Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löda sågtänder  (läst 3699 gånger)

ab

  • Inlägg: 71
Löda sågtänder
« skrivet: 10 feb-20 kl 20:42 »
Hej, finns det någon här som har erfarenhet av att byta tänder på Sågklingor? Jag har kommit över ett gammalt lödverk avsett för att byta tänder på sågklingor med men får inte de nya tänderna att fästa. Har slipat helt rent i sätena och använder ett lod som följde med så jag förutsätter att detta ska vara avsett för ändamålet. Har provat med lite olika värme men inget hjälper, måste man ha ett speciellt flussmedel (har Silcofluss 600) eller vad är felet, någon som vet?? Mvh ab

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Löda sågtänder
« Svar #1 skrivet: 11 feb-20 kl 19:34 »
Har slipmaskin för klingor och är nyfiken på hur ditt lödverk ser ut? Har du nån bild?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Löda sågtänder
« Svar #2 skrivet: 11 feb-20 kl 19:57 »
Är tänderna av hårdmetall?
Försök googla fram ett datablad för flussmedlet från dess tillverkare, och kolla om det verkar lämpligt för detta ändamål.
Se om det går att identifiera lodet, ibland är ju stängerna färgmärkta eller har en finstilt instansad beteckning i ena änden.
Har du någon bruksanvisning för lödverket, eller går det att få fram?

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #3 skrivet: 12 feb-20 kl 21:22 »
Tack för svar. Det är inte så enkelt att få fram något för det står inget någonstans, lödverket liknar en enklare modell av punktsvets kan man säga men det står inget på det. Lodet har en form som ett tunt smalt band på metervara och har en mässingsliknande färg. Tänderna som var med finns i olika storlekar som ligger i gamla tändsticksaskar och även dessa helt omärkta, jag vet inte vad det är för metall men något riktigt hårt är det förstås. Någon bruksanvisning finns inte heller. Ska försöka ta några bilder och lägga in här i morgon. Tacksam för hjälp Mvh ab

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Löda sågtänder
« Svar #4 skrivet: 12 feb-20 kl 21:43 »
Om man googlar lite snabbt så ser man att Silcofluss 600 inte är till för hårdmetall. Skulle gissa på att t ex Meltolit 770E Special skulle fungera.

Om du inte vill chansa och beställa över nätet så har de säkert på lite bättre järnhandel.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #5 skrivet: 13 feb-20 kl 20:25 »
Tack för era tips, nu har jag tagit några bilder och måste erkänna att jag hade fel för det står faktiskt fabrikat och modell på ena sidan av lödverket. Lodet och tänderna förblir dock omärkt  ;)

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #6 skrivet: 13 feb-20 kl 20:58 »
Tyvärr verkar bilderna vara för stora för att skicka in hit så jag vet inte hur jag ska lösa det  :embarrassed2:
Men på lödverket står det:  Vollmer Dornhan Vodo L-600

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Löda sågtänder
« Svar #7 skrivet: 13 feb-20 kl 21:38 »
Tyvärr verkar bilderna vara för stora för att skicka in hit så jag vet inte hur jag ska lösa det  :embarrassed2:
Men på lödverket står det:  Vollmer Dornhan Vodo L-600

Skaffa alternaiv app den fixarvstora bilder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #8 skrivet: 13 feb-20 kl 23:22 »
"alternaiv app"  ???

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Löda sågtänder
« Svar #9 skrivet: 14 feb-20 kl 07:13 »
Tyvärr verkar bilderna vara för stora för att skicka in hit så jag vet inte hur jag ska lösa det  :embarrassed2:
Men på lödverket står det:  Vollmer Dornhan Vodo L-600

Eller också tar du in dem i nåt bildbehandlingsprogram och ställer om upplösning, komprimeringsgrad mm så att du får en bra kompromiss mellan kvalitet och filstorlek. T ex IrfanView (gratisprogram för Windows) eller Microsoft Office Picture Manager, som brukar finnas med på köpet i lite äldre Officepaket.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Löda sågtänder
« Svar #10 skrivet: 14 feb-20 kl 08:18 »
"alternaiv app"  ???

Haha...   alternativ app. Finns där du hämtar applikationer till din telefon.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Löda sågtänder
« Svar #11 skrivet: 14 feb-20 kl 22:05 »
går även att ladda upp dina bilder till fildelningssajter t.ex imgur.com och sen lägga in i forumet med [img] taggar

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #12 skrivet: 14 feb-20 kl 23:47 »
Tyvärr,, har försökt över en timme nu jag får nog ge upp  :embarrassed2:

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Löda sågtänder
« Svar #13 skrivet: 15 feb-20 kl 06:37 »
Tyvärr,, har försökt över en timme nu jag får nog ge upp  :embarrassed2:

Antar du har windows 10.
Titta nere till vänster, förstoringsglaset.
1 Skriv paint, tryck enter
Finn din bild. Funkar även att dra bilden till det öppna paint.
Nu har jag engelskt.
Men det bör stå nånting med Klipp - Ändra - Rotera. Nånstans uppe till vänster, uppifrån och ner.
Tryck på ändra
Tryck på pixlar, det är förvalt till procent.

skriv 800. Dator ska fylla i 600 i rutan under.
Välj spara som.

Då blir din bild tillräckligt liten för att laddas upp.

För många år sedan gjorde jag en guide till denna sida. Var nog windows xp då. Kanske även under en annan användare.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Löda sågtänder
« Svar #14 skrivet: 15 feb-20 kl 08:40 »
Paint är oanvändbart för sådana här sammanhang, använd istället t ex något av programmen jag rekommenderade i mitt inlägg igår.  Om du inte kör Windows utan någon variant av Linux, så finns ju alltid Gimp att ta till.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #15 skrivet: 16 feb-20 kl 10:56 »
Klinga

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #16 skrivet: 16 feb-20 kl 11:00 »
Fabrikat

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #17 skrivet: 16 feb-20 kl 11:02 »
Sågtänder

ab

  • Inlägg: 71
SV: Löda sågtänder
« Svar #18 skrivet: 16 feb-20 kl 11:06 »
ÄNTLIGEN  :D    Tack för hjälpen mattias det var din vägledning som funkade till slut  Yess   Fick dock gå under de värden du rekommenderade men det kanske beror på att jag fortfarande har Windows 7

 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Löda sågtänder
« Svar #19 skrivet: 16 feb-20 kl 21:32 »
Det har inget med Windowsversionen att göra, utan med hur detaljrika bilderna är och hur hård komprimering man har valt, vilken filstorleken blir vid en viss upplösning.  En bild med många fina detaljer och skarpa konturer blir större i filstorlek räknat än en bild med stora enfärgade ytor, även om upplösningen är densamma.
Det kan också vara intressant att prova sig fram och se vilket filformat som är bäst för vilken sorts bilder.  Om det finns väldigt mycket skarpa konturer, t ex om man har fotograferat av finstilt text eller scannat en linjeritning, så brukar både filstorleken bli mindre och bildkvaliteten bättre om man sparar den som png istället för det vanligare jpg-formatet.  Det senare brukar dock vara bättre för foton i största allmänhet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser