Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?  (läst 4908 gånger)

lunkan

  • Gäst
hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?
« skrivet: 27 nov-04 kl 23:33 »
Jag undrar om någon vet hur mycket från fodret som går över i äggen?  Vi har en son som ej tål vete korn råg och havre. Och helfodren innehåller dessa ämnen. Eller finns det något foder man kan ge som är utan sädesslag utan att hönorna blir lidande? Kan man komponera ihop något själv tex soja majs potatis solroskärnor mm.  Är det någon som vet, och kan tipsa oss? Tacksam för alla tips, vill ha hönorna kvar!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-04 kl 17:13 »
Intressant fråga!
Då en av mina döttrar var liten var hon enormt allergisk mot många födoämnen. T.ex. kunde jag inte köpa kyckling eftersom hon var allergisk mot fisk - broilerkycklingarna åt fiskmjöl i sitt foder. Om din son reagerar på säd genom äggen är omöjligt att säja utan att prova. Vet du om han tål ägg i sig?
En test vore kanske att göra en egen glutenfri blandning, sära några hönor från de andra och ge dem detta foder under en period så kunde du ju samtidigt jämföra deras kondition, fjäderdräkt mot de som äter det gängse fodret. Sedan ge honom av de äggen för att se om han tål ägg alls. Om det går bra kanske våga prova ägg från de andra - då ser du ju snabbt om det är någon skillnad. Om både han och hönrona mår bra av detta är det ju bara att gå över till detta foder på alla dina höns. Om inte så kan ni väl ändå ha hönorna kvar och sälja äggen. De ungtuppar som ska slaktas kan väl i så fall få denna andra blandning för att uteluta ev. övergång til deras kött.

Förslag på alternativa glutenfria fodermedel som är relativt lätta att få tag på: ärtkross, alger, majskross eller cornflakes, bovete, solrosfrö, hampfrö, vallmofrö, linfrö, sesamfrö, undulatblandning, torkade insekter (sköldpaddsmat från zooaffär), ris, nässlor, potatis och andra rotsaker, grönsaker och frukt
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
SV: hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?
« Svar #2 skrivet: 04 dec-04 kl 08:45 »
Jag är väldigt allergisk mot curry,och jag har märkt att det gick inte att äta äggen när mina höns fått mat med curry i.Då hade jag väldigt få höns så de fick ganska mycket rester var då.Fast jag är extremt allergisk/Anna.D

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
SV: hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?
« Svar #3 skrivet: 04 dec-04 kl 09:07 »
Jag är väldigt allergisk mot curry
Curry är en blandning av olika kryddor, t ex bockhornsklöver, koriander, cayennepeppar, ingefära, spiskummin, gurkmeja (gul färg), svartpeppar och kardemumma. Vet du vaddu är allergisk mot. Koriander är annanrs en väldigt stark krydda. Nästan alla starka smaker överförs till kött, mjölk och ägg.

Anna.D

  • Inlägg: 278
SV: hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?
« Svar #4 skrivet: 04 dec-04 kl 09:21 »
Jag har varit och gjort många olika tester men man kan inte riktigt veta vad i curry jag inte tål.I bland tål jag bättre men om jag tex är förkyld så kan jag inte vara nära spisen om man kryddar med curry.Cayennpeparn och svart pepparn tål jag.Så nu får mina höns bara rester av mat som jag tål :)/Anna.D

Susanne

  • Inlägg: 439
SV: hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?
« Svar #5 skrivet: 05 dec-04 kl 11:48 »
På tal om ägg och allergi, vad finns i ett ankägg som saknas i ett hönsägg? En av mina bröder äter nämligen hönsägg utan problem, både fabriksägg och dem som kommer från mina höns. Men ankägg tål han inte. Mina ankor och höns äter samma föda, utom på sommaren när ankorna simmar i älven och betar vattenväxter och silar insekter medan hönsen sprätter och krafsar efter ätbart på landbacken.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?
« Svar #6 skrivet: 07 dec-04 kl 12:26 »
Äggvitan i ankäggen har en helt annan sammansättning och innehåller mycket mer protein än den i hönsäggen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

lunkan

  • Gäst
SV: hur mycket av fodrets ämnen går över i ägget?
« Svar #7 skrivet: 07 dec-04 kl 23:40 »
Tack för bra svar, den med curry och den med fisk visar ju att det går över till ägget och köttet så att man kan reagera på ämnet. Jag vill ju undvika sädesslagen helt  åt min son. Men ändå låta honom äta ägg som han älskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser