Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?  (läst 2303 gånger)

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« skrivet: 09 aug-16 kl 16:45 »
Hej alla härliga alternativare!

Jag och min man har sedan några år tillbaks lärt oss själva att garva olika former av citrusskal som vi sedan tillverkar hantverk av (t.ex. små skålar):




Finns det någon annan här som pysslar med något liknande? Det är en form av hantverk som är vanligare i Italien och Sydamerika än här, så det är skitsvårt att hitta information om det.

Vänliga hälsningar,
Sara - Den Mångkunnige Nomaden
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-16 kl 20:21 »
Så kul!  Jag visste inte att man kan göra så.  Hur går det till?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-16 kl 20:53 »
Jodå, visst kan man det. Förr brukade man tillverka snusdosor av citrusskal (bl.a. bergamot). Sök på bergamot snuff boxes på Google.

Man garvar skalet med hjälp av hett vatten och bikarbonat, formar det och låter det sedan torka. Har man gjort rätt blir resultatet ett tåligt och lätt material som känns som ett mellanting mellan trä och keramik.
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« Svar #3 skrivet: 09 aug-16 kl 20:58 »
Hett vatten och bikarbonat, låter tillräckligt enkelt för att till och med jag ska kunna pröva!  Hur får jag veta hur mycket bikarbonat jag ska använda, och ska skalet torka i någon sorts form eller press?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-16 kl 21:08 »
Det verkar inte finnas någon pålitlig dokumentation på nätet överhuvudtaget. Både jag och min man har letat allt vi kan och det som finns är mycket begränsat. Vi har helt enkelt experimenterat själva. Ibland har det gått riktigt bra och ibland har det blivit totalt misslyckat.

Du kan söka på "tabacchiere". Det finns ett par videos på nätet, men de är på Italienska.

Du kan testa att koka upp 500ml vatten och tillsätta 1/2 - 1 dl bikarbonat (ej bakpulver). Skrapa bort så mycket vitt som möjligt från citrusskalet och vänd det ut-och-in om du kan. Garva i bikarbonatslösningen i 2-6 timmar. Ta sedan ur citrusskalet, torka av med papper och sätt i ett glass eller annat som håller formen (du kan också fylla skalet med ärtor). Använd gärna snöre för att spänna fast citrusskalet.

Låt torka i 3-10 dagar beroende på väder. Det går även att torka i ugn på låg värme. Putsa det torkade skalet med sandpapper.

Det är så vi har gjort.

Lycka till!
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-16 kl 21:22 »
ett annat söktips är citruspeelbox

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« Svar #6 skrivet: 09 aug-16 kl 22:40 »
Tror ni det skulle gå att göra med annat än citrus? T.ex. pumpa som ju kan ha väldigt fina skal?  :P

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« Svar #7 skrivet: 10 aug-16 kl 18:23 »
Ska man vända tillbaka det före torkning?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: Någon mer som pysslar med garvade citrusskal?
« Svar #8 skrivet: 11 aug-16 kl 22:07 »
Trollmor --> Du behöver inte vända tillbaks skalet före torkning. Anledningen att du vänder det ut-och-in är för att nyttja det aromatiska yttre skalet (t.ex. för att ge smak åt choklad eller tobak som förvaras i hantverket).

MissT --> Har faktiskt aldrig testat att garva pumpaskal. Skulle dock tro att det behöver behandlas lite annorlunda för att bli bra.
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser