Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 85066 gånger)

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #240 skrivet: 29 apr-11 kl 20:02 »
Ilahinoor: Det är en eller två till före dig gissar jag och paketet borde komma hem i brevlådan. Så snart är det din tur och sen dröjer det inte länge innan jag får ha frö orgie. Bara 1 mellan dig och mig.

Hur går det föresten med lista 1?

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #241 skrivet: 29 apr-11 kl 21:21 »
Jag har skickad vidare.. vet inte om jag var 1 eller 2  :-[  Borde ha kommit fram.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #242 skrivet: 30 apr-11 kl 20:00 »
Ja, virrig är jag. Det var lista 2 jag undrade över. *suck* *virr virr*

Du Januschka är med i den och då vet jag att den har lämnat dig iallafall.

Så då har snöängel den eller så har den farit vidare.

De säger att inget är som väntans tider... och jag håller med. Det är skit jobbigt! Jag väntar på frön, klartecken för min nya odlingslott, bräder till nya bäddar, grävskopa som ska skala av gamla buskar...
Kan säga att jag inte är så bra på att vänta. Mitt ordspråk är "NU!!".  ;D

"Grek" fröna är sådda nu iallafall. Spännande!

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #243 skrivet: 30 apr-11 kl 23:38 »
Ja, synd att lista 2 drar ut så på tiden... ???
Hoppas i alla fall att det blir en vända till i vår...blir det isåfall lista 1´s paket som skickas om i lista 2 och tvärt om? Har lite fröabstinens.... ;D vore kul med lite fler nya frön....*tittar ut över alla plantor som trängs överallt här inne...* Mycket vill ha mer... :-[
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #244 skrivet: 01 maj-11 kl 11:16 »
Några har ju anmält intresse för att vara med en vända till så vi kör ett varv till. Troligen kommer den vändan gå fortare eftersom några inte vill vara med en gång till.

Tänkte att man byter frön mellan grupperna för att få störst variation.

Kan bara hålla med om att mycket vill ha mer.  ;D


Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #245 skrivet: 01 maj-11 kl 11:28 »

Kan bara hålla med om att mycket vill ha mer.  ;D

 ;D
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

snöängeln

  • Inlägg: 24
    • Skåne
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #246 skrivet: 01 maj-11 kl 11:32 »
Fröerna har inte kommit hit...ännu.

Klararara

  • Inlägg: 98
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #247 skrivet: 01 maj-11 kl 11:57 »
Jag avstår från en frövända till. Nu är odlingarna igång och planerade och nya spännande fröer skulle vända upp och ner på hela alla tankarna... Jag vet att det i slutändan ändå blir ont om utrymme!

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #248 skrivet: 01 maj-11 kl 12:47 »
Christinaki: Superkul med lokala sorter från Santorini! :) Tack så jättemycket!!!  ;D

Vem hade lagt i gyllenbären?? Gror dom långsamt? Vill dom han ngn speciell behandling??

Det var inte jag som la i gyllenbären, men jag har odlat egna i år (och för många år sen). Mina tog lång tid på sig att gro och de var väldigt ojämna i groningen. En del hann jag så om innan de grodde, så det dök upp 4 plantor i krukorna istället för 1-2.  ::) Jag behandlar dem som tomater: gro varmt, odlas varmt och soligt (här i Sverige vill säga, vet inte hur det blir i ditt klimat). Har för mig att de har samma krav som tomater och blir ungefär lika stora som en normal tomatplanta. Fröna jag sådde var många år gamla (5år?) och har förvarats i en plastpåse, så det verkar vara långlivade frön som man kan spara länge.  :)

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #249 skrivet: 01 maj-11 kl 17:13 »
Tack för info Tindrah!! Det roliga e att IDAG hitta jag små små plantor i gyllenbär krukan!!! Snacka om långsamma! :) Men nu händer det ngt i alla fall. Ska bli kul!!
Varje 1:a i månaden så önskar man alla man träffar "kalo mina" här i Grekland. Man önskar alla En God Månad. :) Så KALO MINA på er alla och hoppas värmen kommit till er!!! Idag landa första charter flyget för sommaren så här har sommar-säsongen officiellt smått startat.
Mina plantor växer för fullt och det e så spännande med nya plantor.
Jag tog några tobak frön eller vad dom nu kallades som var med i kartongen. Inte för att jag röker men min fråga e om man kan röka bladen?? :P
Sen undrar jag om syltlöken......Hur gör man? När vet man att den e klar? :)

Kram på er!

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #250 skrivet: 01 maj-11 kl 19:31 »
Tobaksfröna är rök-tobak, ja. Men jag har aldrig gjort något mer av dem än odlat dem, då jag inet röker heller :) Finns en låååång tråd om tobak under övrig odling, tror jag. Tycker det är roligt att bevara gamla sorter, tror det var s.k. Bondtobak (Nicotiana rustica) jag la med. Den är en bra bi-dragväxt.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #251 skrivet: 01 maj-11 kl 21:47 »
tobak tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.0
i stefan sundströms nya bok kan man hitta info om hur man ska göra med tobak
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #252 skrivet: 02 maj-11 kl 11:42 »
Vet någon var lista 2 är??

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #253 skrivet: 02 maj-11 kl 12:17 »
Vet någon var lista 2 är??
Nej, men inte kommit hit ännu.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #254 skrivet: 03 maj-11 kl 08:02 »
Har kommit fram till att Januschka har skickat och nästa på tur är snöängeln som i helgen inte fått fröna. Om vi har tur har de kommit fram nu. Bara inte posten har slarvat bort dem. Då börjar jag gråta.

Januschka fanns det någon avs kvar på paketet? Fortfarande jag eller?

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #255 skrivet: 03 maj-11 kl 09:45 »
du stord som avs när jag skickade paketet till januschka iallafall.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

snöängeln

  • Inlägg: 24
    • Skåne
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #256 skrivet: 03 maj-11 kl 10:07 »
Fröerna finns kvar dök upp här igår o har precis varit o skickat fröerna vidare idag .

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #257 skrivet: 03 maj-11 kl 10:20 »
Har kommit fram till att Januschka har skickat och nästa på tur är snöängeln som i helgen inte fått fröna. Om vi har tur har de kommit fram nu. Bara inte posten har slarvat bort dem. Då börjar jag gråta.

Januschka fanns det någon avs kvar på paketet? Fortfarande jag eller?

Du var kvar som avsändare och det gick iväg här strax efter paskdagarna...

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #258 skrivet: 03 maj-11 kl 10:44 »
Då borde det ju hunnit fram. Bara det inte är borta. Men förhoppningsvis dyker det upp hos snöängel eller hos mig om det blivit fel någonstanns. Annars så stryper jag posten... hur nu det ska gå till. Om det inte kommer fram på några dagar så får vi se hur vi gör. Ska tänka på det idag som Skalman sa.  :)

missade snöängels inlägg. Då är ju fröna inte borta. Jippie! Då slapp jag tänka. Phu!
« Senast ändrad: 03 maj-11 kl 10:46 av vicky-g »

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #259 skrivet: 03 maj-11 kl 22:35 »
Fröerna finns kvar dök upp här igår o har precis varit o skickat fröerna vidare idag .

Så då är dom på väg till Christelle???  :D
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser