Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera obebodd stuga  (läst 3758 gånger)

bregottkossan

  • Inlägg: 6
    • Skåne
Renovera obebodd stuga
« skrivet: 28 mar-20 kl 14:17 »
Hej,

Har en önskan om att renovera en stuga som har stått obebodd i ca 20 år.

Det första problemet är att det är fuktskadat och kanske mögelskadat. Eventuellt är det asbest i golvet som är fuktskadat och har funderat på att lämna på prov, huset ska vara byggt som ett barnrikehus (ca. 1940).

Det andra problemet är att huset är totalt fullt av bråte, en del som kanske kan vara till värde för samlare eller t.o.m. museum ex. böcker, apparater etc.

El finns att tillgå och vatten kan dras in, dock saknas det ett dass.

Jag har ingen erfarenhet av renovering men vill gärna göra det på bästa sätt och så miljövänligt som det går.

Har någon erfarenhet av liknande renovering och kan tipsa om tillvägagångssätt?


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #1 skrivet: 28 mar-20 kl 16:39 »
Börja med att tömma huset på allt bråte, behåll det som du behöver, skänk det som kan användas av andra. Släng eller elda upp resten. När huset är tömt är det lättare att få överblick på vad som behöver göras.
« Senast ändrad: 28 mar-20 kl 19:05 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #2 skrivet: 28 mar-20 kl 16:52 »
När du tömt kåken så börja med taket om kåken står stadigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #3 skrivet: 29 mar-20 kl 11:56 »
Det är ganska hårda regler gällande rivning av material om innehåller asbest. Kolla upp vad som gäller på platsen, inte bara för att vara laglydig utan också för att tänka på din hälsa!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #4 skrivet: 29 mar-20 kl 13:32 »
Det är ganska hårda regler gällande rivning av material om innehåller asbest. Kolla upp vad som gäller på platsen, inte bara för att vara laglydig utan också för att tänka på din hälsa!

Som privatperson finns det inte så mycket regler man måste följa. Men däremot så skadar det ju inte att vara försiktig och vidta åtgärder med anledning av hälsan. Reglerna du måste följa är väl de på platsen där du ska lämna in det. Ska oftast vara ihoptejpade säckar etc. som ska slängas i särskild container.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

bregottkossan

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #5 skrivet: 06 apr-20 kl 12:07 »
Som privatperson finns det inte så mycket regler man måste följa. Men däremot så skadar det ju inte att vara försiktig och vidta åtgärder med anledning av hälsan. Reglerna du måste följa är väl de på platsen där du ska lämna in det. Ska oftast vara ihoptejpade säckar etc. som ska slängas i särskild container.

Absolut, det ska jag göra! Det är fortfarande i planeringsstadiet men självklart är det viktigt med hälsan för mig och andra, speciellt i dessa tider!

bregottkossan

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #6 skrivet: 06 apr-20 kl 12:13 »
När du tömt kåken så börja med taket om kåken står stadigt.

Okej, finns ett litet hus/vagn bredvid stugan som är beboelig så länge där jag också funderat på att göra ett litet tak för att skydda dörren mot fuktskador. Kanske bara räcker med ett litet plåttak över just dörren... Sen angående att fixa taket på stugan- vad ska man titta på där? Börja lyfta på plattor och kolla om det ser okej ut under?

bregottkossan

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #7 skrivet: 06 apr-20 kl 12:16 »
Börja med att tömma huset på allt bråte, behåll det som du behöver, skänk det som kan användas av andra. Släng eller elda upp resten. När huset är tömt är det lättare att få överblick på vad som behöver göras.

Absolut, blir en fin majbrasa det där. Kanske är värt att kolla här om folk är intresserade av en del grejer också.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #8 skrivet: 06 apr-20 kl 13:36 »


Jag har ingen erfarenhet av renovering men vill gärna göra det på bästa sätt och så miljövänligt som det går.

Har någon erfarenhet av liknande renovering och kan tipsa om tillvägagångssätt?
Förbered en inflyttning och flytta in sedan! När du bor där märker du vad som behöver göras och hur du ska gå tillväga. Det finns ingen chans att du missar nåt då, bara fördelar, mindre fram och tillbaka åkande och mer kvalitetstid under renoveringstiden. Lycka till!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #9 skrivet: 06 apr-20 kl 15:00 »
Jag är nyfiken på hur du ska använda huset? Sen undrar jag över varför du tror där är asbest?  Om det är asbest, ska du riva i den när den är fuktig,  Det är dammet som är farligt. Du kan spreja vatten på den så den inte dammar.

Om du drar in vatten, så behövs det avlopp, det är det som är krångligt och kostar. Väljer du utedass så blir det enklare.
kretslopp

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #10 skrivet: 06 apr-20 kl 19:44 »
Hej,

Har en önskan om att renovera en stuga som har stått obebodd i ca 20 år.

Det första problemet är att det är fuktskadat och kanske mögelskadat. Eventuellt är det asbest i golvet som är fuktskadat och har funderat på att lämna på prov, huset ska vara byggt som ett barnrikehus (ca. 1940).

Det andra problemet är att huset är totalt fullt av bråte, en del som kanske kan vara till värde för samlare eller t.o.m. museum ex. böcker, apparater etc.

El finns att tillgå och vatten kan dras in, dock saknas det ett dass.

Jag har ingen erfarenhet av renovering men vill gärna göra det på bästa sätt och så miljövänligt som det går.

Har någon erfarenhet av liknande renovering och kan tipsa om tillvägagångssätt?

Om du kollar min blogg så kan du se lite hur jag gått till väga.
1. Började med att röja runt huset för att kunna komma fram och för att ta bort växtlighet närmast huset för att fukten skulle sluta gå in i grunden.
2. Byggde ett tält utanför för att lägga allt i under utrensningen av det som fanns inuti. Som sedan kunde sorteras sparas/säljas/kastas/eldas etc.
3. Röjde sedan runt huset ett större område då jag ville skydda huset från att få fallande ruttna träd.
4. Har nu börjat riva ur golven för att bygga nya samt börjat kolla hur jag på bästa sätt räddar murstocken.

Har hela tiden haft delmål och delat in olika faser i projekt för att inte slita ut mig. Har en grandplan för vad jag skulle vilja göra och när. Första steget är att få det beboligt sommartid. Sen avancera till vår/höst och slutligen vinter.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #11 skrivet: 07 apr-20 kl 16:59 »
Enklaste formen av torrdass är en spåntoa. Efter varje besök tar du en näve träpellets eller sågspån och lägger över. Luktar inte mycket, inga flugor, blir inte slabbigt och är därför lätt att hantera.
kretslopp

Cancerman

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #12 skrivet: 09 apr-20 kl 21:44 »
Mina tips och råd till dig är:
1. Ett boende skall inte vara ett besvär eller ett jobb. Skaffa avlopp och skippa allt vad mulltoa, torrtoa och allting heter. Skiten måste tas om hand på något sätt, och kommunens avloppsanläggning är extremt bra på just det.
2. Spara allt _obehandlat_ virke, även om det är sådant du inte kommer att använda. Installera en kamin, och vips så har du gratis värme.
3. Använd konventionella byggmaterial. Enkom för att någonting använts i afrika/kina/Mellanöstern I flera tusen år, så innebär inte det att det varken är bra eller ens lämpligt på våra breddgrader.
4. Byt ut det som behöver bytas ut. Det gör livet _så_ mycket enklare.
5. Läs på, förstå och lär dig byggteknik. Plast t. ex. är ett utmärkt material...när det används _korrekt_.

Det var några tips och råd för en lyckad renovering.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #13 skrivet: 09 apr-20 kl 22:19 »
Dock är det ju långt ifrån överallt det är rimligt att kunna få anslutning till kommunalt avlopp. Och om markförhållandena är dåliga för en egen avloppslösning så kan det bli orimligt dyrt att åstadkomma ett eget avlopp som är godkänt för WC, då får man så lov att klara sig med torrdass eller motsvarande.

Cancerman

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #14 skrivet: 10 apr-20 kl 00:30 »
Ja, i extrema fall (och de är lätträknade), så kan det vara enda lösningen. Här verkar dock många vurma för dessa märkliga och underlägsna (även ur miljöaspekt) lösningar. Det kan dessutom vara så att kommunen kräver en vettig lösning för att få lov att bo där permanent.

Jag avsåg absolut inte kommunalt VA. Det blir troligen asdyrt. Egen brunn töms och fraktas till kommunens reningsverk där avfallet hanteras korrekt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #15 skrivet: 10 apr-20 kl 21:18 »
Vänta ett tag med din avloppslösning och gör allt annat mer tvunget först. Så du får reda på i vilket skick stugan är, och vad som kan kosta. Ska du bo där permanent på vintern också eller är det sommarbostad?  Hur mycket får det kosta? Det avgör ju också vilka råd vi kan ge.
kretslopp

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #16 skrivet: 11 apr-20 kl 08:45 »
Skaffa alltid en second opinion...
Ville att en kakelungsfirma kolla min skorsten då jag är inne på att glidgjuta.

De ville inte göra det men offererade mig två rör med isolering för 112.000:-!!
Dårar, de ville förmodligen inte ha jobbet. Bruket ovan tak mellan stenarna är lite väl porös verkar det som. Det kommer nog bli att plocka ner den själv och låta murare sätta upp den igen. Kräver iåfs mer översyn innan beslut men det kommer efter att jag rensat klart golvet. I nästa vecka eller veckan där på.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

bregottkossan

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #17 skrivet: 11 apr-20 kl 12:32 »
Jag är nyfiken på hur du ska använda huset? Sen undrar jag över varför du tror där är asbest?  Om det är asbest, ska du riva i den när den är fuktig,  Det är dammet som är farligt. Du kan spreja vatten på den så den inte dammar.

Om du drar in vatten, så behövs det avlopp, det är det som är krångligt och kostar. Väljer du utedass så blir det enklare.

Just nu är det i projektfasen men skulle gärna använda huset permanent i framtiden. Jag tror att det kan vara asbest i ett plastgolv, kan inte helt utesluta det ännu. Till en början har jag tänkt utedass, har ett uthus där jag tänk att bygga ett dass...

bregottkossan

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #18 skrivet: 11 apr-20 kl 12:35 »
Om du kollar min blogg så kan du se lite hur jag gått till väga.
1. Började med att röja runt huset för att kunna komma fram och för att ta bort växtlighet närmast huset för att fukten skulle sluta gå in i grunden.
2. Byggde ett tält utanför för att lägga allt i under utrensningen av det som fanns inuti. Som sedan kunde sorteras sparas/säljas/kastas/eldas etc.
3. Röjde sedan runt huset ett större område då jag ville skydda huset från att få fallande ruttna träd.
4. Har nu börjat riva ur golven för att bygga nya samt börjat kolla hur jag på bästa sätt räddar murstocken.

Har hela tiden haft delmål och delat in olika faser i projekt för att inte slita ut mig. Har en grandplan för vad jag skulle vilja göra och när. Första steget är att få det beboligt sommartid. Sen avancera till vår/höst och slutligen vinter.

Hej!

Låter precis som jag behöver göra det- tusen tack för idén med ett tält! :)

Skulle du kunna länka till din blogg? Eller skriv den i ett meddelande till mig här!

bregottkossan

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Renovera obebodd stuga
« Svar #19 skrivet: 11 apr-20 kl 12:40 »
Mina tips och råd till dig är:
1. Ett boende skall inte vara ett besvär eller ett jobb. Skaffa avlopp och skippa allt vad mulltoa, torrtoa och allting heter. Skiten måste tas om hand på något sätt, och kommunens avloppsanläggning är extremt bra på just det.
2. Spara allt _obehandlat_ virke, även om det är sådant du inte kommer att använda. Installera en kamin, och vips så har du gratis värme.
3. Använd konventionella byggmaterial. Enkom för att någonting använts i afrika/kina/Mellanöstern I flera tusen år, så innebär inte det att det varken är bra eller ens lämpligt på våra breddgrader.
4. Byt ut det som behöver bytas ut. Det gör livet _så_ mycket enklare.
5. Läs på, förstå och lär dig byggteknik. Plast t. ex. är ett utmärkt material...när det används _korrekt_.

Det var några tips och råd för en lyckad renovering.

Tack för tipsen, jag hoppas att kunna dra vatten till huset i framtiden- tidigare ägare har haft vatten draget från en sjö i närheten. Just nu är det en nöd( ;D) lösning att först fixa ett utedass. Har du något tips på böcker/ annat om byggteknik eller renovering?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser