Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för skalbagge på kålen?  (läst 7473 gånger)

Lindbloms

  • Inlägg: 31
    • Uppland
Vad är det för skalbagge på kålen?
« skrivet: 16 aug-10 kl 20:33 »
Är det någon som vet vad detta är för någon insekt? Den lever i mängd på vår kål (rödkål,kålrabbi,grönkål...). Är den skadlig för kålen? Kan inte se med ögat att den gör någon skada. Vore tacksam för hjälp så jag vet om vi ska ut och jaga den eller vara glad för den...

« Senast ändrad: 16 aug-10 kl 21:00 av Lindbloms »

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Vad är det för skalbagge på kålen?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-10 kl 22:32 »
Om det är ett kålblad insekten sitter på är det ju uppenbart att något skadar din kål.

Jag tycker att det ser ut som ett stinkfly av något slag. Googla på det, det finns åtskilliga arter varav en hel del gör skada och andra nytta.
snus? vad är priset på en pris?

Lindbloms

  • Inlägg: 31
    • Uppland
SV: Vad är det för skalbagge på kålen?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 21:53 »
Tack för förslaget. Nu har vi dock sökt runt på nätet efter bilder på stinkflyn och de vi hittar liknar inte denna. Den har ju en väldigt tydlig täckning på ryggen av tre vita trianglar.  Nån med annat förslag eller mer precist vilken sorts stinkfly eftersom de som går att hitta bild på inte stämmer in?

Jo, det är ett kålblad den sitter på. Men den kålen är oskyddad (utan nät) och därför ansatt av både loppor och larver från mal och fjäril som äter av bladen. Däremot har vi kål skyddad under nät där denna skalbagge ändå tagit sig in men där larver inte härjar. Där finns inte dessa skador. Det var helt enkelt lättast att fota denna så slapp jag lyfta av nätet från den andra kålen.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Vad är det för skalbagge på kålen?
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 13:05 »
Det ser ut som en rapsbagge och som namnet säger gillar den raps och andra korsblommiga växter, som kål.
snus? vad är priset på en pris?

Lindbloms

  • Inlägg: 31
    • Uppland
SV: Vad är det för skalbagge på kålen?
« Svar #4 skrivet: 20 aug-10 kl 18:42 »
hmm...hittade en bild på rapsbagge (se nedan). Den är dock helsvart vilket de baggar som springer runt på vår kål inte är (se ovan på bilden).

Det finns ju så oerhört många olika skalbaggar. Är det nån som vet någon bra sida där man kan få hjälp med att identifiera skalbaggar/insekter?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vad är det för skalbagge på kålen?
« Svar #5 skrivet: 20 aug-10 kl 20:39 »
Det som är på Lindbloms första foto är ingen skalbagge utan något slags halvvinge-stinkfly-skinnbagge (ordning Hemiptera). Det finns ca 2000 arter i Sverige enligt Artdatabanken.
Jag har själv haft denna eller liknande som skadegörare på kålväxter. De suger på bladen, särskilt i torrt väder. Skadorna av detta syns på fotot. Rimligen fungerar bladen sämre av detta. Mer omfattande angrepp kan ta "kål" på plantan.
Jag hittar mycket på nätet men ingen riktigt bra text eller bild. För mycket att vada igenom.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är det för skalbagge på kålen?
« Svar #6 skrivet: 28 aug-10 kl 09:01 »
Hur stor/liten är den? Gissar på rapssugare (6-7 mm). Finns i två färgvarianter med antingen vita, eller röda teckningar. Lever på korsblommiga växter och kan orsaka en hel del skada. Allmän Skåne - V-botten.

 

Vilhelmineberg

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Vad är det för skalbagge på kålen?
« Svar #7 skrivet: 27 nov-19 kl 11:14 »
Hej, vi hade samma i sommras på vår gård. Såg exakt ut som harlequin beetle, fast svart/vita. Det var massor, fick överge kålen. Jag letade på nätet i sommras och hittade en som var svart/vit men kommer nu inte ihåg vad den hete. Jag har nu frågat Jordbruksverket om dom vet. Jag återkommer när jag får svar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 6 användare (2 dolda)
S. K., javill, LimJans, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser