Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundar vid diagnostik?  (läst 2437 gånger)

Linus

  • Inlägg: 23
Hundar vid diagnostik?
« skrivet: 20 sep-06 kl 15:32 »
Såg ett program på TV för några dagar sedan om hur hundar användes vid cancer diagnostik och var mer eller mindre helt överlägsna konventionella metoder som exempelvis Magnetkamera och prover. Finns det någon här som har erfarenhet eller kunskap i ämnet. Har själv två hundar som jag funderat på att utbilda. Hade tänkt lära dom att känna igen olika dofter vid matsmältnings problem mm. Men att utbilda hundarna till detta har jag ingen som helst erfarenhet av. Räknar med att det kommer ta många många år innan det blir något vettigt av det. Har ni några tips eller idee'r på utbildningar, böcker mm? Kanske någon själv har erfarenhet av detta?

Lusa

  • Gäst
Re:Hundar vid diagnostik?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-06 kl 16:34 »
träningen är ju densamma som med all doftträning. men hur man får tag i dessa dofter verkar ju svårt  :D magsmältningsproblem-doft kan man ju inte köpa varstans Fniss

men är också intresserad av att läsa svaren du får!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hundar vid diagnostik?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-06 kl 06:56 »
Det enda jag känner till om träning med doftspår, är att det är vansinnigt lätt att få hunden att leta efter "fel" dofter. Tränar du med leverpastejdoftspår, så är det lätt hänt att vovven därefter bara letar efter pastej...

Vid många av bruksklubbarna finns det kunniga människor som gärna delar med sig av tips och erfarenheter. Säkert finns det någon som vet vart du kan vända dig för att få tag på relevant litteratur, kurser etc.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Hundar vid diagnostik?
« Svar #3 skrivet: 21 sep-06 kl 07:33 »
Hej!
Jag har en kollega som ska träna upp sin hund till mögelhund och det måste ju vara ungefär samma typ av utbildning kanske.  :P
Dom här hittade jag när jag googlade lite: http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=187838  http://www.svenskmogelhundsok.com/kurs.asp
/Tedarix
« Senast ändrad: 21 sep-06 kl 07:37 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Hundar vid diagnostik?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-06 kl 05:48 »
det finns en hundras i sydamerika som instinktivt söker sig till infammerade områden på människokroppen. det är en nakenhund som har en normaltemperatur på 39,5. Det är en värmesökande hund (den måste få tillskottsvärme utifrån)
när en muskel eller led inflammeras ökar yttemperaturen på just detta område. Hunden lägger sig instinktivt på området (söker värme) och smärtan lindras. den kallas medicinhunden ibland indianerna :)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Hundar vid diagnostik?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-06 kl 09:40 »
Mina ena schäfertik påvisade att min andra schäfertik hade en tumör långt innan tumören ens var kännbar för mig. Det räddade livet på henne.

Det finns ju hundar som säger till sina "ägare" innan de får diabetescoma, epilepsianfall så du kanske skulle ta kontakt med de som utbildar dessa hundar för rådgivning.

När det gäller ens egna hundar gäller det att vara observant och ta sig tid, lyssnar man på sina hundar så kan de berätta mycket om vår hälsa.
 
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hundar vid diagnostik?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-06 kl 14:15 »
Jag träffade en hundförare inom räddningstjänsten (i Sverige) som höll på med "canserhundar" redan på 80-talet. Han hade också mycket goda resultat att visa upp men vid den tiden var läkarbranchen inte intresserad.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser