Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  22lr eller 17HMR  (läst 38307 gånger)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #20 skrivet: 04 okt-11 kl 21:55 »
Ja det är verkligen ett bra förslag med luftvapen.
De moderna luftvapnen kostar ju en slant,men de håller mycket hög klass och är jätteroliga att skjuta med.
Reservoarvapen är bra för att det går att skjuta en hel del skott mellan varje fyllning.
Fina att jaga med också.

regnpipan

  • Gäst
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #21 skrivet: 14 dec-11 kl 11:58 »
Nu har jag landat i beslutet att byta in min Anschütz 22LR mot en Brno CZ 455 (thumbhole varmint) med en 22LR pipa och en 17HMR pipa. Tanken är då att ha 22LR för mängdträning, vilket för min del brukar bli sisådär 1500 skott per år med denna kaliber. 17HMR är tänkt för jakt på fågel då man kan ta ut avståndet till sisådär 100 m utan problem. Men 22LR skjuter jag inte fågel på mer än 50 m.

Bössa med extra pipa är beställd hos handlarn. När handlarn fått in den lämnar jag in min Anschütz och söker licens. Sedan blir det den vanliga väntan på bortåt 2 månader.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #22 skrivet: 14 dec-11 kl 16:06 »
Jag har min kråkåtel på ca 120 meters avstånd. Skjuter från höskullen med perfekt stöd.
12x förstoring och 50 mm glugg.
Inga problem att hålla skott efter skott inom en enkrona på det hållet med min 17HMR

regnpipan

  • Gäst
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #23 skrivet: 16 dec-11 kl 14:29 »
Jag har min kråkåtel på ca 120 meters avstånd. Skjuter från höskullen med perfekt stöd.
12x förstoring och 50 mm glugg.
Inga problem att hålla skott efter skott inom en enkrona på det hållet med min 17HMR

Låter perfekt. Har ca 90 m till min åtel.

Licensansökan är nu inlämnad. Då får vi se hur lång tid det tar denna gång.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #24 skrivet: 18 dec-11 kl 10:42 »
En bild på min Anschütz 17HMR med Bushnell Banner 6-18x50

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #25 skrivet: 29 dec-11 kl 18:42 »
Låter perfekt. Har ca 90 m till min åtel.

Licensansökan är nu inlämnad. Då får vi se hur lång tid det tar denna gång.

Hur har det gått?
Sist jag sökte så tog det prick en månad...
För en .22 Hornet...
Hur som helst tror jag att du gjort ett klokt val ang bössa/kalbrar.

 

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #26 skrivet: 29 dec-11 kl 18:44 »
En bild på min Anschütz 17HMR med Bushnell Banner 6-18x50



En snygg och mycket funktionabel bössa,kråkornas skräck...

regnpipan

  • Gäst
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #27 skrivet: 29 dec-11 kl 18:46 »
Hur har det gått?
Sist jag sökte så tog det prick en månad...
För en .22 Hornet...
Hur som helst tror jag att du gjort ett klokt val ang bössa/kalbrar.

Har inte hört ett smack. I höstas tog det ungefär 7 veckor att få licens på en dämpare till, så jag räknar inte med att få något före februari....

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #28 skrivet: 29 dec-11 kl 18:50 »
En snygg och mycket funktionabel bössa,kråkornas skräck...
Kråkorna har slutat besöka åteln. ;)

regnpipan

  • Gäst
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #29 skrivet: 29 dec-11 kl 18:56 »
Kråkorna har slutat besöka åteln. ;)

har du glömt fylla på den med godsaker  ;)

Min har också stått orörd någon vecka nu. Inte en kråkfågel syns till.... Men småfåglarne mumsar friskt på både rådjursränta och 10 kg musätna äpplen. Det är dem väl unt, då spar jag lite solrosfrö till kallare dagar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #30 skrivet: 29 dec-11 kl 18:58 »
har du glömt fylla på den med godsaker  ;)

Det finns gått om gosaker men jag tror att dom numera har bra koll på att jag äger en 17 hmr. ;D

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #31 skrivet: 29 dec-11 kl 19:16 »
Har inte hört ett smack. I höstas tog det ungefär 7 veckor att få licens på en dämpare till, så jag räknar inte med att få något före februari....
Ok . det är tråkigt att höra att de olika polisdistriktena inte klarar av deras arbetsuppgifter.
Glädjande nog har det ju äntligen uppmärksammats i hela landet och polisen har börjat få ögen på sig så att de kommer inte kunna hålla på och medvetet försöka förstöra för hederligt folk mycket länge till.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #32 skrivet: 29 dec-11 kl 19:22 »
Kråkorna har slutat besöka åteln. ;)

Har man bara en åtel så kommer kråkorna ganska snart lära sig vad ett besök på den åteln kan komma innebära ;D ;D
Det bästa är att ha flera och att inte beskatta för hårt.

Själv så flyttar jag runt en hel del och använder mig flitigt av en uv bulvan,det innbär ju oftast att det är hagelbössan som kommer till användning men kulbössan används ibland också.

regnpipan

  • Gäst
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #33 skrivet: 17 jan-12 kl 19:05 »
Har inte hört ett smack. I höstas tog det ungefär 7 veckor att få licens på en dämpare till, så jag räknar inte med att få något före februari....

Det tog nästan exakt en månad inklusive jul och nyårshelg. Rekord för hantering av mina ärenden.

regnpipan

  • Gäst
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #34 skrivet: 20 jan-12 kl 13:45 »
Det tog nästan exakt en månad inklusive jul och nyårshelg. Rekord för hantering av mina ärenden.

Å NU skall jag ut å skjuta in den!

regnpipan

  • Gäst
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #35 skrivet: 20 jan-12 kl 21:43 »
Å NU skall jag ut å skjuta in den!

17 HMR verkar vara en synnerligen potent kaliber. Inga problem att få 5 skott inom en 5-krona på mitt valda inskjutningsavstånd - 100m. Bössan kommer att bli ett effektivt redskap vid kråkfågeljakten.

regnpipan

  • Gäst
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #36 skrivet: 23 jan-12 kl 09:14 »


Så ser min CZ455 ut. 17HMR pipan är monterad och inskjuten. I skåpet står en 22LR pipa som jag monterar på när jaktsäsongen är över. På bössan sitter en trevlig glugg (Vortex Viper 6,5-20x44)  med stor förstoring, vilket ju är bra när det handlar om att skjuta kråkfågel på sisådär 100 m håll.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 22lr eller 17HMR
« Svar #37 skrivet: 24 jan-12 kl 23:14 »
Det var en vacker liten sak. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 4 användare (1 dolda)
lillatorpet, Hokuspokus, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser