Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varroa resistenta bi?  (läst 24936 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
Varroa resistenta bi?
« skrivet: 22 maj-18 kl 15:15 »
Hej
Idag ringde en bekant o sa att det satt en bisvärm i ett äppelträd..denna svärm kommer från ett samhälle som bor på vinden i ett gammalt hus och de har bott där i flera år, en gång tog Anticimex hand om en svärm och tyvärr avlivade de det.

Nu min fråga detta samhälle överlever år efter år utan någon som helst varroabehandling eller annan skötsel är väldigt snälla, och är gula och ser ut som ligustica, kan de ha utvecklat resistens mot varroa eftersom de överlever.

Samhället finns i utkanten av en stad, och andra bisamhällen finns på några km avstånd.

Vad tror ni? Tacksam för era synpunkter om detta

Dagens svärm har jag nu checkat in i en kupa

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-18 kl 19:17 »
Tyvärr, en sådan plats är mycket attraktiv för nya svärmar. Man kommer inte ifrån att varroan vinner, inte på våren och försommaren utan till hösten eller tidigaste våren. Sedan kommer en ny svärm från biodlare i närheten.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-18 kl 14:33 »
Hej

Såhär har jag förstått saken.....Varroa begränsas kraftigt med hjälp av en sur miljö. Det är därför man behandlar varroa med syra. Denna miljö skapar alla friska bisamhällen egentligen själv. Men den goda biodlaren vill ju öppna kupan med jämna mellanrum, oftast uppifrån. Då vädras den för varroan ogästvänliga miljön ut och de kan växa sig starkare.

Det finns många exempel på vilda bisamhällen som levt i många år. De är varken varroa resistenta eller fria från varroa. De har bara lämnats ensamma att bekämpa det själv och haft turen att finna ett lämpligt hem. Att kopiera detta är inte aktuellt för en biodlare som ju vill ha lön för mödan.

Det asiatiska biet som varroan spridits ifrån har samexisterat med dem så länge att de rensar varandra från varroa och på så sätt håller nere trycket.

MVH
Magnus

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #3 skrivet: 24 maj-18 kl 19:54 »
Det finns många exempel på vilda bisamhällen som levt i många år.
Det finns mycket att säga om det här, t ex så kan det vara bra att veta att om man verkligen otroligt nog har tillgång till sådana samhällen som har utvecklat en egen utrensningsförmåga så sitter man på en fantastisk guldgruva.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #4 skrivet: 24 maj-18 kl 20:16 »
Det finns mycket att säga om det här, t ex så kan det vara bra att veta att om man verkligen otroligt nog har tillgång till sådana samhällen som har utvecklat en egen utrensningsförmåga så sitter man på en fantastisk guldgruva.

Som sagt....guldgruva är det inte. Bin som rensar bort varoa rör det sig inte heller om. Om du läser mitt inlägg noga så ser du nog varför.

Mvh
Magnus

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #5 skrivet: 24 maj-18 kl 21:53 »
Varroa begränsas kraftigt med hjälp av en sur miljö. Det är därför man behandlar varroa med syra. Denna miljö skapar alla friska bisamhällen egentligen själv. Men den goda biodlaren vill ju öppna kupan med jämna mellanrum, oftast uppifrån. Då vädras den för varroan ogästvänliga miljön ut och de kan växa sig starkare.

Det finns många exempel på vilda bisamhällen som levt i många år. De är varken varroa resistenta eller fria från varroa. De har bara lämnats ensamma att bekämpa det själv och haft turen att finna ett lämpligt hem. Att kopiera detta är inte aktuellt för en biodlare som ju vill ha lön för mödan.


Nääää, det är ju betydligt mer tryck i myrsyra och oxalsyra än någon av bina påstådd skapad miljö.
Myrsyraångorna tenderar väl också att sjunka, inte stiga och dessutom sitter många samhällen på nätbotten.
En öppning av samhället en gång i veckan eller mindre kan ju knappast vara avgörande.

Vad gäller de "vilda" bina så är det väl andra faktorer som styr om de eventuellt klarar sig, exempelvis mindre reinvasion, okontrollerad svärmning och därmed yngelfri period, vilket förmodligen få egentligen vet något om. En bra plats kan ju ockuperas år från år av nya svärmar från närbelägen biodlare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #6 skrivet: 24 maj-18 kl 22:12 »
Undrar lite hur ni räknar med att det är nya svärmar (alltså att det gamla gänget har dött och lämnat stället åt nya, lågsmittade bin)? Den som ser ett bisamhälle som slagit sig ner t ex i ett hus borde väl se om de flyger ut på våren?

Jag har sett ett sådant övervintrande bisamhälle, och de klarade sig till sommaren men sedan försvann de. Kan för lite om bin så jag var mest glad att de flyttade, men de kanske dog?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #7 skrivet: 25 maj-18 kl 06:53 »
PH-värdet i honung är mellan 3,2 till 4,5 beroende på sort. De förvildade bina lever i en annan kupmiljö än de bin biodlaren har. De förrymda bina har lagrad honung och de föder upp yngel och lever på honung vilket gör att de klarar sig bättre ifrån varroans följdsjukdomar. https://www.alltomhonung.se/naringsinfo/
Finns det verkligen nån som kontrollerat vilket varroatryck förrymda svärmar har?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #8 skrivet: 25 maj-18 kl 13:46 »
Finns erfarenheter av att inte behandla:

https://www.youtube.com/watch?v=FsvFmtgmkmI


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #9 skrivet: 26 maj-18 kl 13:09 »
Nääää, det är ju betydligt mer tryck i myrsyra och oxalsyra än någon av bina påstådd skapad miljö.
Myrsyraångorna tenderar väl också att sjunka, inte stiga och dessutom sitter många samhällen på nätbotten.
En öppning av samhället en gång i veckan eller mindre kan ju knappast vara avgörande.


Nja. Utan ordentlig data så är det inget annat än spekulationer. Jag menar på att all luft i kupan omsätts när man öppnar och att det tar längre tid än en vecka att återställa.

Vad vi helt säkert vet är att det finns förvildade tambin som överlever år efter år utan att det finns en odlare som tillsätter syra. Eller för den delen öppnar kupan en gång i veckan. Jag vet vilken logisk slutsats jag drar av det. Andra får göra sina egna.

Mvh
Magnus

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #10 skrivet: 27 maj-18 kl 07:41 »
Vad vi helt säkert vet är att det finns förvildade tambin som överlever år efter år

Näääää... "Nja. Utan ordentlig data så är det inget annat än spekulationer."

Det kan ju som ovan nämnts ett par gånger lika gärna vara så att det är nya svärmar på samma plats.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #11 skrivet: 27 maj-18 kl 09:27 »
Nja. Utan ordentlig data så är det inget annat än spekulationer. Jag menar på att all luft i kupan omsätts när man öppnar och att det tar längre tid än en vecka att återställa.

Vad vi helt säkert vet är att det finns förvildade tambin som överlever år efter år utan att det finns en odlare som tillsätter syra. Eller för den delen öppnar kupan en gång i veckan. Jag vet vilken logisk slutsats jag drar av det. Andra får göra sina egna.

Mvh
Magnus

Jag väljer att tycka att din fundering mycket väl kan ha en väl möjlig verklighet. 
Det finns faktiskt möjlighet att göra en studie i kontrollerad miljö och det är om man skaffar sig en sådan där tappningskupa. Den behöver man inte öppna allt för ofta.

En av anledningarna är att jag tror att din tanke kan ha en rimlighet är min honung, den är så jävla sur att det kryllar sig på tungan vilket jag älskar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #12 skrivet: 27 maj-18 kl 19:46 »
Tja, det är inte mina egna tankar. Det är bara att surfa runt lite så hittar man många som menar på att det är så. Min bedömning är likt vildens att det låter vettigt.

Sen om det är något samband mellan kupans pH och honungens syrliga smak låter jag stå okommenterat. För det är väl inte alla syror som smakar syrligt, eller?

Mvh
Magnus

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #13 skrivet: 27 maj-18 kl 21:23 »
Det är bara att surfa runt lite så hittar man många som menar på att det är så.
Mvh
Magnus

Visst, men om man surfar runt lite så hittar man även många som menar att jorden är ihålig och att man kan gå in på insidan vid polerna...
Vad jag menar är att det får ju vara bekräftat att det verkligen är som man förmodar innan man drar några större växlar på det.               

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #14 skrivet: 27 maj-18 kl 21:53 »
Visst, men om man surfar runt lite så hittar man även många som menar att jorden är ihålig och att man kan gå in på insidan vid polerna...
Vad jag menar är att det får ju vara bekräftat att det verkligen är som man förmodar innan man drar några större växlar på det.             

Nja, en rimlighetsbedömmning kan nog räcka för att tala om det i ett forum. Om allt skall vara vetenskapligt bekräftat innan man talar om det här så blir det nog inte många diskussioner kvar.

Jag har gjort min bedömning och redovisat vad jag bygger den på. Jag gillar inte svar som säger att det är fel helt utan argument, inte heller att det används klassiska härskartekniker.

Mvh
Magnus

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #15 skrivet: 27 maj-18 kl 22:20 »
Nja. Utan ordentlig data så är det inget annat än spekulationer.

Ok...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #16 skrivet: 27 maj-18 kl 23:11 »
Ok...

Det var visst andra gången du citerade just det. Tillförde inte mycket.

Det vi vet helt säkert är:
Det finns tambin som överlever i det vilda.
Varoa bekämpas med syra.
Bina skapar en sur miljö själv i kupan.
Luften i kupan omsätts mer när man öppnar en gång i veckan.

Jordens specifika massa är känd sedan 2000.

Resten handlar om rimlighetsbedömmning. Min bedömning av ovan är att biodlare inte alltid gör det som är bäst för bina och att jorden inte är ihålig, förutom på vissa lokala platser, sk grottor.

Mvh
Magnus

Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #17 skrivet: 27 maj-18 kl 23:23 »
Vilken kille!??? ::)

 

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #18 skrivet: 28 maj-18 kl 08:39 »
Det vi vet helt säkert är:
Det finns tambin som överlever i det vilda.

Om vi förenklar: vad grundar du ovanstående på?

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Varroa resistenta bi?
« Svar #19 skrivet: 28 maj-18 kl 14:03 »
Att det finns varroaresistenta bin är ju bevisat genom Bondprojeketet som startade 1999, då 150 bisamhällen sattes ut i olika bigårdar på Gotland och tillfördes varroakvalster. Ingen varroabehandling skedde. Efter tre år dog de flesta samhällena, men några överlevde och gör det än idag, de har förändrats genetiskt av det hårda selektionstryck de utsattes för.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser