Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! För mycket skogsmöss!!  (läst 8889 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« skrivet: 18 aug-17 kl 11:43 »
Vet inte var lägga tråden men chansar här!? Tänkte höra med er om problem med möss (inte råttor). Jag har lite svårt för att ta död på djur men i detta fall är jag tvungen. Vilket är mest humant. Fälla eller bete? Är det inte plågsamt att ge dom gift som tar flera dagar innan det verkar?? Jag tycker inte om att "ta vara" på möss som sitter i fälla/giljotin.........hittade bara ett bakben en gång och sedan dess har jag svårt för det för jag vill inte plåga djur..... Tömma vanliga burar är väl ingen vits med för mössen återvänder väl? Så vad kan jag göra för att hålla dom borta? Dom kissar och bajsar i stallet och har ätit upp förodlade grönsaker för mig så börjar få nog...... Jag tror dom kallas för skogsmöss. Ganska små och stora svarta ögon.....väldigt söta....men vad hjälper det..... :(

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #1 skrivet: 18 aug-17 kl 11:48 »
Bli kompis med en räv och låt den vara inne, så drar mössen fortare än en avlöning.
Jag har provat och det funkar.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #2 skrivet: 18 aug-17 kl 11:50 »
Eller om det verkar besvärligt skaffa katt
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #3 skrivet: 18 aug-17 kl 12:56 »
Kan inte ha katt pga mina hundar. Räv är nog inget för mig :D

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #4 skrivet: 18 aug-17 kl 13:10 »
Någonstans, någon gång har jag hört ett tips, hur mycket det ligger i det har jag ingen aning om. Och det kan också vara så att det gällde råttor. Men det gick iaf ut på att man skulle lägga illerbajs runtom på strategiska platser, då skulle råttorna (och kanske mössen då) inte våga sig in. Var man får tag i illerbajs vet jag inte, men det förekommer väl illrar som sällskapsdjur, så kanske höra i närmaste zoobutik?

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Tågården

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #5 skrivet: 18 aug-17 kl 13:12 »
Jag har hört att enris är bra att hålla borta möss

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #6 skrivet: 18 aug-17 kl 17:12 »
Jag har hört att enris är bra att hålla borta möss

Postat med Alternativ.nu´s app
Speciellt om man slår riktigt hårt med det

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #7 skrivet: 18 aug-17 kl 17:28 »
Speciellt om man slår riktigt hårt med det
Ja dask på rumpan!! Oj.....ja enris.....kanske kan testa men vet inte om jag har i närheten...har nog bara egen gran..... Illerbajs......jag får väl börja med uppfödning ;D Fast om dom inte räds mitt lilla lejon (JRmix) så vette katten om illerdoft håller dom borta...... ???

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #8 skrivet: 18 aug-17 kl 17:54 »
Jula säljer en summer som sänder ut en högfrekvent signal. grejen ansluts till ett vägguttag
det fungerar.
 det finns även ett "rör" som sänder signal, helt meningslös. går på batterier

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #9 skrivet: 18 aug-17 kl 18:10 »
Instämmer, maskin som sänder ut någon otäck frekvens fungerar Köpte min på C.O. och den har olika frekvenser för sommar och vinter. Stör inte övriga djur vad jag märkt och har följ mig i olika boenden och stall.

Sen är det till att städa, täta, lock på allt och ju mer du trampar runt och låter desto mindre vill dom vara kvar. Jack Russells brukar ju annars vara suveräna på möss, råttor och sork?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #10 skrivet: 18 aug-17 kl 18:33 »
Vissa apparater funkar andra inte. Nånstans har jag ett foto så en mus sitter på min pryl som ska skrämma bort dom.  Min jackrussel tog en mus för nån dag sedan . Mycket mer effektiv.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #11 skrivet: 18 aug-17 kl 18:37 »
De brukar plocka frön under fågelbordet på vintern här. Det borde gå bra att plocka dom med luftgevär från fönstret.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #12 skrivet: 18 aug-17 kl 19:15 »
Mest effektiva djuret i Skandinavien är faktiskt hermelinen, ingen katt kommer i närheten av dessa, katter är mest bara feta och lata djur som tar allt utom det de skall ta.

Hur man får dit dem vet jag dock inte...  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #13 skrivet: 18 aug-17 kl 19:45 »
Som regel beror det stora antalet möss pga att det finns något som dom uppskattar.
Förövrigt så finns det många som har katt och hund tillsammans utan problem.

Annars är tricket att fly!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #14 skrivet: 18 aug-17 kl 22:42 »
Mest effektiva djuret i Skandinavien är faktiskt hermelinen, ingen katt kommer i närheten av dessa, katter är mest bara feta och lata djur som tar allt utom det de skall ta.

Hur man får dit dem vet jag dock inte...  :)

Min kisse kirrade det svåra musproblemet jag hade i vintras på 3 dagar. (Fast han är inte speciellt fet, mest för att han oftast inte är hemma vid matdags).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #15 skrivet: 19 aug-17 kl 00:05 »
Instämmer, maskin som sänder ut någon otäck frekvens fungerar Köpte min på C.O. och den har olika frekvenser för sommar och vinter. Stör inte övriga djur vad jag märkt och har följ mig i olika boenden och stall.

Sen är det till att städa, täta, lock på allt och ju mer du trampar runt och låter desto mindre vill dom vara kvar. Jack Russells brukar ju annars vara suveräna på möss, råttor och sork? Jodå han har full koll och har tagit några som han överlistat! Men dom kommer fram mest på natten verkar det som....Jag köpte en sån där elgrunka som sänder ut frekvenser på Ica för 300 spänn. Hjälpte inte ett dugg......testade i ett förråd där jag har foder men hittade iaf söndergnagda säckar..... Små monster! ;)


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #16 skrivet: 19 aug-17 kl 00:24 »
Skaffa en bra fälla som garanterat dödar musen så du vet att den inte plågas. Mjölner fungerar bra och träffar alltid rätt. Dock så lyckas mössen emellanåt ta betet utan att fällan slår igen, men hellre det än en fälla som träffar lite hur som.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #17 skrivet: 19 aug-17 kl 08:14 »
Nä vad trist att det inte fungerade

Så länge du har säckar framme som går att gnaga på kommer du att ha möss, tyvärr. Möss äter lite av varje, filtar t ex, och allt måste hängas undan i täta backar eller garderober.

Det tar några dagar för djuren att flytta på sig. Om dom har en buffé med mat kommer dom inte att flytta trots ljudet.

Hoppas verkligen att det löser sig



Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Ulle-bulle

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #18 skrivet: 20 aug-17 kl 09:36 »
Finns slagfällor där de måste stoppa in huvudet för att den skall lösa ut. De är gula och blå och gjorda av plast. Det bästa att stoppa i dem är popcorn eller ölkorv.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hjälp!! För mycket skogsmöss!!
« Svar #19 skrivet: 20 aug-17 kl 09:55 »
Jag fick tippset att agna råttfällan med jordnötssmör,det fungerar alla tiders. Jag har gjort så att jag, våtstädat noga och haft ättika i skurvattnet. Sen har jag våttorkat runt alla väggar och i alla skrymslen minst en gångn i veckan. Det har hjälp mej.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser