Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unga lamm till salu - vad är ungt?  (läst 2015 gånger)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
Unga lamm till salu - vad är ungt?
« skrivet: 23 maj-12 kl 15:23 »
Hej
Ställer frågan efter att jag läst Krösamajas tråd (Lite snabba frågor fr en nybörjare)
Det finns många nybörjare här på forumet och dom flesta som skaffar får letar efter info före köp - men inte alla.

Vad tycker ni och varför på följande frågor;

Är det för tidigt att sälja tacklamm när dom är 4 månader om den ska säljas till sällskap,ej avel,det finns äldre djur i nya hemmet?
Alla tacklamm som föds behöver ju inte bli avelsdjur.
Varför skulle det vara så fel?

En del bönder har en hel drös flasklamm varje år,om dessa inte gått med sina mammor spelar det väl heller ingen större roll om de säljs vid 2 mån ålder?

En del uppfödare skiljer av sina bagglamm vid 3 mån ålder,många placeras i en hage på tillväxt långt fr sina mammor,en del säljs till avel när de växt till sig..hur ser ni på det?

Mina gutar lammar i april,bagglammen skiljs av vid 4 mån ihop med äldre baggar och tacklammen brukar gå med mamman tills det är betäckning men helst skiljer (säljer) jag dom vid senast 5 mån så att tackan får gå utan lamm mer än 1 mån innan hon träffar baggen igen. De tackor som gått med bagglamm får ju återhämta sig bättre än de som går med tacklamm.

Hur gör ni andra här på forumet?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Unga lamm till salu - vad är ungt?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 17:05 »
Mina lamm skiljs av runt 100 dagar (månadskiftet juli/augusti) Födda i mars/april. Det är gotlandslamm. Sen får tackorna 3 månaders bete utan lamm, så att de hinner återhämta sig. Om jag säljer livlamm, så är det i september, när lammen är uppe i slaktvikt. Jag tror att det tar mycket på lammen att skiljas från sina syskon, minst lika mycket som att skiljas från mamma. Jag brukar låta några utslagstackor gå med lammen när de har skiljts av.

Jag skiljer inte bort bagglammen från tacklammen förrän i mitten på oktober. Men det är för att jag vet att Gotlandstackor inte kommer i brunst förrän tidigast 1 nov.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Unga lamm till salu - vad är ungt?
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 09:03 »
Jag tror att det tar mycket på lammen att skiljas från sina syskon, minst lika mycket som att skiljas från mamma. Jag brukar låta några utslagstackor gå med lammen när de har skiljts av.

Jag skiljer inte bort bagglammen från tacklammen förrän i mitten på oktober. Men det är för att jag vet att Gotlandstackor inte kommer i brunst förrän tidigast 1 nov.

Du verkar ha bra ordning på detta :)

Jag säljer aldrig ett ensamt tacklamm - de är alltid minst två. Några har åkt vid 4 mån men dom har blivit sällskapsdjur,ingen avel.
I år är 4 sällskapsdjur tingade (dom åker vid 4 mån) utom 1 som jag vill spara så hon får väl gå kvar med sin mamma - kan väl inte sätta det enda tacklammet med flera småbaggar + de stora...

Bagglamm till avel får åka så sent som möjligt så att dom kan hävda sig bland äldre damer i ny flock ;)

Ska prova ditt system i framtiden,i dagsläget har jag inte tillräckligt många
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser