Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla fasad på torp från 1909  (läst 1943 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Måla fasad på torp från 1909
« skrivet: 10 jul-18 kl 16:03 »
Hej,
Har läst det flesta trådar nu här under om fasadtvätt, målning med mera.
Dock är det svårt att få en vettig sammafattning i det hela. Det diskmedel hit och ättika dit. Ja ni fattar säkert ni som varit med i nedan länkade tråd.

Det är inte dags för mig ännu men jag är uttråkad och börjar göra lite research.

Eftersom jag inte har vatten att tillgå i torpet än. Och förmodligen inte i de mängde sen heller som en tvätt verkar kräva.
Så går jag in tankar om att borsta fasaden på något sätt. I en tråd https://www.alternativ.nu/index.php?topic=187798.0
Fanns bilder från en fasad som liknar hur det ser ut hos mig. Det är såklart falurödfärg, slam, som ska på som jag förstår det.
Idag färgar den av sig när man drar med hande över. Vilket jag förstått att den gör när det inte mår helt bra.

Eftersom den stått orörd minst 40 år. Och fan vet när den målades innan det. Så gissar jag att det är något jag behöver göra hyfsat omgående
om jag får klartecken att timret och skorsten är gångbara/inom räddning.

Har beställt boken från stock till stuga. Den ger mig kanske lite mer kunskap.
Men den stora frågan är. MÅSTE jag ha vatten eller går det att renovera/bättra fasaden med annan metod?

malarmaster vet jag besitter djup kunskap efter att ha läst många av hans inlägg.
torbjorn likaså.
svarvarsson såg jag hade problem med borstning men hitta inget bra svar på hans kommentar om denna metod.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #1 skrivet: 10 jul-18 kl 16:45 »
Är det rödfärg så skall du bara borsta med en piassavakvsat, inget slabbande med vatten.
Enligt målarmäster så målar du sedan med äkta faluröd eller motsvarande (kan instämma i att de dyrare är bättre (även om jag själv just målade logen med den för 99:- från rusta...) och åldras snyggare (det gör den faktiskt, den blir bara blekt och avskavd men ser inte sliten och ful ut som de billigare sorterna gör) samt att man vet vad det är i dem...), lösningsmedel är vanligt vatten.

Linoljefärgade partier skrubbar du eventuellt försiktigt med (grön eller gul) såpa och sköljer försiktigt för hand med vatten (spola inte med slang utan använd i så fall en tvätthink och rotborste) om de ser ut att ha en fet hinna, men har det stått omålat så länge så brukar det räcka med att gå över allt löst med en båtskrapa först.
Linoljefärg spädes med balsamterpentin.

(Målarmäster har skrivit en del intressanta synpunkter om den i en annan tråd här, tyvärr hittar jag den inte nu, men den skall finnas någonstans under husrenovering tror jag, det ligger under andra inlägg om du scrollar ned en bit så kommer du till hans inlägg där)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #2 skrivet: 10 jul-18 kl 18:21 »
 Slamfärg kan aldrig må dåligt. Som du säger färgar den av sig när du rör den och det betyder att pigmenten fortfarande finns kvar. Den SKALL färga av sig.
Jag skall beskriva hur en  slamfärg funkar.  den innehåller inget bindemedel vilket gör att pigmenten bara ligger på ytan. Falu rödfärg innehåller en liten del linolja och det gör att den smiter lite mindre de första åren. orginalreceptet innehöll ingen linolja och den finns också att köpa i den versionen. Färgen funkar så att eftersom den saknar bindemedel är den diffusionsöppen ,dvs tar upp och avger fukt . Brädan andas alltså vilket är bra. Pigmenten skyddar mot UV-ljus vilket är det som normalt dödar brädan. Just orginalpigmenten i Falu Rödfärg innehåller också en komplex mix av olika ämnen som ger de konserverande egenskaper som rödfärgen har. Dessa ämnen hittar du INTE i piratkopiorna då de oftast görs på ett enda pigment,ofta järnoxidröd.  Med tiden regnar pigmenten bort och då är det tid att måla om.OBS. Vid färdigköpt färg skall inget ytterligare tillsättas.linolja är redan tillsatt maxgräns från fabrik.Ökad oljemängd omvandlar färgen från slamfärg till oljefärg vilket gör fasaden omöjlig att måla om nästa gång med slamfärg.

Vid ommålning borstar man av fasaden. Går bra med vilken styv borste som helst.Själv gillar jag piazzakvast. Är huset högt använder man en mindre borste på de höga partierna om man inte jobbar från ställning. Partier som är angripna av alger (grönt) bör man desinficera. Köp ett desinficeringsmedel på pumpflaska eller spray och behandla de partier som är angripna. Oftast är det norrsidor men också sidor där växtlighet legat emot. Du behöver inte skölja efter,bara låt torka in. Därefter målar du. är fasaden väldigt sliten bör man måla två gånger. första lagret spär man då med 10% vatten.
Har knutar o dyl varit målade med linoljefärg bör de skrapas trärena om det är 40 år sedan sist. Sedan behandlas ytan som nytt trä. målningsbeskrivning finns i handboken ,fasad,oljefärg.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #3 skrivet: 10 jul-18 kl 22:07 »
Ni är ju toppen grabbar!!
Eftersom jag inte har tillgång till vatten så är denna lösning kalas.
Det gav enerig att påskynda kontrollen invändigt. Kanske ska gå så långt till och med att skita i att rensa ur. Och gå direkt på timret, riva innerväggar och kolla att allt är ok. Sedan börja måla. Som jag ser det är varje dag ett slit på materialet då det stått så länge.
Dock är det så förbanat stödigt då någon bara lämnat allt och dragit för länge sedan.

Ska dra en lov runt igen inne och kolla hur mycket jag kommer åt för denna kontroll.

Åter igen. Nu är guld värda!
Får nog bjud in er när det är klart eller nåt :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #4 skrivet: 10 jul-18 kl 22:46 »
Nej för helskotta inte när det är klart.. 
Mest kunskaper och lärorikt för alla är att komma under processen. Man kan tom lägga en stund på att hjälpa till oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #5 skrivet: 11 jul-18 kl 07:22 »
Haha ja man bjuder ju in folk innan det är klart sen råkar man liksom bara ha penslar, färg, handskar liggandes redo... Intressant att följa bloggen din!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #6 skrivet: 11 jul-18 kl 08:57 »
Nej för helskotta inte när det är klart.. 
Mest kunskaper och lärorikt för alla är att komma under processen. Man kan tom lägga en stund på att hjälpa till oxå.
Ja såklart. Att jag inte tänkte på det. Det var väl sent igår kväll :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #7 skrivet: 11 jul-18 kl 18:34 »
Ja såklart. Att jag inte tänkte på det. Det var väl sent igår kväll :)

I helgen eller nästa helg kan tex jag och ruffhäxan titta förbi med glada tillrop och varsit lämpligt redskap,
Om det är möjligt att planera in något sådant längs vår färdväg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #8 skrivet: 11 jul-18 kl 19:44 »
Så roligt.
Imorgon drar jag till Löberöd och hämtar en gårdspump No12. Fungerar idag men kan behöva en liten service :)
Helt gratis :) Klart värt 52 mil enkel resa.

Reser förmodligen tält på fredag alt. Söndag. Jobbar på lördag.
Återkommer. Skulle absolut vara kul med lite glada tillrop.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #9 skrivet: 11 jul-18 kl 21:41 »
Vill bara påpeka att huset troligtvis inte är från 1909 även om det står så i papprena. Det var det året man började ange byggnadsår i taxeringen och alla gamla hus där myndigheterna inte hade något byggdatum fick det årtalet. Så du kan mycket väl ha en betydligt äldre klenod.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #10 skrivet: 12 jul-18 kl 16:58 »
precis. mitt hus enl. myndigheter är från 1929. något jag visste var fel från början då ytterst få byggdes av timmer det årtalet. huset har ju också en anknytning till smalspårsbanan som invigdes 1875.Inredning o stil är också betydligt äldre. hittade uppklistrade tidningar på väggar under tapet som daterades 1900.tidningar är bra då de oftast har datum någonstans. senare forskning  visar att huset är byggt 1878,jag vet byggherre och vilka som bott här fram till 50-talet.Anknytningen till järnvägen var dock inte den som jag trodde. Jag hade antagit att eftersom huset är byggt i samma stil som samtliga andra hus längs banan hade det byggts av järnvägen som t.ex tjänstebostad. Så var inte fallet. Det byggdes av en konduktör som lånade ritning.huset byggdes på järnvägens mark intill banan och 400 meter från stationsområdet.huset i sig var alltså privatbyggt från början.Dock flyttade aldrig konduktören in då han troligen blev förflyttad. Huset såldes till en lokputsare som sedan bodde fram till sin död kring 1910,dennes döttrar ärvde sedan huset som hyrdes ut till olika personer oftast med järnvägsanknytning.Döttrarna hade då byggt ett annat hus   50 meter ifrån och arbetade som grindvakter. nu är järnvägen borta,stationsområdet upprivet,lokstallarna rivna ,likaså stationshuset. 1983 köpte jag huset,då öde men i gott skick. Jag har seda dess renoverat huset lindrigt då jag vill ha kvar den gamla stilen. utvändigt ser det likadant ut som 1878 frånsett köksdörren som blev bytt på 50-talet och sticketaket som fick en täckning med eternit,troligtvis ungefär samtidigt.
gamla hus har en själ som nya totalt saknar och ibland kommer de gamla generationerna på besök. jag stortrivs....

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Måla fasad på torp från 1909
« Svar #11 skrivet: 13 jul-18 kl 00:22 »
gamla hus har en själ som nya totalt saknar och ibland kommer de gamla generationerna på besök. jag stortrivs....
Har sett för mycket zombiefilmer i mina dagar så det där sista uppskattar jag inte ett dugg så här på natten!! :D
Men du har rätt. Det står 1929 på några av mina papper också. Men stammbyggnaden nämns som 1809. Då får det bli jakt på tidningar helt enkelt. Smart!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, von tratt, ärt, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser