Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid tar en normal han-kastrering?  (läst 17542 gånger)

Snoken

  • Gäst
Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« skrivet: 11 okt-10 kl 17:08 »
Lämnade in min terrier-grabb för kastrering i torsdags vid 10-tiden. Han fick lugnande och somnade i min famn, och 10.30 bar dom honom till operationen, jag for hem några timmar. 14.30 kom jag tillbaka för att hämta honom, då sa dom medan jag väntade att han var lite vinglig för han hade nyss vaknat från narkosen. Tänkte inte så mycket mer på det just då, men senare blev jag att fundera. Hunden hade ju varit nersövd i 4 timmar... Tar en vanlig kastration verkligen så länge? Hunden var rätt skakig och mådde inte så bra resten av den dagen. Jag vet inte vad som är normalt heller, då han aldrig varit sjuk eller behövt sövas ner förut. Han är 7,5 år så jag hoppas ju att man inte utsatt honom för mer narkos än nödvändigt...
Veterinären jag var till har tyvärr varit känd på sistone för att ta sig an lite för mycket jobb och låta hundar ligga nersövda onödigt länge, det längsta jag hört var 6 timmar för ett ingrepp som bara skulle ta högst en halvtimme. Den hunden blev fruktansvärt dålig efteråt.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-10 kl 17:12 »
Nu var det ett tag sen jag kastrerade min hane, men jag tror inte att det tog mer än en och en halv timme från att han hade somnat tills att jag fick komma tillbaka när dom höll på och väcka honom. Jag hann med att åka iväg och käka lite, tog en promenad och vankade lite av och an utanför veterinären. Det låter väl som ungefär en och en halv timme, eller hur... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Snoken

  • Gäst
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 11:35 »
Prata med en mer veterinärvan vän idag, som sa att dom ofta kan låta hunden sova lite längre för att all smärtlindringsmedicin dom får i samband med operationer ska hinna börja ge effekt, att dom inte vaknar mitt i värsta smärtperioden.

Men nu känns det där som vårt minste bekymmer, då det visat sig att vetten som utförde den här kastreringen inte verkar ha brytt sig så mycket om att få såren sytt ordentligt. Det bullar upp överallt, är rött och svullet och numera infekterat. Jättefult är det. I söndags kom hunden åt att tugga bort hälften av stygnen, så vi var till en annan veterinär som hade jour den helgen. Han sydde om ena såret och gjorde det mycket snyggare, och det var inte svullet eller rött redan dagen efter. Medan det andra såret som är kvar sen operation blir bara värre och hunden har jätteont och vill inte röra på sig överhuvudtaget trots att en vecka har gått sen operation. Vi ska om en stund fara till en annan veterinär på samma sjukhus, som ska göra om det här IGEN.
Någon som vet om man har någon "reklamationsrätt" när hunden får problem efter ett slarvigt jobb? Jag betalar ju vad det kostar om jag måste för att få hunden frisk och bra igen, men det känns inte så roligt att måsta göra om det här stup i kvarten bara för att en veterinär inte ens kan sy vettigt. Ser ut som jag kunnat göra det bättre själv!
Känns inte bra att behöva halvt söva ner hunden igen nu, det blir tredje gången på en vecka och han mår skitdåligt efteråt. Han är trots allt 7,5 år och det tar verkligen emot att utsätta honom för det här en gång till, men vad har man för val?  :'(

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-10 kl 11:44 »
Om det är på ett djursjukhus så kan du väl börja med att klaga hos chefen. Såvitt jag har förstått så är veterinärer på ett djursjukhus oftast anställda, och inte privatpraktiserande. Med lite tur så är dom måna om att inte få dåligt rykte. Om inte detta funkar så vet jag faktiskt inte vad som går att göra.  :-\

Hoppas att vovven blir bra till slut i alla fall!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Snoken

  • Gäst
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-10 kl 11:59 »
Sjukhus kanske är lite att ta i, smådjursklinik kallar dom sig iallafall men jag ska se om jag får tag i chefen där. Tyvärr börjar som bli kända för ett och annat klavertramp så dom verkar ju inte vara måna om att vårda sitt rykte precis.
Ska se om det går att få via försäkringsbolaget, kanske dom fått fler klagomål och har makt att göra något så att det åtminstone inte händer igen.

Knasterkvaster

  • Gäst
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #5 skrivet: 05 nov-10 kl 20:54 »
Lämnade in min terrier-grabb för kastrering i torsdags vid 10-tiden. Han fick lugnande och somnade i min famn, och 10.30 bar dom honom till operationen, jag for hem några timmar. 14.30 kom jag tillbaka för att hämta honom, då sa dom medan jag väntade att han var lite vinglig för han hade nyss vaknat från narkosen. Tänkte inte så mycket mer på det just då, men senare blev jag att fundera. Hunden hade ju varit nersövd i 4 timmar... Tar en vanlig kastration verkligen så länge? Hunden var rätt skakig och mådde inte så bra resten av den dagen. Jag vet inte vad som är normalt heller, då han aldrig varit sjuk eller behövt sövas ner förut. Han är 7,5 år så jag hoppas ju att man inte utsatt honom för mer narkos än nödvändigt...
Veterinären jag var till har tyvärr varit känd på sistone för att ta sig an lite för mycket jobb och låta hundar ligga nersövda onödigt länge, det längsta jag hört var 6 timmar för ett ingrepp som bara skulle ta högst en halvtimme. Den hunden blev fruktansvärt dålig efteråt.
ursäkta? kasterade du hunden vid 7,5års ålder,det brukar man göra vid 6månaders ålder.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #6 skrivet: 05 nov-10 kl 23:54 »
har du ingen dumstrut till hunden så han inte kommer åt att gnaga/slicka i såret?
Fjäderfän och kaniner

Vilse

  • Gäst
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #7 skrivet: 06 nov-10 kl 00:22 »
En liten fråga,,varför vid den åldern? uppförande? eller sjukdom?

Jag har ju bara kastrerat katt,,tog ett dygn innan han var normal igen,,sov mycket och kissade på sej i korgen.

Här nere kastrerar dom ALLA hundar,,flickor som pojkar innan året,,
dom tycket jag är knepig som inte gjort det på mina hundar,,


 

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #8 skrivet: 06 nov-10 kl 18:11 »
ursäkta? kasterade du hunden vid 7,5års ålder,det brukar man göra vid 6månaders ålder.

det kan finnas många skäl till kastration vid en högre ålder än 6 månader. jag funderar tex på att kastrera min rottishane på 6 år för att det inte ska bli oönskade valpar med min weimaranertik på snart 2 år.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #9 skrivet: 06 nov-10 kl 19:02 »
Jobbar på klinik och anledningen till att vi låter hanhundarna sova tills de själva vaknar, istället för att ge "uppvaknande", är för att antidoten som ges vid uppvak ökar risken för blödningar, och eftersom det är ett så pass stort ingrepp på hund så vill man inte riskera detta. Smärtlindring får de så det har inget med det att göra.

Om du inte har haft krage på hunden hela 10 dagarna efter kastrationen så har du nog inget att komma med mot kliniken, för vanligaste orsaken till röda, svullna och infekterade sår är att hunden kommer åt att slicka eller gnaga. Sedan har förstås djur olika bra läkkött precis som människor.

Det man brukar prova först när man kasterar äldre hundar är sk kemisk kastrering (om det är hanhundsbeteendet man vill bli av med vill säga), då placeras ett chip under nackskinnet som gör att hunden är "tillfälligt kastrerad" i ca 6 månader. Under denna tid kan man se om det oönskade hanhundsbeteendet försvinner eller om det "sitter i huvudet" - så man vet om det är lönt att göra kastreringen på kirurgisk väg.

Hoppas såret läker ihop fint för er!

Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Vilse

  • Gäst
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #10 skrivet: 06 nov-10 kl 19:29 »
Jobbar på klinik och anledningen till att vi låter hanhundarna sova tills de själva vaknar, istället för att ge "uppvaknande", är för att antidoten som ges vid uppvak ökar risken för blödningar, och eftersom det är ett så pass stort ingrepp på hund så vill man inte riskera detta. Smärtlindring får de så det har inget med det att göra.

Om du inte har haft krage på hunden hela 10 dagarna efter kastrationen så har du nog inget att komma med mot kliniken, för vanligaste orsaken till röda, svullna och infekterade sår är att hunden kommer åt att slicka eller gnaga. Sedan har förstås djur olika bra läkkött precis som människor.

Det man brukar prova först när man kasterar äldre hundar är sk kemisk kastrering (om det är hanhundsbeteendet man vill bli av med vill säga), då placeras ett chip under nackskinnet som gör att hunden är "tillfälligt kastrerad" i ca 6 månader. Under denna tid kan man se om det oönskade hanhundsbeteendet försvinner eller om det "sitter i huvudet" - så man vet om det är lönt att göra kastreringen på kirurgisk väg.

Hoppas såret läker ihop fint för er!

Chippet, jag hade aldrig hört talas om det,men så bor jag ju i ett land där saker och ting,,,,
Hur funkar det? kan man sätta in det och ta bort det? använda som p-medel på hane och få igång honom igen senare??
räcker chippet i 6 månader och det tar senare slut eler måste det tas ut?
vad heter det?
kan man typ nytja det på starkt betingad alfahane i en onormal situation tex stor flytt och vil ha honom mera medgörlig nedlugnad?
kanske dumma frågor men frågar jag inte så,,,

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #11 skrivet: 07 nov-10 kl 21:46 »
Suprelorin heter det som används vid kemisk kastrering, det kostar ca 1200 kr och effekten (djuret blir tillfälligt sterilt) varar i ca 6 månader, gäller både hund och katt. Det ska finnas en viss risk för att djuret inte får tillbaka full fertil förmåga, men det är extremt ovanligt. Man sätter enkelt in chipet under huden vid nackskinnet på djuret, precis som vid microchipmärkning. Djuret är vaket under den snabba behandlingen och efter 2-3 veckor ska effekten kunna ses.  Jag har hört att man ska kunna ta ut chipet i förtid, men har ingen erfarenhet av det. I normala fall låter man chipet sitta kvar när de 6 månaderna tagit slut.

De flesta jag mött som väljer att göra det på sina djur är de som vill ha tillfälligt "p-piller" för handjuret som annars används i avel, eller de som har äldre hundar med dominant beteende som vill testa om beteendet försvinner i och med minskning av könshormonsproduktion eller om beteendet, så att säga, sitter i huvudet.

Hoppas du fick svar på några av dina frågor!

Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Vilse

  • Gäst
SV: Hur lång tid tar en normal han-kastrering?
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 22:34 »
Tackar!

Ingen haer har hoert talas om det,,men inte saa konstigt i et land daer alla hundar kasterrars paa loepande band innan ett aars aalder,,



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 5 användare
LimJans, GE202, RindertD, Stengrim, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser