Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Proteinrikt tillskott?  (läst 2517 gånger)

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
Proteinrikt tillskott?
« skrivet: 02 apr-20 kl 18:48 »
Ja, vilket proteinrikt tillskott är lämpligt till japanska vaktlar? Foderärtor, kokta, krossade? Stekt köttfärs blandat i fodret? Nej, kanske inte det. 😂  Lite slösigt...
Vad har ni andra för extra protein?
Jag har värpfoder kombi, havre, brödsmulor, samt malda jordnötter för extra protein. (kalk börjar jag med när de blir vuxna.) Men det är ju rätt mycket fett i nötterna också, så jag tar bara lite. Kan de fara illa av fet mat?
Vilka matrester kan de äta? Måste jag hacka sönder makaroner t.ex? Kokt potatis, äter de sånt?
Kan jag mixa ihop matrester med fodret till en "gröt"? Äter de sånt? Gröpe heter det väl till höns?
Mvh. Malin

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-20 kl 19:22 »
Ja, vilket proteinrikt tillskott är lämpligt till japanska vaktlar? Foderärtor, kokta, krossade? Stekt köttfärs blandat i fodret? Nej, kanske inte det. 😂  Lite slösigt...
Vad har ni andra för extra protein?
Jag har värpfoder kombi, havre, brödsmulor, samt malda jordnötter för extra protein. (kalk börjar jag med när de blir vuxna.) Men det är ju rätt mycket fett i nötterna också, så jag tar bara lite. Kan de fara illa av fet mat?
Vilka matrester kan de äta? Måste jag hacka sönder makaroner t.ex? Kokt potatis, äter de sånt?
Kan jag mixa ihop matrester med fodret till en "gröt"? Äter de sånt? Gröpe heter det väl till höns?
Mvh. Malin

Kommer ni att äta äggen?
Då är det inte tillåtet att ge dom sådant som kan ha kommit i kontakt med animalier.
Något som fungerár som en del är sibirisk ärtbuske. Ger små svart ärtor.
Försök att hålla det så naturligt som möjligt, tex bröd är ett sådant exempel som inte är naturligt eller ens proteinrikt då det mest innehåller kolhydrater.
Gula ärtor, gråärt, foderärtor.
Det är bättre att mala ner dom i lagom bitar än att servera det kokt då det kokta innehåller mindre protein per volymenhet än torkat.
Dessutom äter dom grus och småsten för att kunna mala ner maten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-20 kl 11:03 »
Det är inte tillåtet men samtidigt skulle jag råda till civil olydnad om man inte överlåter äggen till annan. Har man ätit av maten och ger hönsen matresterna kan jag inte se att man skulle bli mer sjuk av att äta äggen än maten man utfodra hönsen med.

Du kommer märka vad du behöver finfördela. Är det torkt/hårt kan det behöva bearbetas men oftast pickar de i sig det de behöver.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-20 kl 11:50 »
Ja, håller man sig till andra djurslag än vaktlar som foder så är det knappast någon risk.

Insekter är väl normalt för dem annars.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #4 skrivet: 03 apr-20 kl 20:38 »
Jag kör sesamfrö och så maler jag ner skalade solrosfrö, finns i 800g påse på willys för runt 25kr

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #5 skrivet: 03 apr-20 kl 21:40 »
Kalkonstart kan du ha som proteintillskott, utöver det redan befintliga fodret.

 

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #6 skrivet: 04 apr-20 kl 11:09 »
Det är inte tillåtet men samtidigt skulle jag råda till civil olydnad om man inte överlåter äggen till annan. Har man ätit av maten och ger hönsen matresterna kan jag inte se att man skulle bli mer sjuk av att äta äggen än maten man utfodra hönsen med.

Du kommer märka vad du behöver finfördela. Är det torkt/hårt kan det behöva bearbetas men oftast pickar de i sig det de behöver.
Civil olydnad! 😂😂😂😂 Underbart uttryckt!
Ja vi kommer äta äggen själva. Sånt vi nyss ätit men inte orkade äta upp kan de nog få. Men inga större mängder, då blir det matlådor istället. Det kanske rör sig om lite skrap från tallrikar, bara.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #7 skrivet: 06 apr-20 kl 09:58 »
Det är inte tillåtet men samtidigt skulle jag råda till civil olydnad om man inte överlåter äggen till annan. Har man ätit av maten och ger hönsen matresterna kan jag inte se att man skulle bli mer sjuk av att äta äggen än maten man utfodra hönsen med.

Du kommer märka vad du behöver finfördela. Är det torkt/hårt kan det behöva bearbetas men oftast pickar de i sig det de behöver.
Ibland blir den sista kanten på osten lite hård och trist. Vanligtvis skulle jag haft den till gratäng eller nåt. Skulle jag kunna riva den och blanda med det andra fodret? Bara torr kant, inte möglig, så klart! Det är ju en hel del protein där.

På det stora hela, äter de det så är det nyttigt, kan man säga så? Och tvärt om, om de inte vill ha så är det inte bra för dem heller.
Jag lade nämligen in några bitar av gurka, päron, äpple samt maskrosblad och gräs på ett fat. Det gröna åts upp men frukten och gurkan bara pickade de lite på.

Och ja, vi kommer äta äggen själva.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #8 skrivet: 06 apr-20 kl 10:16 »
Ibland blir den sista kanten på osten lite hård och trist. Vanligtvis skulle jag haft den till gratäng eller nåt. Skulle jag kunna riva den och blanda med det andra fodret? Bara torr kant, inte möglig, så klart! Det är ju en hel del protein där.

På det stora hela, äter de det så är det nyttigt, kan man säga så? Och tvärt om, om de inte vill ha så är det inte bra för dem heller.
Jag lade nämligen in några bitar av gurka, päron, äpple samt maskrosblad och gräs på ett fat. Det gröna åts upp men frukten och gurkan bara pickade de lite på.

Och ja, vi kommer äta äggen själva.

Åter igen, det är från början mat som är avsedd för humankonsumtion och är animalier.

Men visst ost innehåller massor av protein.

Att dom inte äter frukten och gurkan beror på att dom är misstänksamma mot sådant som dom inte känner igen.
Tar man sig tid och studerar så kommer man se att dom är nyfikna.
Studerar det noggrant och till slut är det någon som kommer fram och testar, sedankan man tro att dom tappar intresset.
Men hela flocken studerar den som testat. Och trillar den pippin av pinn så äter man inte av det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #9 skrivet: 06 apr-20 kl 10:17 »
Vill du ge dom riktigt bra proteintillskott som inte kolliderar med lagstiftning
Så är mjölmask riktigt bra. Lätt att föda upp själv och billiga i drift.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Proteinrikt tillskott?
« Svar #10 skrivet: 07 apr-20 kl 17:09 »
Vill du ge dom riktigt bra proteintillskott som inte kolliderar med lagstiftning
Så är mjölmask riktigt bra. Lätt att föda upp själv och billiga i drift.
Jag får titta på det...
 ...kanske...
Annars kan jag kanske engagera barnen till plockning i trädgården. Daggmask, trädgårdssnäckor, gråsuggor mm är säkert smaskens. 😋 Bara man dödar dem snabbt innan.
😂😂😂


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 10 användare (2 dolda)
sayerbýr, xaelanar, Tur-Johan, von tratt, Palle500, alternaiv, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser