Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  självsådda hallon  (läst 2665 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
självsådda hallon
« skrivet: 06 maj-08 kl 08:15 »
Jag hittade massor av fina frösådda hallonplantor när jag vår-rensade landen. Tyckte det var synd att slänga bort, så jag krukade upp några stycken. Hur pollineras hallon? Jag har tre sorter i närheten, har de korsat sig hejvilt eller är fröplantorna lika sina "föräldrar"? Eller går de tillbaka till någon sorts ursprungsform och blir mindre igen?

MVH
Anders

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: självsådda hallon
« Svar #1 skrivet: 11 maj-08 kl 11:50 »
Jag hittade massor av fina frösådda hallonplantor när jag vår-rensade landen. Tyckte det var synd att slänga bort, så jag krukade upp några stycken. Hur pollineras hallon? Jag har tre sorter i närheten, har de korsat sig hejvilt eller är fröplantorna lika sina "föräldrar"? Eller går de tillbaka till någon sorts ursprungsform och blir mindre igen?

MVH
Anders

Hej!
De är troligen inte frökonstanta. Därför får du troligen inte sortäkta plantor även om du bara har en sort på platsen. Det är alltså samma sak som med de flesta andra växter man brukar föröka vegetativt, t ex potatis och äppelträd.
Anders S

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: självsådda hallon
« Svar #2 skrivet: 11 maj-08 kl 12:24 »
Antagligen blir dom inte som föräldraplantorna, men det innebär inte att du inte skall odla fram dom.
Många frukt- och bärsorter har "kommit till" antingen genom slumpvis pollinering eller självsådda fröplantor.
Jag tycker att plantera lite fröer av frukt och bär hipp som happ är ett utmärkt sätt att inte lämna över all makt till förädlingsföretagen.
 Gör man det kravlöst, bara plantera något i kanten av trädgården där det får sköta sig själv öär det knappast någon arbetsinsat förknippad med det heller.
Det hela skulle kunna ses som trädgårdens svar på SETI@home

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: självsådda hallon
« Svar #3 skrivet: 13 maj-08 kl 09:25 »
Självklart ska jag låta dem växa upp och se hur de blir. Jag tilltalas av slumpmässigheten och den lilla, lilla chansen att det ska bli något bra och speciellt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 7 användare
Sebastian Berggren, Slowfox, ärt, Häggblomma, Kroffe, Corvus, hofboss

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser