Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självbevattning för odling innomhus  (läst 5280 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Självbevattning för odling innomhus
« skrivet: 25 nov-13 kl 21:33 »
Är det någon som har smart lösning på självbevattningssystem för mindre krydd- och salladsodling inomhus? Gärna med stödbelysning då jag är rädd för att det behövs i detta tunga vintermörker...

 

fenderfreddy

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Självbevattning för odling innomhus
« Svar #1 skrivet: 04 dec-13 kl 17:26 »
Du kan titta på aquaponics på you tube alltid trevligt med ett akvarium och grönsaker tillsammans.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Självbevattning för odling innomhus
« Svar #2 skrivet: 05 dec-13 kl 12:46 »
Vanliga sk självvattnade krukor funkar bra, balkonglådemodellerna ger bra utnyttjande av fönsterljuset och fönsterbrädorna. Sen är det bara att hänga en vanlig lampa av något slag över krukan, det är inte så viktigt vad det är bara att den ger ljus.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Självbevattning för odling innomhus
« Svar #3 skrivet: 18 dec-13 kl 23:31 »
Jag har sett exempel på folk som använt naturhamparep som man rullar till en kringla i botten som fukthållare. Den blir ca 20mm eller så. Bör ha samma effekt som leca-kulor mfl.

Finns även sånna "strutar" man skruvar på pet-flaskor som passar 0.5L upp till 2L beroende på storlek av krukan.

/Rikard

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Självbevattning för odling innomhus
« Svar #4 skrivet: 18 dec-13 kl 23:59 »
Sen är det bara att hänga en vanlig lampa av något slag över krukan, det är inte så viktigt vad det är bara att den ger ljus.

Det är faktiskt ganska viktigt vad det är för sorts lampa. Lysrör och lågenergilampor fungerar i regel bra, klassiska glödtrådslampor fungerar i princip inte alls.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Självbevattning för odling innomhus
« Svar #5 skrivet: 19 dec-13 kl 10:08 »
Det är faktiskt ganska viktigt vad det är för sorts lampa. Lysrör och lågenergilampor fungerar i regel bra, klassiska glödtrådslampor fungerar i princip inte alls.

Jag funderade ärligt talat inte ens på att någon använder vanliga glödlampor längre och framför allt inte för något som ska lysa under så lång tid varje dag men bortsett från det så är man bara ute efter ett stöd till det vanliga ljuset i rummet och då spelar exakta frekvenser på ljuskällan mindre roll.

flundran83

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: Självbevattning för odling innomhus
« Svar #6 skrivet: 20 jun-19 kl 19:28 »
När jag åker på semester brukar jag ställa alla växter, alltså innerkrukorna, på en blöt täckfilt. Brukar användas av målare för att suga upp färg som dom spiller.
Fick tipset från en kompis som är målare, han köper härifrån: https://ingross.se/product/tackfilt-1x25-m/ men jag tror iofs att dom bara säljer till företag...


Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Självbevattning för odling innomhus
« Svar #8 skrivet: 31 jan-20 kl 12:40 »
Det absolut enklaste sättet måste vara Kratky-metoden för aquaponics.

Skaffa en hink och en växt. Fyll hinken med vatten och näringslösning. Glöm bort den tills vattnet i hinken är slut, vilket blir vid skörden om du använder rätt mängd. Skörda. Gör om.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Självbevattning för odling innomhus
« Svar #9 skrivet: 31 jan-20 kl 12:58 »
En dansk visade oss en växthusodling med frigolitlådor med vatten. I locken var hål och i hålen satt rör ganska grova ned till botten. Ovanpå lådorna låg jordsäckar som det var skurit kryss i, i plasten båda sidor över hålet med rör i. Rötterna söker sig ned i rören. Där i dom skurna kryssen hade han satt sina plantor. Odlingen skötte sig själv utan tillsyn i en vecka. Det var ett färdigt system han köpt i Danmark. Det såg dock enkelt ut att göra själv.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Gröfre Slissing, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser