Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödsgylta och första brunst  (läst 4838 gånger)

Regi

  • Inlägg: 3
Linderödsgylta och första brunst
« skrivet: 28 mar-05 kl 19:03 »
 :)

Hej
Vi har en jättefin och pigg Linderödsgylta, född Mai 2004, men hon har inte visad någon brunst ännu. Nu börjar jag undrar, om brunsten kanske är mindre tydlig hos Linderödsgrisar än hos "vanliga" grisar eller om den kanske blir tydligare fråmåt hösten, när den naturliga brunsttiden infaller. Eller kan det vara något fel på henne? EN GALT, jag vet, men vi har för tillfälle ingen möjlighet att ta hit en galt. Kan man hjälpa henne att komma igång på annat sätt??

dan

  • Gäst
Re:Linderödsgylta och första brunst
« Svar #1 skrivet: 31 mar-05 kl 13:04 »
Hej, efter vad jag har lärt mig om linderödsgyltan går de i brunst vid ca 6månader. Första gången. Har ni kollat smulan på henne? På våra gyltor har vi kunnat se på smulan när de brunstat. Ja, den har svällt upp så som man ser att en tik är på gång i löp. Så håll koll på smulan. Jag kan inte svara på hur ofta de brunstar, våran går med galt och det funkar jätte bra. Så galten har sten koll om brunst är på gång. Naturen har sin egen gång hos oss blir det kultingar så är det så.

Danielle

Denny

  • Inlägg: 29
    • Dennys svinstia
Re:Linderödsgylta och första brunst
« Svar #2 skrivet: 01 apr-05 kl 21:04 »
Linderödsgrisen har samma brunstcykel som alla andra tamsvin, dvs var 3:e vecka. Ett bra sätt att få igång brunsten är genom att utsätta suggan får en viss stress, typ en flytt eller transport. Helt enkelt röra om vardagen för henne. I ert fall när ni kanske skall hyra eller låna en galt, skulle jag be galtägaren att få ha min sugga hos galten eller tvärt om under en period som med säkerhet täcker in två brunstar.

Re:Linderödsgylta och första brunst
« Svar #3 skrivet: 03 apr-05 kl 02:29 »
Var bor ni? Vi har en jättetrevlig och erfaren galt, Fredriksdals Willy, som gärna  :-[ :-[ ställer upp för er gylta... både hos oss eller hos er. Eller kanske er gylta hellre vill träffa en yngre galt  ::) I så fall har vi Mossedals Ansgard och Mossedals August till salu. Två snygga och virila killar på drygt sju månader som letar nytt hem (och nya brudar).

Maria, genbank 802 med stor del av de mindre vanliga hallandsblodet.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Regi

  • Inlägg: 3
Re:Linderödsgylta och första brunst
« Svar #4 skrivet: 10 apr-05 kl 15:57 »
Hej och tack för alla trevliga svar. Vi får väl till att börja med hoppas, att flyttningen till sommarhagen hjälper.
Jag tänkte även lite på homeopatiska eller örtmedel. . Hos korna kan man ja främja fruktsamheten på det sättet.  Någon som vet hur det är med grisar?

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Linderödsgylta och första brunst
« Svar #5 skrivet: 10 apr-05 kl 16:47 »
Det brukar inte vara något problem att få en så ung gylta brunstig, däremot om man väntar flera år och om dessutom gyltan är smällfet (tyvärr alltför vanligt). Att den får gå tillsammans med galt under en lite längre period (som Denny skriver) stimulerar till brunst.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Re:Linderödsgylta och första brunst
« Svar #6 skrivet: 08 sep-05 kl 15:56 »
Instämmer i dennys uttalande.
Även om det låter mindre shysst, så är stress ett bra trick.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser