Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger hus utan tillgång till el?  (läst 3205 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #20 skrivet: 07 nov-18 kl 20:08 »
Googla på syd respektive nord-samisk kåta/torvkåta.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #21 skrivet: 07 nov-18 kl 21:26 »
Googla på syd respektive nord-samisk kåta/torvkåta.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



Jo, jag känner till torvkåtor.

Men jag har har liten information om torvbyggnader under modern tid "söder om Dalälven".

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #22 skrivet: 08 nov-18 kl 08:56 »
Jag har sett både kolarkoja och backstuga, båda finns i Tingsryds kommun. Att det var smått och svårt att bo i är känt. Det handlade mer om att klara livhanken och inte frysa ihjäl.
kretslopp

 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #23 skrivet: 08 nov-18 kl 18:09 »
Här är en variant att bygga på . Vill man inte använda plast så kan man alltid använda björknäver så gjordes förr https://www.youtube.com/watch?v=QZv_uIJjz-U

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #24 skrivet: 09 nov-18 kl 11:11 »
Jag har sett både kolarkoja och backstuga, båda finns i Tingsryds kommun. Att det var smått och svårt att bo i är känt. Det handlade mer om att klara livhanken och inte frysa ihjäl.

Jag är lite intresserad, rent akademiskt så att säga, utav enkla folkliga byggnader. Hittar jag ett museum, hembygdsgård, eller annat sätt att få se de enklare byggnaderna, så ser jag till att besöka de platserna när jag är i närheten. Hellre en koja, än ett slott alltså.

Jag har letat som bara den på nätet nu de senaste dagarna, efter framförallt kolarkojor gjorda som torvbyggnader (till skillnad från träkonstruktioner som tätats med jord/grästorvor), och hittar väldigt lite/ingen i den södra delen av landet.

Gaveljordhus (tresidigt jordbemängda "Backstugor", med ett utbredningsområde i södra Småland, Blekinge och nordöstra Skåne) hittar jag några litteraturreferenser till, men inga tips på några existerande (gamla, eller uppbyggda exempel) att åka och titta på vid tillfälle. Men i ärlighetens namn, så är även andra varianter av Backstugor som visningsobjekt, förhållandevis ovanliga.

Enligt litteraturen, så är "gaveljordhusen" inte torvbyggnader, även om det kan se ut så från utsidan, utan de jordbeklädda väggarna består av en kallmur, som man sedan "öst jord över" från utsidan, väggarna är alltså inte uppbyggda av staplade torvblock. Men det gör det inte mindre intressant för mig att åka och titta på en sådan byggnad, när jag är i rätt del av landet.

Torvkojor som kolarkojor finns det gott om exempel på norröver, de är då liknande, men inte identiska, med samernas torvkojor/kåtor, sådana går det utmärkt att få se i olika utställningssammanhang och eller muséer.

Om du har några tips från dina trakter, där de här sorternas byggnader finns att se i verkligheten (Gaveljordhus, torvade kolarkojor, backstugor av olika typer), så tar jag tacksamt emot dessa, för att vid tillfälle (kommande sommar t.ex.) planera in att åka och titta.
« Senast ändrad: 09 nov-18 kl 12:43 av skogaliten »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #25 skrivet: 10 nov-18 kl 09:13 »
Hej Hanna hur har det gått med din koja? Har du lyckats bygga en eldstad?
kretslopp

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #26 skrivet: 10 dec-18 kl 10:57 »
Här är en variant att bygga på . Vill man inte använda plast så kan man alltid använda björknäver så gjordes förr https://www.youtube.com/watch?v=QZv_uIJjz-U
Ett par filmer om näver . https://www.youtube.com/watch?v=sKaSQ5YhWeY    https://www.youtube.com/watch?v=zyH11fqaYYo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser