Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  i vilka växtzoner kan man odla  (läst 1831 gånger)

Qråkan

  • Inlägg: 25
    • -
i vilka växtzoner kan man odla
« skrivet: 02 feb-19 kl 23:47 »
Kan man odla kommersiellt i zon 7? alltså norrlands och värmlands inland.
går det att odla kommersiellt längs med norrlands kust zon 5 och 6?

då menar jag på en stor åker, flera hektar.

vad kan man odla där? går det ens att odla där?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: i vilka växtzoner kan man odla
« Svar #1 skrivet: 02 feb-19 kl 23:58 »
Det bör gå bra, det gjorde man ju långt in på 70-talet tex ovanför Sollefteå där är det vad jag vet zon 7 i princip överallt så fort man rör sig utanför områdena närmast älvarna, mitt råd är att försöka ta reda på var man odlat vad förr och hur man skiftade grödorna på den aktuella marken för att få fram lokala klimatzooner.

Förr använde man en del knep som tex rågsorter man kan höstså, tror korn och havre kan fungera också på en del områden om du väljer rätt sorter, vete är kanske litet tveksamt.
Det finns faktiskt enstaka äppelsorter som går upp till zon VI och även skall ge skaplig skörd, vet dock ej hur de är i kommersiell odling, men tror det bör fungera, Zon VII tror jag dock inte att de hinner ge frukt innan frost och tjäle sätter in även om träden kan klara sig, samma med vinbär, buskarna tål det, men de hinner ej ge bär.

Potatis tror jag rätt många sorter går där uppe faktiskt då de flesta har ganska kort växtsäsong innan man får skörd, dessutom skyddar jorden litet så att man med litet tur får respit de första frostnätterna om det krisar.

Ärtor och annat skall inte heller vara några större problem med snabbväxande sorter vad jag vet, bara man är noga med utplanteringstemperaturen.
Vet dock inget om odling i större skala än för gårdsbehov och mindre avsalu däruppe.

Finns faktiskt förvånansvärt många grödor som fungerar väl långt upp i zon VII-VIII om man bara tänker till litet innan, man hade ju till och med mindre jordbruk långt uppe i fjälltrakterna förr.

Zon V är inga större problem tror jag, där är det mest att du lär dig sorterna så att du får rätt sorter, bor själv på gränsen till zon V och jag odlar ju vinrankor i trädgården...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: i vilka växtzoner kan man odla
« Svar #2 skrivet: 03 feb-19 kl 11:33 »
Långt in på 70-talet fanns det ju många riktiga storgårdar som fortfarande var aktiva (ett fåtal finns fortfarande kvar) efter Faxälven, tex, där är det ju zon VI-VII så nog går det.

Räkna med ca 2-3 veckor kortare säsong inåt landet där (tex uppåt Helgum och de områdena om vi tar Sollefteå trakten som exempel) jämfört med vid kusten (tex Noraström, Häggvik, etc /halvvägs till Ö-vik)), vid själva kusten är det ju zon IV (4) långt upp till Kramfors trakten, så du har ett brett bälte med zon V fler mil in där tex.

Det är nästan bara runt fjälltopparna man har zon VIII (8) (Zon 9 är i princip bara topparna kring Sonfjället och det... till och med där finns det som sagt gamla odlingar som sträcker sig över zon 8... ) och även där går det som sagt att odla många grödor, inkluderat saker som humle tex.

Vill du odla i zon 8 rekommenderar jag varmt en studieresa till de gamla norska fjällgårdarna och ta en titt på hur de löste sommarbevatting och annat förr, lärorikt och väldigt intressant om man är intresserad av polarjordbruk.

Jag vill absolut slå ett slag för återskapandet av polarjordbruken och bevarandet av gamla nordliga sorter.
Risken som jordbruket ser ut idag annars är ju att vi kommer att fastna i monokulturer, vilka blir mer och mer sårbara, kräver mer artificiella ingrepp för att fungera, osv i takt med att vi försöker att pressa ut mer av naturen då allt är koncentrerat till en så liten yta som idag, i ställetför att odla mer lokalt och satsa på produkter av hög kvalitet och robusta arter som är väl utprovade i naturliga sammanhang och klarar sig på det naturen ger på plats utan att dränera resurserna.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: i vilka växtzoner kan man odla
« Svar #3 skrivet: 03 feb-19 kl 13:02 »
Förr odlades det ganska mycket korn i trakterna kring Bjurholm och Örträsk vid Öreälven och längs Umeälven upp mot Lycksele.
Det var egentligen först den moderna jordbrukspolitiken och stordriftsmanin som satte stopp för det.
En bekant som har varit bonde nära Bjurholm brukade så några hektar korn varje år och höll sig med skördetröska och sädestork ända tills ganska nyligen.

Ända upp i trakten kring Malå och Gargnäs odlade bönderna korn för eget behov förr och det finns eller har funnits gamla trösklogar på varje gård.
Där uppe i inlandet gäller det att välja lämpliga platser för sina odlingar så man få så lång säsong som möjligt om man vill odla någonting annat än gräs. De bästa åkrarna är i en sydsluttning.
Nere i dalbottnarna samlas kalluften under första frostnätterna på hösten. I nordsluttningar kommer tjällossningen sent på våren. Där går det bara att ha gräsvall.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anna 123, Nörd Otaku, Rodgar Den Frie

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser