Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snålhet?  (läst 4916 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Snålhet?
« skrivet: 24 jul-07 kl 14:45 »
Jag har flera gånger annonserat ut div. grejer, djur m.m. här på alternativ. Vad som gör mig förundrad, är att de flesta som svarar inte vill betala ett skäligt pris för varan.

Vad är då ett skäligt pris? Ett pris som ligger rejält UNDER vad varan är värd som LÄGST, ett pris som ligger på 30% av nypriset, det sista för en vara som är i fullgott bruksskick, skall man gå lägre så kan man ju lika gärna skänka bort grejen.

Jag är inte ute efter stora avancer men bara för att JAG inte har användning för det jag annonserar ut, så betyder det inte att det ska slängas om jag inte hittar en vettig köpare.
Och nu menar jag inte att man inte skall pruta eller förhandla om priset, tvärtom, men det finns gränser.

Och ja, jag har skänkt bort både tuppar och ett gäng rymmarfår, men det kommer jag inte att göra mer. Nu har min "snällhet" tagit slut.

Jag har också utgifter och en alltför tunn plånbok, så vill ni handla av mig så får ni betala en vettig del av vad varan är värd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Snålhet?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-07 kl 17:47 »
Nä, du har rätt. En funktion som kan vara enormt värdefull för en person är värt bara någon tia för nästa person. Själv skulle jag betala rätt bra för en rostfri 5 liters mjölkkruka, utan alltför mkt. repor och bucklor *hint hint* Men en locktång, skulle jag inte ta emot om jag ens fick den gratis  :D Och min finaste "dyra" killing bland annonserna, vet jag att hon mkt. väl kan mjölka in sitt pris på en månad sen när hon killar nästa år.

Svårigheten är väl att hitta rätt person, antar jag.

ankfarm

  • Inlägg: 209
    • Halland
Re:Snålhet?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 13:39 »
Jag hoppas du inte är arg på mig Annette? Du ville ju inte ha ngt för hönsen...
Men jag förstår vad du menar. Gratis är bra för de flesta här på forumet verkar det som
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Snålhet?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 13:51 »
Jag hoppas du inte är arg på mig Annette? Du ville ju inte ha ngt för hönsen...
Men jag förstår vad du menar. Gratis är bra för de flesta här på forumet verkar det som
Snälla, missförstå mig inte :-\. Jag var jätteglad att hitta ett bra hem hos dig :-* för hönsen, och jag hade själv fått dem gratis.
Och till er andra som fått höns/tuppar/får/annat av mig, jag har givit bort dessa med glatt hjärta. Betalningen har varit vetskapen om att dessa djur sluppit avlivas. Tack skall ni ha, det menar jag.

Vad jag menar är den förvåning och ibland spydighet som jag möter när jag inte kan/vill gå ner i pris till "ge-bort-nivå" för grejer som betingar ett hyfsat värde, även för köparen.

Och jag anser också att gratis är bra ;), men har jag inte råd att köpa Tex en trio Alpackor(som jag önskar att jag kunde) för 100000, så skulle jag aldrig komma på tanken att försöka pruta ner dem till slaktvärdet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fridolf2

  • Gäst
Re:Snålhet?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-07 kl 15:11 »
Tycker det ständigt ska gnällas över hur dyrt allt är, i synnerhet om det handlar om mat, den ska ju helst vara gratis. För oss som producerar matvaror handlar det ju om vår inkomst, undrar vad folk skulle säga om man börjar ifrågasätta deras löner..typ: Ska du inte gå ner i lön lite nu..det verkar ju finnas gott om folk som vill ha ditt jobb. ::)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Snålhet?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-07 kl 15:33 »
Om ett pris sätts genom en förhandling, vilket är ovanligt på ICA men vanligt på annat håll, och det är ont om köpare så kommer priset att bli lågt. Hur lågt beror på hur angelägen säljaren är att bli av med varan respektive hur gärna köparen vill ha den.

Jobb är för övrigt inget undantag från den principen. Nu när det är högkonjunktur är det många som vill anställa. Då blir det svårt att hitta personal med den kompetens arbetsköparen vill ha, så lönen går upp för de som finns på marknaden. När bubblan spricker sjunker löneanspråken.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Snålhet?
« Svar #6 skrivet: 25 jul-07 kl 16:18 »
Tycker det ständigt ska gnällas över hur dyrt allt är, i synnerhet om det handlar om mat, den ska ju helst vara gratis. För oss som producerar matvaror handlar det ju om vår inkomst, undrar vad folk skulle säga om man börjar ifrågasätta deras löner..typ: Ska du inte gå ner i lön lite nu..det verkar ju finnas gott om folk som vill ha ditt jobb. ::)
För bara ett par år sedan fick vi sjuksköterskor i Västra Götalandsregionen, tex lasaretten i Borås o Skene se våra tillägg för treskiftsarbete försvinna. Samtidigt försvann ersättningen för att man, som sjuksköterska, ansvarade för flera avdelningar samtidigt, s.k. kopplingstillägg. Arbetsbördan kvarstod, men till lägre (=löjligt låg) lön. För vissa specialiteter var det en lönesänkning med 8-10000 per månad. Flera av dessa kompetenta personer sade upp sig, gick över till bemanningsföretag eller åkte till Norge o jobbade där.Sjukskrivningarna ökade också eftersom många fick gå upp i tid för att behålla sin inkomst, med tanke på lån o.dyl, med utbrändhet som följd.
Besparingen för VG blev 0 kr eftersom man fick hyra in dyr personal från bemanningsföretagen, då manfallet blev alltför stort för att kunna rekryteras på vanligt sätt.
 
Själv arbetar jag numera hemma med handikappade fosterbarn.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Snålhet?
« Svar #7 skrivet: 25 jul-07 kl 16:28 »
Jo allt beror ju tillgång och efterfrågan.

Samtidigt finns det ju utgifter för allt som framställs antingen i form av eget sattsat kapital eller arbetstid och den vill man ju gärna att den täcks upp.

Lika viktigt som det är för kunden att vilja pruta är det för säljaren att hitta rätt kund.

Jag tycker att det ärligaste sättet att erbjuda ett pris är att själv räkna ut ett pris att erbjuda är att själv räkna på vad det skulle kostat mig själv att exempelvis föda upp en tupp till könsmogen ålder eller en äggläggande höna och utgå ifrån den kostnaden.
Sålunda är jag inte villig att betala mer än några kronor för en dygnsgammal kyckling men betydligt mer för en frisk, stark, produktiv äldre fågel.
Den betalar sig själv ganska snabbt i form av nya kycklingar eller ägg.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Snålhet?
« Svar #8 skrivet: 26 jul-07 kl 00:11 »
Vid all handel gäller att man hittar rätt kundkrets. Finns ingen anledning att pruta med sig själv bara för att bli av med något.

Djur är ju lite speciellt.... djuret är oftast till salu för att säljaren inte har plats, foder etc.

Om då ingen vill köpa till säljarens "önskade pris", så har ju säljaren då bara två saker att välja på
1.pruta på priset på djuret... 2.skicka det till slakt..

Ett friskt djurs absoluta minimi pris är ju slaktvärdet.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
Re:Snålhet?
« Svar #9 skrivet: 26 jul-07 kl 12:50 »
Inte snålhet, utan affärsmässighet. Inte på det forumet, utan överallt.

Citera

Ge mig sista priset, kompis. Jag svär på Muhammed - han är min Bror!


Genomsnittligt förhandlingsargument från bilförsäljarens vardag.

Hopp

  • Inlägg: 315
Re:Snålhet?
« Svar #10 skrivet: 26 jul-07 kl 15:08 »
JAG försöker nästan alltid och pruta.
Vill inte säljaren sälja så får han väl sälja till nån annan. Med privatpersoner blir det inte riktigt på samma sätt.Där är påtryckningar mildare Ska du däremot köpa en ny dyr kamera i affären så Kräv att du ska få t.ex ett minne till och får du inte det så försök pruta med 10%. En del affärer har som policy att aldrig acceptera att man prutar MEN det FINNS affärer som gör det om man frågar. Sen beror det oxå på vem i personalen man pratar med.

Sen till frågan om att annonsera här. Är nog rätt viktigt att annonsen skrivs tydligt, så att vi alla och envar förstår att du inte skänker bort dina djur/saker mot en symbolisk summa utan att du vill ha betalt,
Jag villl i princip alltid betala så lite som möjligt, vem vill inte göra ett fynd? Det får du nog ta i beräkningen med att du lägger ut annonser.

Om man är snål om man prutar?
Absolut inte!
Du som är säljare behöver inte acceptera det nya priset om du inte vill!
 :) :) :)
How could I believe this beauty was futility?
Call me a skeptic,
It takes more faith to believe this all just happened.  Om Du påstår att det inte finns någon absolut sanning påstår du att ditt påstående inte är sant!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Snålhet?
« Svar #11 skrivet: 26 jul-07 kl 17:24 »
Om man är snål om man prutar?
Absolut inte!
Du som är säljare behöver inte acceptera det nya priset om du inte vill!
 :) :) :)
Det är inte prutningen som jag vänder mig emot, precis som jag tidigare skrivit.

Det är bristen på respekt över säljarens behov av att inte gå (alltför mycket) back på affären, ihop med en ironisk ton som gärna kommer då "köparen" ser att prutningen hamnat på en alltför låg nivå och säljaren backar. Det är som om"köparen" försöker göra sitt skambud acceptabelt genom att vilja påskina att man som säljare skall vara glad över att någon överhuvudtaget vill ha ens skitgrejer (vilket det i själva verket inte är).

Som sagt, jag prutar också, försöker i alla fall :-\, ibland :-[, men skambuden håller jag mig för god för.

Rubriken kanske skulle varit;-Brist på respekt-,istället.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Snålhet?
« Svar #12 skrivet: 26 jul-07 kl 19:38 »
När min dotter köpte sin första bil förra månaden,hade hon med sig exakt den summan det stod i annonsen. När hon skulle betala,(utan att ha velat/försökt att pruta), frågade bilförsäljaren henne om hon inte tänkte pruta lite ;).Nej, sa Moa, jag har allt med mig den summan du ville ha. Då slog försäljaren av 500 på priset ;D.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Snålhet?
« Svar #13 skrivet: 26 jul-07 kl 19:39 »
Att inte pruta ger respekt. Ständiga prutningsförsök gör att det mesta kommer att bli dyrare eftersom säljaren garderat sig med ett för högt pris.
Jag kanske är den dummaste och mest korkade person som någonsin handlat, men jag har faktiskt vid flera tillfällen givit tillbaka halva summan när någon betalat mitt begärda pris helt utan gnäll och prut.
Eller också skickar man med nåt extra,på köpet ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Snålhet?
« Svar #14 skrivet: 26 jul-07 kl 19:53 »
Som företagare vill jag hellre ge alla ett lägre pris (alltså rätt prissättning från början) än att ge de som vill pruta ett mkt lägre pris.  I praktiken innebär det ju att de som inte prutar får betala för den som prutar. Jag handlar aldrig av ett företag som går med på en prutning. Jag anser det vara en oseriös prissättning att sätta priset med prutmån.

En förhandling är något annat.. för då är det ge och ta som gäller. T.ex att man får löftet att sälja x antal av en vara under ett år och då kan man sänka priset på den varan till den kunden. Anledningen är då att kunden ger löftet och därmed en tryggad försäljning.

Resonerar inte likadant när det det ska handlas av privatpersoner.

/A
« Senast ändrad: 26 jul-07 kl 19:53 av AnnaPanna »

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Snålhet?
« Svar #15 skrivet: 26 jul-07 kl 20:13 »
Det tycks gå en skiljelinje här, dom som är eller har varit företagare, här.

I vissa länder använder man sig av prutmån på priset, i andra inte.

I Sverige resonerar man vad jag förstått och erfarigt ett slut bud-pris. Visst saker och ting är förhandlingsbara, men man kan alltid komma överens om ett mellanalternativ, beroende på produkt och tillfälle.

Min spontana reaktion är att på Alternativ, ges ett lägstapris, kan man inte acceptera det, sök någon annan stans, eller starta eget, så kanske Ni kommer till insikt.

Leif

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Snålhet?
« Svar #16 skrivet: 26 jul-07 kl 20:58 »
När jag säljer saker försöker jag ta ut det priset på varan som jag själv skulle kunna tänka mig att betala. Eftersom vi inte har så mycket pengar att röra oss med blir det inte så höga summor. Om jag inte får tag på det jag vill ha i begagnat annonserna eller om jag tycker att priset är för högt så brukar jag sätta in en köpesannons med det priset som jag vill betala. Häromdagen t ex köpte jag en cykelkärra för 300 kronor genom att annonsera själv. Alla andra annonser på cykelkärror har varit på 700 kronor och uppåt.  ;D
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Snålhet?
« Svar #17 skrivet: 26 jul-07 kl 21:15 »
När jag säljer saker försöker jag ta ut det priset på varan som jag själv skulle kunna tänka mig att betala. Eftersom vi inte har så mycket pengar att röra oss med blir det inte så höga summor. Om jag inte får tag på det jag vill ha i begagnat annonserna eller om jag tycker att priset är för högt så brukar jag sätta in en köpesannons med det priset som jag vill betala. Häromdagen t ex köpte jag en cykelkärra för 300 kronor genom att annonsera själv. Alla andra annonser på cykelkärror har varit på 700 kronor och uppåt.  ;D

Där ser du, du vet vad du vill ha, och du vet vad du vill betala, och du får det du får.

Leif

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
Re:Snålhet?
« Svar #18 skrivet: 26 jul-07 kl 22:10 »
Vi kör med arabpriser till araber och svennepris till svennar. På så sätt blir alla nöjda. Svennen får köpa trailern för 40 000 kr och araben får kämpa en hel dag med att pruta ner den från 120 000 kr till 40 000....
« Senast ändrad: 26 jul-07 kl 22:11 av Suresh »

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Snålhet?
« Svar #19 skrivet: 26 jul-07 kl 22:43 »
Vi kör med arabpriser till araber och svennepris till svennar. På så sätt blir alla nöjda. Svennen får köpa trailern för 40 000 kr och araben får kämpa en hel dag med att pruta ner den från 120 000 kr till 40 000....

Vem kan avgöra vem som är vem ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser