Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man använda istället för redägg?  (läst 1916 gånger)

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
Vad kan man använda istället för redägg?
« skrivet: 09 jul-20 kl 14:20 »
Har 5 hönor som värper men som inte vill vara i redena. Finns det något annat än redägg man kan lägga i redena för att locka dom att värpa där?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad kan man använda istället för redägg?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-20 kl 15:37 »
Golfbollar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vad kan man använda istället för redägg?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-20 kl 17:36 »
Hos mig också funkar golfbollar som redägg.  Och häromkring växer de i skogen så inga pengautgifter.
 Men kanske är det något annat med dina värpreden som inte är så attraktivt. Hönsen gillar ju att det är lite mörkt, mycket gärna en tröskel och lite utskjutande tak över ingången. Och hö eller dylikt i redet. Och om de sitter på väggen, en bräda utanför att gå och spana in i redena.

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: Vad kan man använda istället för redägg?
« Svar #3 skrivet: 11 jul-20 kl 21:21 »
La in ägg ifrån affären så har fått 2 av 5 att börja värpa i redena :)

Det är mina 1åringar som börjat värpa men bara en av dom har ja fått ägg 2dagar på raken den andra fick ja bara ifrån igår, men dom 3 äldre hönsen har jag inte fått något ägg ifrån alls. Fast tror de är omställningen för jag köpte dessa 5 hönorna för 3 dagar sedan.

Lindaaa

  • Inlägg: 9
SV: Vad kan man använda istället för redägg?
« Svar #4 skrivet: 15 maj-21 kl 17:22 »
Jag brukar lägga in överblivna kokta ägg, som har förvarats i kylskåp, för att locka till ruvning.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad kan man använda istället för redägg?
« Svar #5 skrivet: 16 maj-21 kl 13:20 »
Förr blåste jag ut ägg och fyllde dem med gips, men det var för att få dem att sluta äta sina egna ägg.
Ibland fick jag fylla med tabasko eller annat äckligt....
Fylld med gips kan ju fungera som lockbete för att sätta igång ruvandet, du kan ju alltid testa. Det är ju inget som luktar/ruttnar. Ska du använda kokta ägg så föreslår jag att du sätter ett kryss, så du inte lägger det i äggkläckaren eller gör andra misstag. Kanske hönsen kan känna lukten av sura ägg och därför inte vill ruva.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 4 användare
Sjul, tuslus, pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser