Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund utan skall?  (läst 4031 gånger)

Smålandsanna

  • Inlägg: 28
    • Småland
Hund utan skall?
« skrivet: 16 aug-13 kl 12:52 »
Oroar jag mig i onödan?
Vår beagletik är snart 4 månader och är precis så livlig, ljuvlig och glad som en liten valpfröken ska vara :), men hon har inget skall!
Vi kan ju knappast jaga med en hund som inte markerar med att skälla. Vår gamla hane har skällt sedan han var liten men jag kan ju inte komma ihåg när det började (han är 10 år nu så det var ju ett tag sedan).
Har någon erfearenhet av detta? Kan det verkligen vara så att vår tik inte KAN skälla? Hur tränar vi henne? Vi har försäkt att locka och pocka men inte ett ljud ???
Tacksam för tips och andra klokheter!
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hund utan skall?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-13 kl 13:00 »
Vid tjyvjakt är en tystdrivande hund guld värd!  8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Hund utan skall?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-13 kl 13:21 »
Jag har en chihuahuablandning som jagar allt han ser inklusive bilar och skäller oupphörligt. Om du vill kan vi byta..?

 ;D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Hund utan skall?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-13 kl 14:50 »
Kolla när hon leker med andra hundar, brukar skälla när de vill ha igång. Eller när de ser djur som är annorlunda eller ploppar upp lite oväntat, ex. kor i en hage mitt i skogen.

Smålandsanna

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Hund utan skall?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-13 kl 18:59 »
Emushka, tack :):) men jag tror jag behåller henne och hoppas på det bästa:)
Gör mitt bästa för att samsas, med man, två barn, två hundar, tre katter och ett 10-tal höns:)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund utan skall?
« Svar #5 skrivet: 16 aug-13 kl 19:56 »
  Nu är det så länge sedan min familj hade någon valp av drivande jakthundsras..
Men vad jag kommer ihåg så höll dom inte på och bjäbbade i onödan en massa...
Vi hade visserligen bara stövare, vet inte om det är skillnad på dom och beagle?
Men mina Border collies är betydligt mer lätt att locka till skall under lek osv än vad stövarna var om jag inte kommer ihåg helt fel.
 Men när BCarna jobbar med vallning så är dom tysta och när stövarna drev så skällde dom :)
Kanske din dam också sparar lite på rösten till den kommer till nytta och har ett jättefint drevskall?
 Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hund utan skall?
« Svar #6 skrivet: 16 aug-13 kl 22:43 »
Min bror hade en gång i tiden en hund (blandras av bl a BC och kelpie) som inte började skälla förrän hon var närmare 2 år.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hund utan skall?
« Svar #7 skrivet: 17 aug-13 kl 00:34 »
Egentligen har det inte med saken att gøra, men jag læste något kul i en norsk tidning idag. En kinesisk djurpark hade lurat folk att tro att en stor hund med lurvig man var ett lejon. Gick bra tills den børjade skælla en vacker dag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare
xaelanar, Besksöta, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser