Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  deklarera enskilld firma..  (läst 6387 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
deklarera enskilld firma..
« skrivet: 31 mar-14 kl 17:01 »
Nu var det dags att ta tjuren i hornen och deklarera.

Har gjort bokslut på bokföringsprogrammet och då är det väll bara att föra över siffrorna till deklarationsblanketten?
vad betyder belopp från NE och belopp från N3A?
hur/när ska momsen redovisas?

om man bara har som jag gjort lite små tjänst-jobb hur mycket av fälten är det då att fylla i på deklarations pappret?
fattar inte mycket av detta nu....snälla hjälp!

andtol

  • Gäst
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #1 skrivet: 31 mar-14 kl 18:07 »
Jag fattar inte heller. :)

Så jag köper Visma Enskild firma varje år. Där sker det automagiskt. Jag fyller i fälten från programmet till deklarationssajten.

Men det här med momsen har jag inte riktigt fattat hur och när det ska redovisas.

Om man är snål brukar man kunna ladda hem Enskild firma och testa en månad. Då hinner man bokföra hela förra året och få ut deklarationen. Typ. Jag tycker absolut det är värt 1600 kr/år att äga programmet.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #3 skrivet: 08 apr-14 kl 09:35 »
Om du deklarerar elektroniskt på www.skatteverket.se finns där en tjänst som heter Förenklat Årsbokslut, där fyller du i siffrorna från ditt bokföringsprogram, och får då fram ett bokslut du ska skriva ut och ha i nån pärm i 10 år. När du sedan ska göra själva deklarationen på N-blanketten är det bara att klicka på en knapp för att föra över dina siffror från bokslutet direkt till blanketten. Avdrag och sånt får du förstås tota ihop efteråt, men det brukar inte vara svårt.
Momsen kan du oxå redovisa elektroniskt. Antar att du har 1-årsredovisning på momsen eftersom du ska göra den nu? Du skriver att du bara sålt tjänster, så då ska du fylla blanketten såhär:
Ruta 05: Hur mycket du sålt för exklusive moms
Ruta 10: Hur mycket moms 25% du fått in på det du sålt i ruta 05 (har du sålt grejer för de andra momssatserna 6 och 12 % får du skriva i de rutorna istället)
Ruta 48: Hur mycket ingående moms du har betalat till andra (oavsett momsprocentsats)
Ruta 49: Beloppet i ruta 10 minus beloppet i ruta 48. Är det en positiv siffra får du betala in summan till Skatteverket, är det en negativ siffra får du pengar tebax från dem.

Gå gärna på Skatteverkets infoträffar som de har då och då i en stad nära dig. Kostar inget, du får fika i pausen och möjlighet att ställa dina frågor direkt till en skatteinformatör!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #4 skrivet: 02 maj-14 kl 09:51 »
Var hittar jag de där rutorna (5 osv)?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #5 skrivet: 02 maj-14 kl 11:07 »
Eftersom momsen numera är separerad från inkomstdeklarationen, så finns den inte med bland bilagorna på den vanliga deklarationen.

Du går in på skatteverkets hemsida, klickar på fliken 'företag' och väljer sen 'skattedeklaration' och inloggning.
Sen när du kommer in där så lär det stå att skattedeklarationer saknas för vald period, men då får du välja år 2013 i en liten ruta, så kommer momsdeklarationen för hela 2013 fram.

Och där finns rutorna!  :)

Ska vara ifylld senast 12 maj.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #6 skrivet: 02 maj-14 kl 11:28 »
Jaha, den blanketten fick jag hem i brevlådan. Då blev jag lite klokare på den!
Resten förstår jag förståss inte.  :-\
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #7 skrivet: 02 maj-14 kl 11:44 »
Vad är 'resten' ?  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #8 skrivet: 02 maj-14 kl 13:16 »
Det jag ska fylla i på Skatteverkets hemsida. Som ska över på den gröna blanketten.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #9 skrivet: 02 maj-14 kl 13:27 »
Det jag ska fylla i på Skatteverkets hemsida. Som ska över på den gröna blanketten.

Har du gjort sånt bokslut? För då är det väl typ bara att föra över det på NE-sidan och följa anvisningarna där?

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #10 skrivet: 02 maj-14 kl 13:37 »
Oj... nu fick jag upp en annan sida när jag loggade in. Ser mer "rätt" ut. Ska se om det blir rätt nu :)

EDIT:
Varför ska man inte fylla i något under "C. Momspliktiga inköp vid omvänd skattskyldighet"?
« Senast ändrad: 02 maj-14 kl 13:56 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #11 skrivet: 02 maj-14 kl 14:38 »
Den rutan är till för byggföretag som köper in tjänster utan moms.

Den moms du vill få tillbaka skriver du bara i ruta 48, du behöver inte ange inköpen som ligger till grund för momsen.

Har du t.ex köpt grejer för 1000 kr, varav 200 är moms, så skriver du alltså bara 200.. Själva inköpet redovisas inte.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #12 skrivet: 02 maj-14 kl 14:53 »
Tack tack! Var ju lätt det där :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #13 skrivet: 03 maj-14 kl 12:07 »
Det var momsen det. Nu över till NE...
R5 Varor, material och tjänster - är det summan för rörelsens kostnader?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #14 skrivet: 03 maj-14 kl 19:12 »
Japp, de direkta kostnaderna, foder och liknande. Sen finns väl en post med 'övriga externa kostnader' där andra kostnader hamnar, men det är inte så kinkigt om du slår ihop dom till en post.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #15 skrivet: 03 maj-14 kl 20:06 »
Jag har en jättekonstig fråga som kanske ingen kan svaret på, men gör ett försök:
.. om man får näringsbidrag (jordbruksstöd) och bara en person får det, men gården ägs av 3 syskon, spelar det nån roll? Är det ok om en person tar upp detta, eller borde man dela bidraget i 3?
Var ska det in, dvs under vilken ruta på NE? Detta stöd har ju kommit upp på den enas deklaration så den ena borde väl deklarera detta själv?

M17

  • Inlägg: 2
    • -
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #16 skrivet: 11 jun-18 kl 11:07 »
Det är alltid så stressigt innan det är dags att deklarera. Jag har nu haft min enskilda firma snart fyra år och det är lika stressigt varje gång. Det jag tycker är svårast är att veta vilka avdrag man faktiskt får göra när man har enskild firma? Jag har läst på https://starta-enskildfirma.se/, men hur funkar det med milersättning om man bara kör ibland? Får jag göra avdrag för att jag jobbar hemifrån och har ett kontor (ej med egen ingång)? Jag sköpter min bokföring löpande och det är ju i alla fall till hjälp eftersom man då kan se exakt hur man ligger till i företaget. Om någon har tips och idéer om avdrag som man ska tänka på så tas dessa tacksamt emot!

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #17 skrivet: 11 jun-18 kl 12:27 »
Vart kör du? Kör du i tjänsten så får du göra avdrag. Litegrann kan du tänka dig det omvända, om du skulle anlita någon till att göra det du gör. Vad skulle du betala för? Skulle du få betala för transporten så är det ju en kostnad att dra av.
Så fort det är något som du har användning för även privat så blir det svårare. Finkläder - nej skyddskläder - ja

Ä du rimlig så får du oftast göra avdrag.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #18 skrivet: 11 jun-18 kl 17:32 »
Vart kör du? Kör du i tjänsten så får du göra avdrag. Litegrann kan du tänka dig det omvända, om du skulle anlita någon till att göra det du gör. Vad skulle du betala för? Skulle du få betala för transporten så är det ju en kostnad att dra av.
Så fort det är något som du har användning för även privat så blir det svårare. Finkläder - nej skyddskläder - ja

Ä du rimlig så får du oftast göra avdrag.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Tänk på att det är skillnad på skyddskläder och arbetskläder
Skyddskläder https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/privatallmantfaq/vilkaarbetskladerkanjaggoraavdragfornarjagdeklarerar.5.10010ec103545f243e80001780.html
Arbetskläder är en löneförmån och beskattas där efter. Företaget drar full moms på inköpet som vilket verktyg som helst.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/arbetskladerocharbetsredskap.4.7459477810df5bccdd480008466.html
Sen hur detta kontrolleras är en helt annan diskussion som inte hör hemma här.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: deklarera enskilld firma..
« Svar #19 skrivet: 11 jun-18 kl 17:39 »
Ja men kontrolleras det så åker du antagligen dit (beroende på omfattning) du kan ju bokföra finkläder som skyddskläder platt-tvn som datorskärm. Och det går jättebra och igenom men får du en revision blir det svårt att förklara.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 2 användare
lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser