Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kreosot utanpå timmerhus?  (läst 3577 gånger)

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
Kreosot utanpå timmerhus?
« skrivet: 23 aug-19 kl 08:49 »
Hej!

Vårt hus (timmerhus byggt 1924) har en tillbyggd del. Vi har nu öppnat beklädnaden på väggen mot tillbyggnaden (alltså det som en gång var yttervägg). Stockarna luktar aber, jag tycker kreosot, en annan tycker tjära. Men då är min näsa ingenting att lita på heller. Var det vanligt förr med kreosot på det sättet? Om det är det, hur bygger man in det så det inte är en hälsofara inomhus?

Tack!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kreosot utanpå timmerhus?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-19 kl 09:01 »
Hej!

Vårt hus (timmerhus byggt 1924) har en tillbyggd del. Vi har nu öppnat beklädnaden på väggen mot tillbyggnaden (alltså det som en gång var yttervägg). Stockarna luktar aber, jag tycker kreosot, en annan tycker tjära. Men då är min näsa ingenting att lita på heller. Var det vanligt förr med kreosot på det sättet? Om det är det, hur bygger man in det så det inte är en hälsofara inomhus?

Tack!

För att vara helt säker på hur det förhåller sig så måste du börja med att göra en analys.

Då om det innehåller kreosot så är det många regler som reglerar vad du kan, får och måste göra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kreosot utanpå timmerhus?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-19 kl 09:21 »
Hugg bort en bit och sväng in till ALS i Danderyd och fråga om det luktar kreosot. Springer de och gömmer sig bakom dragskåpen så behöver du inte kosta på någon analys ;D Kostar 2-3 tusen annars.

Oavsett om det är kreosot eller trätjära (som faktiskt inte är nyttig den heller) så får du fundera på om du skall klä in eller ta bort. Att ha ett hus som luktar illa är ju inte kul.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Kreosot utanpå timmerhus?
« Svar #3 skrivet: 28 aug-19 kl 09:16 »
Det är ju en stark och ganska karaktäristisk doft hos kreosotimpregnerat trä, så har du en mörkbrun telefonstolpe i närheten eller en järnvägsbank med gamla slipers så kanske du kan gå dit och sniffa själv eller anlita någon med en näsa för sånt? Kärnfuru doftar ju också väldigt karaktäristiskt men inte lika skarpt och inte lika mycket och mer angenämt.

Det finns två olika sorters kreosot - enligt Wikipedia - en farlig och en som inte är farlig:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreosot

Där står att den som kommer från stenkolstjära har visats vara cancerframkallande när den penslas på huden på råttor medan den gulaktiga genomskinliga från träkolstjäran inte är det och det är troligtvis denna variant som tidigare tom använts som bakteriedödare och exv vid behandling av tandvärk.

Wikipedia anger också att trä som har behandlats med kreosotprodukter före den 18 oktober 1976 får saluföras på andrahandsmarknaden för återanvändning och åberopar Kemikalieinspektionen med en källa där. Så det kan ha varit något material som återanvänts. Här är ett exempel där man tydligen gjort så vid en renovering av en vedbod på 80-talet:

http://traditionsbararna.se/uncategorized/tosslanda-gard-renovering-av-vedbod-av-skiftesverk

Från när är tillbyggnaden? Misstänker du att material från gamla telefonstolpar (mörkbruna eller gulbruna) eller slipers har använts i tillbyggnaden, eller att materialet kommer från en gammal brygga eller bropelare?


carlie

  • Gäst
SV: Kreosot utanpå timmerhus?
« Svar #4 skrivet: 20 nov-19 kl 23:26 »
Hur gamla har föregående husägare blivit? Förstår jag det rätt att du har öppnat väggen så du blottat kreosotstockarna inne i huset?

Det kanske var vanligt i områden där man lagt ner järnvägen eller någon elledning i skogsfattiga trakter. Känns som att det borde vara tjära men det märker du om du kollar hur ytligt det är. Har du stockar som är rektangulära i tvärsnittet (runt 6"7" kanske utan långdrag) så är det med största sannolikhet slipers.

Får man pilla med eternit på sitt egna hus bör man även få hantera annat hälsovådligt såsom kreosotstockar. Överlevde rallarna när de byggde järnvägarna så lär du också klara dig de timmar jobbar med materialet.

Tänkvärt: det är mot byggvaruhusens rekommendationer att bygga med vanligt tryckimpregnerat virke utan handskar.

Använd handskar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser