Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pelletsbil  (läst 8361 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Pelletsbil
« Svar #20 skrivet: 13 nov-07 kl 00:04 »
Men hallå, pelletsbilen drivs ju av en stirlingmotor!   :-X

Förlåt mej Tompas11, det måste vara alzheimern igen...    :-\

Nåja, mitt klantiga inhopp fick mej att leta efter uppgifter om stirlingmotorns effektivitet.
De uppgifter jag sett är ca 20-25 % verkningsgrad i snitt, med 10% och mindre för små motorer, upp till 40 % i välbyggda stora motorer,
men då antar jag att man återvinner värmen i kylmediet.

stirlingmotorns för- och nackdelar jfrt m ICE

exempel på stirlingmotor

Följande citat är lite avtändande, särskilt för att komma från en sida för stirlingentusiaster: http://www.stirlingengine.com/FullPower.adp
Citera
To the best of our knowledge, there is no one in the world currently delivering a small Stirling engine at a price that would be acceptable on a non-military budget.


Nedanstående nämns bland nackdelarna med stirlingmotorer.
Är det någon som kan precisera vilka delar som kräver extra hög precision och udda material i en stirlingmotor?
Det måste väl finnas en eller flera hakar nånstans, annars skulle man se fler hembyggda stirlingmotorer i annat än leksaksstorlek,
och fler fabrikstillverkade småmotorer.
Citera
clean assembly performed by highly qualified workers, the necessity to use special materials and certain technologies not suited to lot production


Citera
slower load control...

...nämns som en annan av nackdelarna. Det blir inga burnouts med pelletsbilen alltså.
Men ur trafiksäkerhetssynpunkt är det bara bra med ett makligare tempo på vägarna.


« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 14:10 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Pelletsbil
« Svar #21 skrivet: 15 nov-07 kl 00:20 »
Inga burnouts? Njoe, är fordonet en elhybrid borde man utan problem kunna hämta massor av kraft tillfälligt även ur ett ganska litet batteri. Det borde också vara möjligt att ha ett hydrauliskt hybridsystem som fyller ut trögheten i stirlingmotorn och som dessutom ger regenerativ bromsning. Vill minnas att ett bra hydraulsystem kan ligga på ca 85-90% verkningsgrad vilket nog är något sämre än ett elektriskt system men komponenterna borde vara billigare och så snart stirlingmotorn s.a.s. är ikapp kan man ju gå över på direktdrift.

I stadstrafik kan förmodligen de högre förlusterna i en hydraulisk transmission förmodligen mer än väl vägas upp av den regenerativa bromsningen till en tryckackumulator. -Och då får vi Zekes burnouts utan problem!  ;D -Men hur miljövettigt är det? Nja, knappast sämre än saabs säkerligen redan övermotoriserade etanolbil som sägs ge 30 extra hästar om den körs med brasiliansk "smuts-etanol"... :P
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser