Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 78839 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #260 skrivet: 01 jan-19 kl 08:56 »
 :D....när jag krånglar med förgasaren så finns det manualer på allotment uk....http://www.allotment-garden.org/rotavator-manuals-free/   ...
manualen då typ g150&/200 kan fungera bra...viktiga är då inställningen av varvtalsgeneratorn...tror jag det heter...heter i manualen governor...Fotografera typ grejor innan man river kan vara bra...gissar du har en g150motor....själv har jag en sådan motor med typ rund luftrenare som ska ha en skvätt olja...googlat på honda......en del rekommenderar att man stänger av bensinkranen och låter motorn dö av bensinbrist....problemet är det att efter den tunga men ack så nödvändiga höstplöjningen så får maskin stå still...blir det ingen snö,längre stillestånd...då ökar kittningstendensen i förgasaren...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #261 skrivet: 01 jan-19 kl 09:07 »
 :D...Om man tänker på det här med plöljning...då med tanke på plog för ändamålet...Den japanska plogen har ju original spröt som för undan jorden vilket i sin tur betyder mycket mindre friktion,mindre effekt åtgår för tung plöjning...som sagt smart lösning...kan man även se i videon som visats tidigare...jag har inte spröt men funkar,men säkerligen gått ännu bättre med spröt...dessa listiga japaner  ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #262 skrivet: 01 jan-19 kl 09:15 »
 :D...Har man en g150 motor och drabbats  av problem så kan man ju naturligtvis bjuda på bilder om man har problem att få ihop kanske typ förgasare med fjädrar...man ska inte vara småaktig...

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #263 skrivet: 01 jan-19 kl 13:43 »
Jag ska gå igenom förgasaren när jag kommer tillbaka nästa vecka, då med både nytt stift och startgas i bagaget. Tack för goda råd så länge!

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #264 skrivet: 09 jan-19 kl 07:49 »
Jag testar med startgas och då tänder den och sedan stannar den, förutom en gång då den gick någon minut. Jag har bytt stift och det luktar bara startgas när jag tar ut det.
Hur ska bensinkranen fungera? Om jag tar loss slangen från primerblåsan och öppnar kranen rinner det inte ut någon bensin. Ska det rinna eller måste motorn suga ur bensinen?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #265 skrivet: 09 jan-19 kl 09:09 »
Jag testar med startgas och då tänder den och sedan stannar den, förutom en gång då den gick någon minut. Jag har bytt stift och det luktar bara startgas när jag tar ut det.
Hur ska bensinkranen fungera? Om jag tar loss slangen från primerblåsan och öppnar kranen rinner det inte ut någon bensin. Ska det rinna eller måste motorn suga ur bensinen?
sitter kranen under tanken? det normala är att det ska rinna och det låter som motorn inte får bränsle. du kan prova att "mata" förgasaren med bränsle från t ex en flaska. ta bort slangen från kranen och koppla på en flaska eller tratt med bränsle.  låter som ditt problem är skit i tänk eller kran.

många erfarna brukar också avråda från användning av startgas då det sliter på motorn. jag brukar skvätta i lite bränsle i tändstiftshålet istället, har man tillräcklig gnista så ska motorn starta på det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #266 skrivet: 09 jan-19 kl 10:12 »
...Pekar piggen på kranen längs med slangen så är det nog på...Är ju olika bestyckningar på dom olika modellerna...Tar du loss slangen från utloppet på bensinkranen ska det rinna ut bensin...Om inte så är säkerligen det finmaskiga nätet tilltäppt som sitter högst upp på bensinkranen inne i tanken...Då får man skruva loss bensinkranen och rengöra nätet(strumpan)...Kommer det bensin ur kranen,sätt på slangen igen,titta på flottörhuset,runda plåtskålen under förgasaren,har du tur sitter där två skruvar,lossa då den övre skruven som är för dränering av flottörhuset,på med bensinkranen,då ska där rinna ut bensin,om inte har troligtvis nålen kärvat,betyder demontering av flottörhus och rengöring av nål o kopp... Kommer där bensin så kan det mycket väl vara huvudmunstycket som är täppt...Då är lättast att skruva loss hela förgasaren och därefter lossa huvudmunstycket.kan behövas lite knackande för att få ut munstycket...Naturligtvis då rengöra munstycket...finns små hål där...

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #267 skrivet: 09 jan-19 kl 16:35 »
Nu går den!
Jag fick den servad i somras och har sedan inte använt den. Jag kommer inte att serva den på samma ställe igen. Bensinkranen var ihopsatt på fel sätt så den öppnade aldrig. En o-ring satt på fel ställe. Nu har jag plogat :-)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #268 skrivet: 10 jan-19 kl 19:49 »
Tickar och går men soppakranen läcker. Där jag nu satt o-ringen ska det egentligen sitta en fjädrande bricka. Det gör väl ingen skillnad för läckaget utan jag tror jag behöver en ny kran. Var kan jag leta?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #269 skrivet: 11 jan-19 kl 20:27 »
Svarar själv. skarholmens.se är bra.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #270 skrivet: 12 jan-19 kl 17:13 »
...Annars kan Svens maskinservice ha prylar...Finns inte kranen på deras hemsida så kan dom nog fixa fram en kran...Troligtvis blir prisbilden bättre om man köper därifrån...

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #271 skrivet: 12 jan-19 kl 21:07 »
Tack. Deras sida dök upp på nätet när jag sökte men kranen fanns inte så jag kolla de med skarholmens istället. De hade inte någon kran men delar till den så jag satsar på att plocka i dem och täta med någon gucka så får vi se om det blir tätt. Tack för tipset, jag kommer att ringa och prata med dem nästa gång jag behöver något.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #272 skrivet: 13 jan-19 kl 10:18 »
...Finns det delar så borde det bli billigast...Svårt att täta bensin...Frågan är ju om det finns guck som tål bensin...eller gucket kostar mer än reservdelarna...Classic motor mixtrar ju lite med en kran... http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180201/kan-man-ta-isar-bensinkranen/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #273 skrivet: 13 jan-19 kl 10:32 »
Det enda som är av absolut nödvändighet närmdet gäller bränslekranen är att infästningen och vidarmatningen motsvarar varandra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #274 skrivet: 13 jan-19 kl 14:36 »
Ok. Bra att veta om det inte blir tätt!

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #275 skrivet: 03 feb-19 kl 10:56 »
Jag undrar vad ni har för bredd på era snöblad (om ni har nåt) till tvåhjulstraktorn? Det blir lite för tungt med snön och för brett där det är ojämt med mitt 125 cm breda blad. Jag har inga vikter men snökedjor på och det funkar ganska bra. Hur mycket vinner jag på att köpa till vikter och vad ska jag satsa på isf, hjulvikter eller vikt bak. Min traktor är en Honda F400.

SV: Redskap till jordfräs
« Svar #276 skrivet: 24 feb-19 kl 08:59 »
Letade efter en jordfräs tidigare i tråden och blev en BCS 725 IM350 från 1979, kupplog, fräs och snöslunga.

/H

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #277 skrivet: 07 mar-19 kl 23:57 »
Jag undrar vad ni har för bredd på era snöblad (om ni har nåt) till tvåhjulstraktorn? Det blir lite för tungt med snön och för brett där det är ojämt med mitt 125 cm breda blad. Jag har inga vikter men snökedjor på och det funkar ganska bra. Hur mycket vinner jag på att köpa till vikter och vad ska jag satsa på isf, hjulvikter eller vikt bak. Min traktor är en Honda F400.

Har 80cm bredd på mitt blad...men skulle nog vilja ha mer... Det med vikter beror ju på vad du har för hjul på din maskin...Har du dom små hjulen som maskinen leveredas med så går det inte att göra så mycket viktmässigt...Går du upp till 4-08 i hjul kan du ha ca 15kg i vikt per hjulsida...finns även dom som dubbelkopplar 4.8 hjul för att få mer
drivkraft...Vet inte vilka hjul du har men annars kanske försöka peta dit lite vikt på snöplogen och lite där bak på maskinen...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #278 skrivet: 08 mar-19 kl 00:00 »
Letade efter en jordfräs tidigare i tråden och blev en BCS 725 IM350 från 1979, kupplog, fräs och snöslunga.

/H
Säkerligen en najjs maskin,lite växlar att leka med  :D ... Som sagt dessa tvåhjulstraktorer är fantastiska...Upp till en själv vad dom ska klara  :D

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #279 skrivet: 08 mar-19 kl 10:21 »
Har 80cm bredd på mitt blad...men skulle nog vilja ha mer... Det med vikter beror ju på vad du har för hjul på din maskin...Har du dom små hjulen som maskinen leveredas med så går det inte att göra så mycket viktmässigt...Går du upp till 4-08 i hjul kan du ha ca 15kg i vikt per hjulsida...finns även dom som dubbelkopplar 4.8 hjul för att få mer
drivkraft...Vet inte vilka hjul du har men annars kanske försöka peta dit lite vikt på snöplogen och lite där bak på maskinen...
Var håller du till, mina grejer finns i Kopparberg, ska vi byta blad?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser