Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderfråga också  (läst 8677 gånger)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Foderfråga också
« skrivet: 27 jul-04 kl 12:53 »
Eftersom ni verkar så kloka och pålästa här så frågar jag lite till!

Våra höns går ute det mesta, men vi har sånt där allfoder (pellets) som de har fri tillgång till. Vi blandar det med havre också, och så har de fri tillgång till snäckskal om de vill ha det. Men så läste jag nyss på nåns hemsida här att det inte är så bra för lantraser (eller andra heller kanske?) att äta pelletsfoder. Nu äter ju inte våra så mycket av det, eftersom de går ute och plockar godare mat istället+ att de får hushållsrester som de gillar betydligt bättre. De mesta hushållsresterna de får är fil/yoghurt, mackor, pasta och grönsaksrester. Ägg också.

Ska vi ta bort pelletsen?? De ser väldigt fina och välmående ut, hönsen.

cinacarina

  • Gäst
Re:Foderfråga också
« Svar #1 skrivet: 27 jul-04 kl 13:03 »
Är man bekväm av sig och inte vill lägga ner så mycket tid på matfrågan så är det ju enklast med ett allfoder.
Bara det inte är ett värpfoder med hög proteinhalt.

Till mina höns har jag blandad säd i fri tillgång, jag blandar vete, havre och korn.
Sen har de en liten bytta med allfoder vid sidan av men de rör det nästan inte, det är bara kycklingarna som pickar där ibland.
Jag ger också matrester, grönsaker, frukt, och uppblött foder (ex.vis kli, havregryn, müsli, fil, vetegroddar, majs och ibland sojaprotein).
Nu när det är fullt av blåbär i markerna så bajsar hönsen blått  ;D

« Senast ändrad: 27 jul-04 kl 13:05 av Cina »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foderfråga också
« Svar #2 skrivet: 27 jul-04 kl 16:55 »
Pelletsfoder eller ej är en smakfråga och, som Cina skrev, en fråga om hur mycket engagemang och tid man villlägga ner på detta.

Oavsett vilket man väljer så kan det vara klokt att ha i baktanke att de inte bör ha särskilt mycket animaliskt protein - kött, fisk och ägg. Detta är sådant som de pickar i sig själva nu på sommaren så det behöver vi inte tillföra.

Då jag blandar själv använder jag blandsädskross + helt vete och solrosfrön. Vill man använda hel säd går havre bra men helt korn kan de tyvärr inte bryta ner. Det har för hårt skal så det går osmält igenom hönan och bör därför serveras krossat.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Foderfråga också
« Svar #3 skrivet: 28 jul-04 kl 11:28 »
Jag ger allfoder och säd till mina höns. Under sommaren ger jag havre och korn, och under vintern utökas säden med vete plus solrosfrön. Allt sereveras i separata fodertråg så de kan välja själva vad de vill ha och behöver.

helt korn kan de tyvärr inte bryta ner. Det har för hårt skal så det går osmält igenom hönan och bör därför serveras krossat.

Till mina höns och ankor går det bra att ge helt korn, det passerar inte osmält. Kankse beror det på grusets förskaffenhet i muskelmagen om hönan inte klarar av att smälta kornet? Det är ju gruset och stenen i muskelmagen som har som uppgift att mala sönder födan mot muskelmagens sandpappersliknande vägg, och därigenom pressa ut växtsaften, för vidare transport till tarmar och upptag i cellerna.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foderfråga också
« Svar #4 skrivet: 29 jul-04 kl 09:32 »
Enligt experter och böckerna kan några höns inte att upp näringen i helt korn. vill man ge helt korn bör det blötl'gas först så  skalet blir mjukt. Mina höns plockar själva sitt grus ute.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Foderfråga också
« Svar #5 skrivet: 29 jul-04 kl 19:38 »
Men blir inte maten tillräckligt blöt och uppmjukad medan den ligger i krävan av det slem som avsöndras där? När det gäller muskelmagar hos fåglar i allmänhet så tenderar de till att öka i relation till hur svårbearbetad födan är, liksom mängden gruskorn som fågeln äter. Samma borde rimligtvis även gälla våra tamhöns. Kan det vara så att en höna som inte är van att få mer svårbearbetad föda inte heller kan tillgodogöra sig födan om den helt plötsligt får föda som kräver mer bearbetning? Dels för att muskelmagen inte är lika utvecklad men också för att den inte kan fylla lika mycket gruskorn som en bättre utvecklad muskelmage.

Några funderingar bara…  

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foderfråga också
« Svar #6 skrivet: 01 aug-04 kl 12:37 »
Keine ahnung.
Tvivlar på att kornen ligger tillräckligt länge i krävan för att de ska hinna mjukas upp där. Helt odlat korn är nog också lilte annorlunda är de frön som i allmänhet  finns tillgängliga ute i naturen för vilda fågalr. Helt korn kan man inte heller ge till andra icke inhemska fågelarter - typ: Finkar, risfåglar, vaktlar, stenhöns m.m. - för de kan inte tillgodogöra sig det.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Foderfråga också
« Svar #7 skrivet: 05 aug-04 kl 10:43 »
I en artikel i Hanegället 3 1999 finns en artikel "Utfodring" av Barbro Samuelsson. Så här skriver hon om korn:

Korn innehhåller svårsmältbara kolhydrater, och mängden bör därför begränsas. Vid utfodring med mer än 20 % kan det ge upphov till blöt gödsel och därmed smutsiga ägg.

Kanske undviker man att hönan inte tillgodogör sig kornet om hönan får välja själv och bara äter den mängd hon själv vill ha och behöver, alltså att säden som korn, havre och vete serveras i separata fodertråg?

När jag serverat helt korn och hel havre till mina höns så har det gått åt väldigt lite av kornet i jämförelse med havren. Då tänkte jag att det berodde på att de helt enkelt inte gillade helt korn, och fick tips om att ge krossat istället.

Men kanske var det så enkelt att de bara åt den mängd korn som de behövde och kunde tillgodogöra sig? Att det är helt naturligt att det går åt mer havre och mindre korn? Att kornkross egentligen inte är en nödvändighet att ge, om hönan kan välja själv bland spannmålen...?


Månskensbonden

  • Gäst
Re:Foderfråga också
« Svar #8 skrivet: 13 aug-04 kl 12:22 »
Förlåt mig om jag blottar min okunnighet...
Kan det vara begreppsförvirring? Ordet korn används väl på två (ganska förvillande sätt) när det gäller spannmål. Dels sädesslaget Korn, och dels för granulationen, så som i fullkorn eller helkorn. Är jag tokig?
Så vad är det som inte skall ges till hönor?
Helkorn av vilket spannmål som helst, eller helkorn av sädesslaget korn?

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foderfråga också
« Svar #9 skrivet: 18 aug-04 kl 11:55 »
Framförallt helkorn av sädesslaget korn. Helkorn av havre kan höns tillgodoglra sig, en liten risk sfinns dock att det kan fastna i krävan eftersom havren är ganska vass i ändarna. Hela korn av vete, solros och hampa är bra hönsfoder.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Foderfråga också
« Svar #10 skrivet: 18 aug-04 kl 21:33 »
Hej!

Själv har jag under många år gett mina åsbohöns en klassisk hönssädblandning som basfoder. Den består av lika delar korn, havre och fodervete. På vintern brukar jag blanda i lite majs eller solrosfrön om det är kallt. Varierande rester från hushållet brukar också serveras efter tillgång. På sommaren hittar frigående höns det mesta ute i det fria. Kycklingar brukar få lite allfoder för att komma igång. När våren kommer brukar de få lite extra allfoder för att komma igång efter vintervilan. Det har alltid fungerat bra och jag har aldrig märkt några matsmältningsproblem.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Foderfråga också
« Svar #11 skrivet: 18 aug-04 kl 21:56 »
Jag köper att allfoder  i lösvikt, av ett par "fritids-bönder" i närheten. Tidigare så köpte jag även okrossade sädeskorn (havre och korn) av dem. För ca ett är sedan så träffade de kvinnan som satt ihop blandningen i pelletsen, och påstod, om jag minns rätt, att med den pelletsen som hon satt ihop så händer något i krävan om hönsen får hela korn( av vete och korn), grannarna undersökte sina hönor och sa att det stämde, så numera köper jag deras pellets och låter de krossa säden jag köper..
Jag har inte undersökt mina hönor själv, dom följer gärna efter mig, kommer nära då det vankas grönsaker mm, men gillar inte att bli upptagna i famnen,,(-;
En sak till, enligt grannarna så måste man förvara kross så lufttätt som möjligt, annars så försvinner näringen ut i luften..Vet inte om det stämmer, men dumt att chansa.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Foderfråga också
« Svar #12 skrivet: 20 aug-04 kl 01:38 »
Hej Anders T

För mig låter det nog lite "hokus-pokus".

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foderfråga också
« Svar #13 skrivet: 23 aug-04 kl 08:05 »
Ja, jag tror inte heller på det. Risken med att förvara lufttätt måste ju vara att man även stänger in ev. fukt med medföljande mögelproblem i säden och det är mycket farligare för hönsen än en eventuell förämring av näringsvärdet.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Foderfråga också
« Svar #14 skrivet: 29 aug-04 kl 09:47 »

Kanske undviker man att hönan inte tillgodogör sig kornet om hönan får välja själv och bara äter den mängd hon själv vill ha och behöver, alltså att säden som korn, havre och vete serveras i separata fodertråg?

När jag serverat helt korn eller hel havre till mina höns så har det gått åt väldigt lite av kornet i jämförelse med havren. Då tänkte jag att det berodde på att de helt enkelt inte gillade helt korn, och fick tips om att ge krossat istället.

Men kanske var det så enkelt att de bara åt den mängd korn som de behövde och kunde tillgodogöra sig? Att det är helt naturligt att det går åt mer havre och mindre korn? Att kornkross egentligen inte är en nödvändighet att ge, om hönan kan välja själv bland spannmålen...?



Framkommer att höns förmåga att välja ut rätt mängd som kroppen behöver av helt korn skulle vara mer utvecklat än vid krossat. Gör mig aningen förvirrad! Frågan - Kanske undviker man att hönan inte tillgodogör sig kornet om hönan får välja själv och bara äter den mängd hon själv vill ha och behöver, alltså att säden som korn, havre och vete serveras i separata fodertråg? - förstår jag inte alls. kan någon förklara?

När det gäller helt korn och krossat kan man inte generellt ge ett solklart svar som ska gälla för alla. Vissa hönor äter helt korn andra inte, kanske beroende på vilken fodergiv de är van och uppvuxen med. Att djur ofta föredrar havre framför korn är inte så konstigt då havre är ett mycket smakligt sädesslag, liksom vete. Sedan finns de hönsägare som har motsatt erfarenhet. Att hönsen väljer korn först.

Leffe
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Foderfråga också
« Svar #15 skrivet: 05 sep-04 kl 16:05 »
Framkommer att höns förmåga att välja ut rätt mängd som kroppen behöver av helt korn skulle vara mer utvecklat än vid krossat. Gör mig aningen förvirrad! Frågan - Kanske undviker man att hönan inte tillgodogör sig kornet om hönan får välja själv och bara äter den mängd hon själv vill ha och behöver, alltså att säden som korn, havre och vete serveras i separata fodertråg? - förstår jag inte alls. kan någon förklara?


Isåfall har jag uttryckt mig oklart i mina funderingar. Jag menade inte alls att hönans förmåga att välja ut rätt mängd har med helt korn eller kornkross att göra. Enligt Kicki kan hönan inte tillgodogöra sig helt korn pga av skalets hårdhet, och kornet skall därför serveras som kross. Enligt mig så kan hönan tillgodogöra sig helt korn och behöver därför inte serveras i krossad form bara för den skull. Och enligt den artikel som jag citerade ur så ska delen korn bara utgöra 10 % av fodergivan eftersom kornet innehåller svårnedbrytbara kolhydrater.

Så det jag menade var att hönan kanske är kapabel att själv välja det hon behöver om fodret serveras så att hon har den valmöjligheten (t.ex. olika säd i olika tråg), oavsett om kornet är helt eller kross. Och kan hon välja foder själv så kanske hon bara äter den mängd korn som kroppen klarar av att bryta ned och tillgodogöra sig. Och då slipper man förhoppningsvis att kornet passerar osmält, som Kick skrev, eller att hönans skit blir blöt om givan är för stor, som Barbro Samuelsson skrev i artiekln.

Jag har varken upplevt att kornen passerat hela, eller att skiten blivit blöt, men däremot att hönsen ätit väldigt lite korn i förhållande till havren. Och då var min fundering att det kanske inte enbart berodde på smaken utan även att de bara åt den mängd som de klarade av att tillgodogöra sig?

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Foderfråga också
« Svar #16 skrivet: 05 sep-04 kl 16:33 »
Så det jag menade var att hönan kanske är kapabel att själv välja det hon behöver om fodret serveras så att hon har den valmöjligheten (t.ex. olika säd i olika tråg), oavsett om kornet är helt eller kross. Och kan hon välja foder själv så kanske hon bara äter den mängd korn som kroppen klarar av att bryta ned och tillgodogöra sig.

Med valmöjlighet menas väl att hönan ges möjlighet att välja oavsett om det serveras i olika fodertråg eller inte? Höns känner säkert skillnad på korn och havre. Om en höna har förmåga att äta det hon själv behöver är det då nödvändigt att mäta upp 10% av säd som korn? Varför skulle en höna få blött träck om hon endast äter det hon behöver? Jag har inte någonsin mätt upp 10% som korn och undrar om det är nödvändigt? Förr hade man ju ganska stora mängder spillsäd på sina åkrar och gårdar så därför kan jag inte tänka mig att behovet av denna kontroll är nödvändig

Leffe

 
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Foderfråga också
« Svar #17 skrivet: 05 sep-04 kl 18:06 »
Jovisst kan hönan plocka ut säden själv även om den är blandad.
Och nej, jag anser inte heller att det är nödvändigt att blanda 10 %. Man får göra precis som man själva vill! Ge inte korn alls, blanda färdigt i vilka proportioner man vill, eller ge i olika tråg!  ;D

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Foderfråga också
« Svar #18 skrivet: 05 sep-04 kl 21:20 »
Här i norr går det inte att få tag i vete hos bonden så något helt säd måste de få och då blir det havre som serveras helt. Hoppas att denna mängd helt säd räcker för att den ska stimulera deras matsmältning (förutom grus så klart)!? Lite nyfiken blir jag när jag läste att kornet kan uteslutas helt och undrar då om korn saknar betydelse i fodergiven??



Ännu längre norrut går det inte att få tag på havre och korn heller från någon bonde... Närmsta stället är lantmanna 12 mil söderut. När det gäller vete så brukar jag köpa 15 kg-säckar viltfågelblandning med vete och solrosfrön som jag ger under vintern. Det kostar lika mycket som samma mängd havre, korn och allfoder på lantmanna. Men är man van att betala lägre priser när man handlar från en bonde så känns det kanske dyrt.

Vete och solrosfrön får de bara en begränsad giva och endast under vintern, för även om höns är duktiga på att avgöra själv vad de behöver så finns det såklart undantag... Liksom med matrester.... ;D

Jag vet inte om korn saknar betydelse, men jag vet dem som aldrig gett eller ger korn, varken helt eller kross, till sina höns och de mår inte sämre för det. Tror däremot, som du också var inne på, att hel säd är bra för att främja matsmältningsapparten och tarmarnas arbete.  


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foderfråga också
« Svar #19 skrivet: 15 sep-04 kl 08:58 »
Korn är ett näringsrikt och förhållandevis billigt sädesslag så visst har det betydelse som foder. Klart det kan uteslutas men frågan är ju om inte största möjliga variation alltid ändå är bäst.

Mina erfarenheter av hel resp. krossad säd är att vid giva hel havre/kornkross äter de lika mycket av båda, vid giva kross av båda föredrar de kornet men om däremot båda ges hela äter de bara havren och ratar kornet.

Nej, vete odlas inte här i södra Norrland heller men det finns att köpa hos Granngården.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foderfråga också
« Svar #20 skrivet: 21 sep-04 kl 16:35 »
Nackdelen med hel havre är bara att den är lite vass. Även om risken är liten så finns den ändock att något havrekorn ska fastna i krävan, därför har jag valt att även ge havren krossad.

För många år sedan hade jag en höna som fick krävförstoppning p.g.a. ett havrekorn som fastnat och det vill jag inte utsätta dem för igen. Det var inte skoj att sitta och spruta ner matolja direkt i krävan och sedan massera försiktigt, försiktigt - jättelänge. Hon blev bra till slut, men puh vilket jobb innan dess och vilket lidande för hönstackaren!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser