Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tremånaders kycklingar dör  (läst 1649 gånger)

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
Tremånaders kycklingar dör
« skrivet: 16 nov-18 kl 20:55 »
Hej! Kycklingarna tre månader gamla har varit fullt friska hittills. Kanske ngt förkylda, plötsligt en dag var en död. Ngn dag senare nästa. Nu ytterligare en som verkar risig. Kört så naturligt som möjligt tidigare år, ex inget extra ljus, ingen extra värme, valfritt ute eller inne. Inga liknande bekymmer m kycklingar förut. Ingen åverkan från rovdjur. Tänkte kolla om kvalster i hönshuset imorgon, men trodde fel årstid för detta. Tänkte kanske köpa värmelampa imorgon och ge lite vitlök i vattnet... men undrar om det är nödvändigt. Kan ”förkylning” vara orsak till död, verkligen. Bor i östra Småland.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #1 skrivet: 16 nov-18 kl 22:55 »
Vitlök?

På vilket sätt skulle vitlök kunna hjälpa mot något?

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #2 skrivet: 17 nov-18 kl 10:18 »
Hej igen. När vissa i hönsflocken verkar ”ruggiga och förkylda”, händer det att jag lägger vitlök i vattnet. Kanske kan hjälpa nån på traven. Men nej, inte att vitlök i sig hjälper mot döden  ;). Har kollat, inga kvalster iaf, pust. Gjort rent vattenbehållaren. Så inga förslag om vad mer göra eller på vad son kan orsakat?

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #3 skrivet: 17 nov-18 kl 17:15 »
Vad ger du dem för mat? Kanske lite extra vitaminer nu när hösten är här?

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #4 skrivet: 18 nov-18 kl 10:49 »
Björkaska o filmjölk kan uträtta underverk har jag hört

Postat med Alternativ.nu´s app


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #5 skrivet: 19 nov-18 kl 20:56 »
Det är inte så att det är andra sjukdomar som spökar, det finns ju dem som har liknande symptom som förkylning, kanske läget att skicka in en av de avlidna?

Blanda i massa grejer i vattnet brukar iaf hos mig sluta med att de inte rör vattnet

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #6 skrivet: 22 nov-18 kl 20:47 »
Hej! När jag har kycklingar/ungdjur brukar jag ge alla ”allfoder”(snäckskal t de som önskar). Jaa, funderar på andra sjukdomar. Dödsfallen stannade upp, men det är en del som har symptom som förkylning. Det låter iaf som de nyser... Idag var det en av de vuxna hönorna som stod på golvet isf på nattlinnen...och nös. Har funderat på att skicka iväg. Vi får väl se vad som händer.

Tack för svaren!

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #7 skrivet: 22 nov-18 kl 20:49 »
Nattpinnen var det  :)

novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #8 skrivet: 23 nov-18 kl 19:52 »
Bakteriella infektioner? ILT? Har du läst lite om det? Har du besökt annan besättning/köpt in levande djur/haft besök av andra hönsägare? Luftburna infektioner sprids lätt så. SVA har ganska bra beskrivning av olika varianter av sjukdomar. Vänligen Lena

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #9 skrivet: 24 nov-18 kl 15:04 »
Hej! Jo, jag har läst lite om det, efter att en av mina äldre hönor blev sjuk också. Precis symptom som luftvägsinfektion. Hon står och kippar efter luft ibland, men har ändå piggnat till lite sen igår. Trodde hon skulle vara död imorse, men hon kom ut m de andra. Har städat mer noga idag, nytt tjockt täcke m strö och värmelampa inköpt. Så ska se om det kan bidra till att miljön i sig bättras för dem. Okej, vänta och se.

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Tremånaders kycklingar dör
« Svar #10 skrivet: 24 nov-18 kl 15:07 »
Förresten, glömde svara att jag inte besökt eller haft besök av annan hönsägare  (:) ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser