Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklina tegelväggar  (läst 1766 gånger)

Linda Hallberg

  • Inlägg: 2
  • Omställare, downshiftare, bo och bygga litet.
    • Skåne
Lerklina tegelväggar
« skrivet: 18 mar-19 kl 20:37 »
Hej,
har nyligen blivit med gård.
Boningshusets tegelväggar är utvändigt täckta med eternitplattor, som jag vill ta ner.
Då det finns ett fyllt höloft tittar jag nu på möjligheten att lerklina väggarna.
Jag vill göra det både ut-och invändigt.
Någon som har erfarenhet?
Isoleringsförmågan är jag osäker på, och hittar dåligt med information.
Vad jag läst torde jag kunna använda en mix av lera, hästgödsel, halm och lecakulor?
Tacksam för all input!

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #1 skrivet: 19 mar-19 kl 10:26 »
Hej Linda. Att demontera eternit är ett projekt modell större som inkluderar allvarliga hälsorisker om det inte utförs korrekt. Eterniten är ofarlig så länge den förblir orörd. Det är fibrerna i dammet som utgör faran. Mitt förslag är att du reglar på eterniten och sedan förslagsvis panelar huset. Läs på om eternit så du har kunskap om materialet, då kan du ta beslut därefter.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #2 skrivet: 19 mar-19 kl 11:34 »
Ta också en funderare på varför eternitskivorna en gång i tiden sattes upp. Om huset är mycket utsatt för hård vind, slagregn mm, så finns det inte så mycket annat än eternit som håller i längden som fasadmaterial. Tegel blir genomblött och fryser sönder, träpanel måste målas om ideligen, osv osv.

Det kan också vara värt att kolla upp husets historia, och inte minst när eterniten sattes upp.  Under kriget var det brist på asbest i Sverige, så under några år tillverkades liknande skivor med andra slags fibrer som armering. Och är det ett sådant asbestfritt eternitsurrogat som sitter på huset, behöver man inte ha några betänkligheter när man river ner skivorna.

Ska man fuska med rivning av asbesthaltig eternit, så gör man det helst vid ett tillfälle då det har varit extremt blött väder i flera veckor så att skivorna är genomfuktiga och det inte är någon risk att det dammar om man råkar bryta sönder dem. Gör man jobbet i kraftigt regn så är det ännu bättre.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #3 skrivet: 19 mar-19 kl 12:15 »
Ta också en funderare på varför eternitskivorna en gång i tiden sattes upp. Om huset är mycket utsatt för hård vind, slagregn mm, så finns det inte så mycket annat än eternit som håller i längden som fasadmaterial. Tegel blir genomblött och fryser sönder, träpanel måste målas om ideligen, osv osv.

Det kan också vara värt att kolla upp husets historia, och inte minst när eterniten sattes upp.  Under kriget var det brist på asbest i Sverige, så under några år tillverkades liknande skivor med andra slags fibrer som armering. Och är det ett sådant asbestfritt eternitsurrogat som sitter på huset, behöver man inte ha några betänkligheter när man river ner skivorna.

Ska man fuska med rivning av asbesthaltig eternit, så gör man det helst vid ett tillfälle då det har varit extremt blött väder i flera veckor så att skivorna är genomfuktiga och det inte är någon risk att det dammar om man råkar bryta sönder dem. Gör man jobbet i kraftigt regn så är det ännu bättre.

Hej Torbjörn

Har uppskattat dina inlägg fram till det här.

Man ska aldrig fuska med något så allvarligt som asbest! Din regnteori håller inte heller och vittnar om dina bristande praktiska och teoretiska kunskaper i ämnet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #4 skrivet: 19 mar-19 kl 12:45 »
Jag håller dock inte med om att eternit är ofarlig i orört tillstånd. Det kan damma även om eternitskivor som sitter uppsatta, i synnerhet när de är gamla och cementen som binder ihop asbestfibrerna börjar vittra.

Man ska också veta att det är långt ifrån alla yrkesmässiga asbestsaneringar som går till på ett korrekt sätt.  En hemmafuskare, som arbetar med utgångspunkt från gott omdöme och tillämpning av fysik- och biologikunskaperna från skolan, gör förmodligen ett bättre och säkrare jobb än åtminstone den sämsta tredjedelen av de hantverkare som är "certifierade" för asbestsanering. Ett stelbent och fyrkantigt regelverk, som inblandade parter kanske bara har begripit hälften av och dessutom till stor del struntar i för att få arbetet att gå snabbare, kan aldrig ersätta omdöme och allmänbildning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #5 skrivet: 19 mar-19 kl 13:36 »
Så sant, så sant.

Jag tycker att det är en tickande bomb att bygga in eternitplattorna i väggen. Bättre då att plocka ned dem under så bra förhållanden som möjligt, med skyddsutrustning, och gärna av några som inte har hela livet framför sig.


Lerklining som var frågan vet jag är bra invändigt, men den tål väl inte regn?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #6 skrivet: 19 mar-19 kl 21:12 »
Ta också en funderare på varför eternitskivorna en gång i tiden sattes upp. Om huset är mycket utsatt för hård vind, slagregn mm, så finns det inte så mycket annat än eternit som håller i längden som fasadmaterial. Tegel blir genomblött och fryser sönder, träpanel måste målas om ideligen, osv osv.

Det kan också vara värt att kolla upp husets historia, och inte minst när eterniten sattes upp.  Under kriget var det brist på asbest i Sverige, så under några år tillverkades liknande skivor med andra slags fibrer som armering. Och är det ett sådant asbestfritt eternitsurrogat som sitter på huset, behöver man inte ha några betänkligheter när man river ner skivorna.

Ska man fuska med rivning av asbesthaltig eternit, så gör man det helst vid ett tillfälle då det har varit extremt blött väder i flera veckor så att skivorna är genomfuktiga och det inte är någon risk att det dammar om man råkar bryta sönder dem. Gör man jobbet i kraftigt regn så är det ännu bättre.

Avseende det där att måla om i tid och otid.
Ja det får man säkerligen göra om man tar genvägar, Dvs använder närapå alla moderna färger.

Sätter man upp en träfasad och målar den med minst 3 lager linoljefärg av helst raffinerad olja så har man en målning som lätt kan hålla i 40 år under goda förutsättningar.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #7 skrivet: 21 mar-19 kl 00:27 »
Säger också att lerklinade väggar är toppen inomhus, men utomhus är risken att de regnar bort i första rejäla regnvädret.
Om eternitplattorna plockas ner (enligt konstens alla regler) är det inte möjligt att ha bara tegelfasaden då? Om du inte vill ha bar tegelfasad utan putsad är det kalkbruk du ska satsa på.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Linda Hallberg

  • Inlägg: 2
  • Omställare, downshiftare, bo och bygga litet.
    • Skåne
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #8 skrivet: 25 mar-19 kl 20:50 »
Tack alla för ert engagemang.
Givetvis har jag läst på när det gäller asbest. Det finns ju anledning till att jag till ta bort det :-)
Nu är jag mer ute efter teknisk input gällande lerklining på tegel snarare än tyckande kring eternitens varande eller icke-varande. Ett boningshus med anor från sent 1800-tal ska inte ha eternitplattor som fasadbeklädnad enligt mig.
Så, om någon har lerklinat tegelväggar och vill dela med sig av sin erfarenhet är ni varmt välkomna.
Hälsar Linda

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #9 skrivet: 25 mar-19 kl 20:53 »
Vad jag hört skall det fungera men det är tydligen noga med att man slår på den rätt.
Man brukar måla med kalkfärg sedan om man vill, eller annan diffusionsöppen färg.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklina tegelväggar
« Svar #10 skrivet: 09 apr-19 kl 14:20 »
Lerklina en fasad går hur bra som helst. Men så mer taket sticker ut desto bättre. Stövlar och paraply brukar man säga att huset ska ha när man har en lerklinad fasad. Sen måla det med linoljefärg. I golv brukar man blanda i linolja i sista lagret. Hur det är att blanda i lite kalk kasnske hjälper mot regn, men jag vet inte, men gör en liten prov yta. Annars bara lera, sand och hampa/halm.

Här har dom hus med lerklinad fasad http://ekobyggmedlera.se/
Så har du vägarna förbi Gävle så åk dit och titta. Hon som har det har mycket kunskap i det, kontakta henne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser