Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mot fästingar och löss  (läst 3213 gånger)

Carlsson

  • Gäst
Mot fästingar och löss
« skrivet: 07 aug-07 kl 08:24 »
Jag har letat efter något naturligt recept mot fästingar och löss, men inte hittat. Så kom jag på denna sidan.....Det är ju här "experterna" finns när det gäller "naturliga" saker.

Så min fråga lyder enkelt.....Finns det något hemmagjort medel för hundar  mot detta gissel som fästingar och löss?


//Carlsson

filurfigur

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #1 skrivet: 07 aug-07 kl 09:03 »
Jag har läst om att bärnsten ska hjälpa mot fästingar. Och en kompis kompis har testat och hunden fick inte en enda fästing jämfört med att den fick massor innan.

Vet själv inte vad jag ska tro om det hela, men har nästan funderat på att testa i alla fall...

Kanske någon annan som har erfarenhet av detta???

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #2 skrivet: 07 aug-07 kl 09:14 »
Ge hunden en vitlöksklyfta lite då och då !!

Eulalia

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #3 skrivet: 07 aug-07 kl 09:37 »
min mor har en flaska olja med vitlök som hon duttar hundarna med då och då, speciellt kring hals där de inte kommer åt att slicka och plocka bort odjuren själva..
Jag skulle nog också ha ner några kvistar malört, enbär o pors i oljan..

shenet har tips
http://www.shenet.se/recept/insektsmedel.html

filurfigur

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #4 skrivet: 07 aug-07 kl 09:42 »
Lök är giftigt för hund.

Står ju ganska mycket om det här med fästingmedel i en gammal tråd här.  

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=80;action=display;threadid=4088;start=0

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #5 skrivet: 07 aug-07 kl 09:47 »
Våra hundar har alltid fått vitlök !!  Man får väl förstås ge dom i måttliga mängder och inte stoppa i dom en hel vitlök  ;)

filurfigur

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #6 skrivet: 07 aug-07 kl 09:48 »
Den här våren-sommaren har jag haft Kräuter-Halsband, som jag köte för 39 kr styck i djuraffären. Det luktade väääldigt mycket mint i början.

De är gjorda av örter och på mina hundar fungerade de bra. Men efter några månader tyckte jag inte att de luktade mer så jag tog av dem. Och det dröjde inte lång tid innan jag fick plocka bort fästingar på dem.

Så nackdelen med de halsbanden är antagligen att de inte har så lång livslängd eller va man ska kalla det....

filurfigur

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #7 skrivet: 07 aug-07 kl 09:49 »
Våra hundar har alltid fått vitlök !!  Man får väl förstås ge dom i måttliga mängder och inte stoppa i dom en hel vitlök  ;)

Jag har bifogat en veterinärartikel om det i den gamla tråden... du kan ju läsa där om det.   ;)

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #8 skrivet: 07 aug-07 kl 09:49 »
Det enda jag har hört är giftigt för hunden är choklad....

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #9 skrivet: 07 aug-07 kl 09:55 »
Oj då !! Det är ju en veterinär som skrivit det så då ligger det väl en del forskning bakom !! OK, jag tar tillbaka mitt tips om att ge hunden en vitlöksklyfta ibland, bättre att ta det säkra före det osäkra. Man vill ju inte att hunden ska få skador av det. Tack för att du hänvisade till inlägget  :)

/Gugge

filurfigur

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #10 skrivet: 07 aug-07 kl 09:59 »
Det enda jag har hört är giftigt för hunden är choklad....

Ja, choklad, lök, vindruvor (russin) är giftigt. Det är någotmer som jag inte minns nu - någon slags ört eller krydda har jag för mig.

Och en del hundar tål inte potatis ju. Det är något med stärkelsen som de kan kräkas av. Det fick jag erfara efter att en av mina blev sjuk och kräktes efter att ha ätit en liten nypotatis en gång. Men så lärde jag mig det ju.  :)
« Senast ändrad: 07 aug-07 kl 10:07 av filurfigur »

Lusa

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #11 skrivet: 07 aug-07 kl 10:27 »
vitlök is the shit mot fästingar! oavsett det är giftigt eller inte, giftigt är många av fästinghalsbanden också. betydligt giftigare!

filurfigur

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #12 skrivet: 07 aug-07 kl 10:33 »
Bärnsten då???

Är det ingen som testat det?

Jag är väldigt nyfiken på om det verkligen funkar.

Carlsson

  • Gäst
Re:Mot fästingar och löss
« Svar #13 skrivet: 07 aug-07 kl 20:43 »
Bärnsten har jag hört talas om tidigare, men vet inte resultatet.......

Tack för all hjälp! :-*

Det blev länken till Shenet som jag kommer att använda.

//Carlsson


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser