Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Pungkulor"??  (läst 4886 gånger)

bootsie

  • Inlägg: 8
"Pungkulor"??
« skrivet: 04 mar-06 kl 12:52 »
Hejsan!

Jag har en hankanin som är ca 10 månader...
Han har bott tillsammans med två olika honor (en i taget) men inga ungar har det blivit..... :(

Så häromdagen när jag skulle klippa klorna på kaninerna så vände jag honom upp och ner och upptäckte att jag inte kunde hitta några "pungkulor"!!! ???
Penis har han...

Alla andra hanar jag har haft har varit utrustade med detta iallafall!

Han ska inte vara kastrerad..

Någon som varit med om detta? Kan de födas så? Odugliga? Eller kan de helt enkelt "dra upp" dem??

Mvh Bootsie

Hanna13

  • Gäst
Re:"Pungkulor"??
« Svar #1 skrivet: 04 mar-06 kl 13:04 »
Honor och hanar är ganska lika när det gäller könen. Honorna ser också ut att ha en penis men det är det inte. har din "hane" inga pungkulor är det antagligen en hona.. Om den tidigare inte har blivit kastrerad.

MVH Hanna

 

bootsie

  • Inlägg: 8
Re:"Pungkulor"??
« Svar #2 skrivet: 04 mar-06 kl 13:26 »
Nej då, han är en hane med penis!!

Har haft mycket kaniner och kan lätt könsbestämma, men har aldrig stött på en hane utan pungkulor! Som inte ska vara kastrerad!Tycker det är skumt...

Därför ställde jag frågan här... :)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:"Pungkulor"??
« Svar #3 skrivet: 04 mar-06 kl 13:40 »
Det förekommer även hos människan att vissa individer har "indragna" pungkukor, dom har alltså inte "fallit ner" som normalt vid puberteten.
Men i det fallet brukar man åtgärda det på nåt sätt, vet ej hur.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tjotten

  • Gäst
Re:"Pungkulor"??
« Svar #4 skrivet: 04 mar-06 kl 18:04 »
Det finns några andra möjligheter också och det är att honan inte varit villig och då kastrerat hanen, detta ingrepp läker snabbt så ofta syns inga andra spår än att pungkulorna är borta.
Jag har en gång varit med om att ett en hane i en syskonkull blivit kastrerat av ett annat syskon innan 8 veckors ålder vid kaninbråk, han som blev kastrerad var så kallad hackkyckling.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:"Pungkulor"??
« Svar #5 skrivet: 04 mar-06 kl 20:13 »
Det är vanligt om man har unghannar tillsammans för länge att de kastrerar varandra...

Man skall alltid tänka på det när man säljer kaniner... att kolla att båda kulorna är ok..

Annars blir det inte många ungar i den nya besättningen..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:"Pungkulor"??
« Svar #6 skrivet: 04 mar-06 kl 20:56 »
Kaninens släktingar hararna lär ju försöka skada testiklarna på varann vid revirstrider.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:"Pungkulor"??
« Svar #7 skrivet: 05 mar-06 kl 22:19 »
Hej på er!

Hanar försöker i allmänhet kastrera varann om de förvaras ihop. Jag har på kaniner jag köpt för slakt sett diverse hemska sår. Det är väl därför det är förbjudet att förvara könsmogna hanar tillsammans. Detta är en av relativt få bestämmelser jag instämmer med.

Edgar

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:"Pungkulor"??
« Svar #8 skrivet: 07 mar-06 kl 23:44 »
Jo det är nog så att hanar i samma ungkull kastrerat varandra. Det är som någon sagt ett helt normalt och vanligt beteende. Men det måste ju synas om det gått så hett till!?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Beorn

  • Inlägg: 45
Re:"Pungkulor"??
« Svar #9 skrivet: 08 mar-06 kl 19:19 »
Hej

Det finns en missbildning hos kaniner (inte vanlig, men ibland så händer det) som kallas kryptdorkism....Jag tror att jag stavade rätt ;D

Det innebär att kulorna inte trillar ned som de skall på hanarna. Ibland så är det båda, ibland bara den ena testikeln.  Hanarna föds så.

Det medför att hanen producerar sperma (vilket ju kan synas vid parning) men pga av värmen i kroppshålan, så är spermierna döda.  Hanen fungerar och beteer sig fullt normalt, men kan inte bli pappa. Kontrolera ALLTID avelshanar så att båda bollarna är nere. En "halvhane" kan få ungar, men anlaget för handikappet/missbildningen ärvs.

mvh Beorn


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:"Pungkulor"??
« Svar #10 skrivet: 21 maj-06 kl 18:39 »
Beorn

Hur är det med hannar som föds kryptochida, kan man operera ner testiklarna och få en fungernade hane efter det eller är de sterila för resten av livet?

Sen å andra sidan ska man inte avla på sånna hanar. men ändå, det fungerar ju för människor menar jag, hade varit intressant å veta om det funkar på kaniner också.

Ledsen Kimma som just upptäckt varför det inte blivit nåra ungar  :'(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 4 användare
spov, tuslus, Eldtroll, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser