Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbereda under hösten?  (läst 2716 gånger)

mosskullen

  • Gäst
Förbereda under hösten?
« skrivet: 01 sep-19 kl 15:09 »
Vi flyttar till en gård 1/10 och planerar att bl.a. odla en hel del grönsaker, potatis, kryddväxter.
Är det något man kan göra i ordning/förbereda redan nu i oktober, eller är det bäst att vänta till våren?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-19 kl 15:19 »
Väldigt mycket beror på hur du har tänkt dig att odla.

Jag som täckodlar börjar göra nya bäddar under sommaren och fortsätter under hösten.
Detta genom att samla ihop halm, gräs, löv och annat som lätt komposteras och forma bäddar med detta.

I anlagda bäddar gör jag faktiskt samma sak. På med massor av organiskt matrial som får komposteras under vintern.
Maskarna festar hela vintern lång.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mosskullen

  • Gäst
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #2 skrivet: 01 sep-19 kl 15:27 »
Det blir någon form av växthus (men inte förrän i vår) men också upphöjda odlingsbäddar i pallkragar eller dylikt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #3 skrivet: 01 sep-19 kl 15:47 »
Det blir någon form av växthus (men inte förrän i vår) men också upphöjda odlingsbäddar i pallkragar eller dylikt.

Sätt ut kragarna och fyll dom med insamlad kompost under höst och vinter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mosskullen

  • Gäst
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #4 skrivet: 01 sep-19 kl 16:18 »
Sätt ut kragarna och fyll dom med insamlad kompost under höst och vinter.

Tack!
Längesen jag odlade och har aldrig odlat i någon större skala, mest i krukor på uteplats o.d, så det är många funderingar nu.
Virke att snickra av finns det gott om, så då kan man ju sätta igång med det direkt. :-)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-19 kl 17:22 »
Tack!
Längesen jag odlade och har aldrig odlat i någon större skala, mest i krukor på uteplats o.d, så det är många funderingar nu.
Virke att snickra av finns det gott om, så då kan man ju sätta igång med det direkt. :-)

Läs gärna på om hugelkultur.
Det är ett mycket effektivt sätt att minska jobbet med vattning under sommaren.
I kombination med täckodling så kan du få ett skötselssystem som är närapå bekymmerslöst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mosskullen

  • Gäst
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-19 kl 18:09 »
Läs gärna på om hugelkultur.
Det är ett mycket effektivt sätt att minska jobbet med vattning under sommaren.
I kombination med täckodling så kan du få ett skötselssystem som är närapå bekymmerslöst.

Tusen tack för tips!  :)

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #7 skrivet: 08 dec-19 kl 08:58 »
 Vi brukar anlägga nya land på hösten. Gå hårt med trimmer på gräset. Lägg på tjockt med ensilage. Kan säkert få av nån granne med djur, brukar bli några dåliga som dom inte kan använda till foder.
Täcket kväver gräset, ensilagen bryts ner, maskar gör sitt och du får fin odlingsjord.
I vår stoppar du ner groddad potatis längst ner i böset. Kupa ev. med mer löv/ensilage/gräsklipp.
Du kan också göra gropar i täcket, ha i lite jord och sätta förgrodda plantor eller frön. Efter ett år sisådär så brukar jorden under täcket gottat till sig så det är som ett "vanligt" land. Fortsätt täcka med gräs o löv mellan raderna o på hösten. Bra näring, håller fukten o mindre ogräs.
Du kan få knäpparlarver som smakar på din potatis första året, men de försvinner sen. Lycka till
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #8 skrivet: 08 dec-19 kl 09:04 »
Bärbuskar och liknande kan du plantera så länge det går att gräva. Jag grejar på för fullt ännu, planterade persilja och pepparrot igår!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

mosskullen

  • Gäst
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #9 skrivet: 10 dec-19 kl 01:02 »
Det kom annat i vägen (himmel så mycket man inte tänker på innan, som måste fixas!) så än har inte en skruv dragits eller ett spadtag tagits för odlingar.
Är det någon mening att bygga "pallkragar" nu?
Funkar det att tömma komposten i dylika även under vintern eller är det bättre att låta det stå i hinkarna (vi kör med bokashikompost) till våren?
Jag vill inte lägga ner tid och arbete på fel saker, för saker att göra har man inte brist på.  ::) ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #10 skrivet: 10 dec-19 kl 11:38 »
Det kom annat i vägen (himmel så mycket man inte tänker på innan, som måste fixas!) så än har inte en skruv dragits eller ett spadtag tagits för odlingar.
Är det någon mening att bygga "pallkragar" nu?
Funkar det att tömma komposten i dylika även under vintern eller är det bättre att låta det stå i hinkarna (vi kör med bokashikompost) till våren?
Jag vill inte lägga ner tid och arbete på fel saker, för saker att göra har man inte brist på.  ::) ;D

Det är lönt att börja så sakteliga och ställa ut pallkaragarna där du vill ha dom och lägga ett lager papp/tidningspapper och på med organiskt material, löv, flis, hö, halm eller vad du råkar få tillgängligt.
När du har lite mängder så gräver du ner bokachin i detta inga konstigheter utan gör ett hål och tippa rakt ner.
Jag gör så hela hösten med färskt komposterbart i bäddar där jag planerar "hungriga" växter till nästa säsong.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mosskullen

  • Gäst
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #11 skrivet: 10 dec-19 kl 11:56 »
Det är lönt att börja så sakteliga och ställa ut pallkaragarna där du vill ha dom och lägga ett lager papp/tidningspapper och på med organiskt material, löv, flis, hö, halm eller vad du råkar få tillgängligt.
När du har lite mängder så gräver du ner bokachin i detta inga konstigheter utan gör ett hål och tippa rakt ner.
Jag gör så hela hösten med färskt komposterbart i bäddar där jag planerar "hungriga" växter till nästa säsong.

Det är snö här nu, så jag har just inget sådant material tillgängligt. Hö eller halm finns inte på gården i nuläget.

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #12 skrivet: 10 dec-19 kl 19:10 »
Jag håller med Skogsvilden! Bygg lådor ändå om ni kan. Sen när snön smälter och vårsolen börjar titta fram kommer ni att vilja gå ut och röja i trädgården och då är det bra att ha lådorna/ pallkragarna klara, bara att bottna med tidningar eller kartong, slänga dit allt organiskt material plus att fylla på från komposten.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

mosskullen

  • Gäst
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #13 skrivet: 11 dec-19 kl 10:57 »
Jag håller med Skogsvilden! Bygg lådor ändå om ni kan. Sen när snön smälter och vårsolen börjar titta fram kommer ni att vilja gå ut och röja i trädgården och då är det bra att ha lådorna/ pallkragarna klara, bara att bottna med tidningar eller kartong, slänga dit allt organiskt material plus att fylla på från komposten.

Då ska jag bygga lådor. :-) 

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #14 skrivet: 12 dec-19 kl 09:11 »
Om du har möjlighet så plantera vitlök nu på höstvintern..

vicia faba

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Förbereda under hösten?
« Svar #15 skrivet: 12 dec-19 kl 11:29 »
Om ni äter kött och alltså har ben eller dylikt i bokashin kan det eventuellt bli problem med rävar på vintern, smart i så fall att utöver att ni gräver ner bokashin lägga något slags nät över odlingslådorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser