Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  " Den bästa hunden!"  (läst 3625 gånger)

Gröfre Slissing

  • Gäst
" Den bästa hunden!"
« skrivet: 10 feb-06 kl 12:32 »
God middag! Oavsett vad man skriver blir det kanske mothugg, eller känner folk igen sig.  Fritiof Nilsson Piraten yttrade något om att i det fall han skulle skriva något om en synål skulle alltid någon enögd (utelämnad svordom) känna igen sig!  Tidningen"LAND" publicerade en  gång ett test med resultat att man publicerade de mest intelligenta hundraserna i intelligensföljd i sin tidning. I ett kort ögonblick av klokhet vägrar jag att publicera listan, men skulle, om jag hade hund, vilja  ha en dylik med en skvallerkärings snabbhet, en vedeldningsmotståndares väderkorn och en vindkraftsmotståndares hörsel .  (Jämför med Adolf yttrande om hur den tyska ungdomen skulle vara, nämligen snabb som en vinthund, seg som läder och hård som Kruppstål! G.S.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:" Den bästa hunden!"
« Svar #1 skrivet: 10 feb-06 kl 16:27 »
 En sån hund finns: Border Collie ;D
Nej, skämt åsido jag tror jag har ägt (äger) en hund av den intelligentaste rasen (enligt undersökningen) nämligen Border Collie och har ägt en av de mest korkade raserna (enligt undersökningen) nämligen Irländsk Setter, om det nu var samma undersökning så har jag för mig att det stod något om att man inte skulle släppa Settern lös för att om den stack iväg så glömde den vem som var matte/husse ;D  ;D
 Själva intelligensen var det ingen skillnad på men däremot "dresserbarheten"! Och sen beror det ju på om man värderar förmågan att lyda människan som intelligens ;)
                         Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:" Den bästa hunden!"
« Svar #2 skrivet: 10 feb-06 kl 17:27 »
 God eftermiddag ! "Charlotte".  Jag tror det var just bordercollien som ansågs vara den mest intelligenta; i  varje fall BLAND  de främsta i det avseendet. Jag har inte artikeln kvar;gav den till en vän som är och fortfarande är hundägare. Nu kanske jag förväxlat intelligens och dresserbarhet; jag kanske minns fel, vilket inte är ovanligt när det gäller gamla gubbar! Det var nog dresserbarhet som avsågs!  För bordercollien räckte det visst med att visa en "sak" tre eller fyra gånger, för de på listan "lägst" stående behövdes ungefär 100 gånger.  Som sällskapshund eller vän i familjen skulle jag emellertid inte göra någon skillnad , jag kan tänka mig vilken som helst av  den främsta eller på listan sist varande hunden som familjemedlem! Rätta mig gärna för att jag skriver "bordercollier"; i ett tidevarv när språket dessvärre förändras vet jag icke vad som NU anses korrekt. Särskrivningen är jag ingen vän av, utan använder språket på det sätt jag lärt mig.   Vänliga hälsningar!   G.S.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:" Den bästa hunden!"
« Svar #3 skrivet: 10 feb-06 kl 17:44 »
 Bäste Gröfre Sissling!
 Du kom inte ihåg ett dugg fel... Artikeln beskrev intelligens, men jag tyckte den avsåg dresserbarhet :)
 En "obildbar" byracka kan ju enligt mig vara smart utan att ha lärt sig sitta fint!
 Min "korkade" setter var alldeles osedvanligt smart när det tex gällde kattjakt, men det hade hon lärt sig själv innan hon kom till mig, betydligt trögare gick det att vänja henne av vid det ;)
 Du har alldeles rätt angående Bordercollie också, men jag är nog så van vid att skriva bara Border så  det blir mellanslag av bara farten.
                Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:" Den bästa hunden!"
« Svar #4 skrivet: 10 feb-06 kl 19:02 »
Jag känner en labrador som vid ett tillfälle, när hennes matte gav pengar till en  väninna för att denna handlat åt henne, hämtade tillbaka pengarna ur väninnans väska.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:" Den bästa hunden!"
« Svar #5 skrivet: 11 feb-06 kl 11:36 »
Och sen beror det ju på om man värderar förmågan att lyda människan som intelligens ;)
 

Precis! Det är därför en del hundägare anser att hunden är intelligentare än katten, eftersom det är i det närmaste omöjligt att dressera en katt. Men då brukar kattägare kontra med att katten är för smart för att låta sig styras... ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:" Den bästa hunden!"
« Svar #6 skrivet: 08 apr-06 kl 10:13 »
Man kan gå in på illustrerad vetenskaps hemsida ... där kan man göra några enkla tester o se hur "intligent" din hund är...
Du kan även kolla dig själv...

Vår lille islänning klarade testen galant...
men han är ju en gårds o vallhund...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

tp

  • Gäst
Re:" Den bästa hunden!"
« Svar #7 skrivet: 12 apr-06 kl 08:41 »

När jag hade hundar och var yngre så utsatte jag dem för olika experiment/test för att se vilken som var smartast(?).

De hade alla en enorm förkärlek till tennisbollen och att hitta denna gjorde de till varje pris.

Jag byggde olika konstruktioner med snören och träredskap som hängde bollen på ett avlägset ställe men som de kunde få tag i om du klarade att aktivera konstruktionerna på rätt sätt.

Eller så gömdes bollen i någon form av burk/tätslutande sak som man var tvungen att vända i rätt läge för att få ut den.

Både jag och hundarna hade väldigt kul med dessa lekar och det fanns faktiskt en av hundarna som var bättre på att få fram bollen än de andra i nästan varje situation. Om det hade att göra med smarthet eller bara extrem förälskelse till bollen vet jag inte, men jag tror faktiskt det förstnämnda.  



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser