brukar vara infästa i gavelröstena och ibland tom sticka ut utanför och är därför ibland några av de längsta och tyngsta stockarna i en timmerstuga. Bilder vore fint för att förstå bättre. Kanske uppstod rötskadan innan det där plåttaket kom på pga av ett tidigare trasigt tak?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rutten timmerstock i taket
« Svar #4 skrivet: 20 jul-20 kl 12:51 »
En rutten stock som är torr händer det inte så mycket med. Så om bärigheten blivit dålig är kanske förstärkning det som ska göras. Antingen genom att spika på en planka på den dåliga stocken eller nya bärare vid sidan om.
kretslopp

KimJarl

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
SV: Rutten timmerstock i taket
« Svar #5 skrivet: 09 aug-20 kl 10:56 »
Hej igen!

Här är en bild på stocken.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rutten timmerstock i taket
« Svar #6 skrivet: 09 aug-20 kl 16:37 »
 Det är ett oinrett vindsutrymme så någon form av förstärkning eller stöttning kan du säkert göra. Det som också oroar är spannen, är där fortfarande läck i taket? Som alltid vi köp och budläggning kan skavankerna vara till hjälp för att sänka priset. Men frågan blir ju hur du vill ha det? Om det är en skavank och kostnad du kan räkna med? Är säljarna öppna med skadan? Innan jag köpte det här stället lade jag rätt mycket pengar på att få både det här och ett par andra ställen besiktigade före köp. Sen hade jag med protokollet vid köptillfället och visade också andra intressenter det. Det var värt varenda krona.
kretslopp

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Rutten timmerstock i taket
« Svar #7 skrivet: 16 aug-20 kl 21:37 »
Jag tog nyligen ned ett härbre och flyttade det. Vid nedtagningen så hade jag en sidoås som länge hade utsatts för ett läckage och taket var reparerat ovanför skadan. När taket tagits bort och det var dags att ta ned sidoåsen så brast den i två stycken nästan på mitten, den hade tappat bärighet och även om rötskadan inte såg omfattande ut innan nedtagningen (mindre än på bilden du skickade) så visade det sig att granåsen var mer eller mindre ihålig runt det område som var utsatt. Jag läste någonstans att åsar av gran kan ruttna på det viset, till skillnad från tall, dvs hela omfattningen av rötangreppet syns inte lika lätt utifrån som på tall där kärnan kan ha god bärighet även om ytveden blivit dålig.

Jag tror liksom "kretslopp" skriver också att det är bra att se om det går att göra någon uppskattning av vad det skulle kosta att laga den skadan, bärigheten kan vara påverkad. Ser man något nedhäng i taket om man tittar från sidan? Ett besiktningsprotokoll ger ett brett underlag som kan vara bra att luta sig mot vid förhandlingar om pris, men vet inte hur du bäst tajmar det om en budprocess är pågående. Och om du överväger att använda ett besiktningsprotokoll som prispressare och ännu inte har vunnit budgivningen skulle du behöva dela det också med övriga budgivare, säljare och mäklare så snart som möjligt.

Kanske för ännu bättre sakkunnighet kunde du anlita någon som inte för jämnan gör besiktningar av kanske oftast ffa modernare hus utan någon som kan bedöma vad ett lagningsjobb skulle kosta. Ett par timmars konsultation för att få en mer riktad bedömning för just det här med sidoåsen. Där kan jag inte komma med några bra tips förutom en som jag gått en kurs i syllstocksrenovering med och som har en websida här: http://backtimmerhusrenovering.se, Västmanland är ju inte så långt bort... annars kanske höra med någon byggnadsantikvarie för att se om de kan tipsa om någon lämplig person som de känner till.

På bilden ser det ut som att gavelröstet inte är helt liggtimrat i alla delar; jag tänker på stolparna i gavelröstet i sidan vid fönstret, ungefär upp till gavelfönstrets topp . Undrar om fönstret tagits upp i efterhand eller om det gjordes för att spara på timmer vid uppsättningen....

Så en lagning med ett par "inre takstolar" som stöttar uppåt mot åsarna vid åtminstonde två ställen - väggen med fönstret och närmaste bärande inre vägg, det kanske kunde fungera bra i detta fall. Då skulle man inte behöva ta av taket utan kan lyfta upp delarna genom fönstret. 

Tycker det ser ut som att skadan är större undertill på sidoåsen, eller är det en synvilla?

Och skivorna mot sidoväggen till höger i bilden, varför står de där, döljer de någon skada i sidoväggen?
« Senast ändrad: 16 aug-20 kl 21:45 av recraft »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser