Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mögel på träfasad  (läst 686 gånger)

tonyterence

  • Inlägg: 2
    • -
mögel på träfasad
« skrivet: 07 mar-23 kl 17:04 »
Hej!

Stående furu-panel på nytt husbygge. Hade helst tänkt låta den stå obehandlad och har hört lite olika synpunkter kring detta. oavsett har jag inte haft tid/möjlighet att behandla fasaden ännu.

Nu har det gått en vinter och panelen har börjat få svarta fläckar, antar att det är svartmögel. Så nu till min fråga:
Vad är bästa sättet att behandla fasaden mot mögel och andra angrepp och ändå behålla den så "naturlig" som möjligt?

Har tidigare använt roslagsmahogny på andra byggnader, men skulle gärna se att den här panelen får en järnvitriol-utseende.

Behöver jag tvätta fasaden för svartmöglet. Eller skulle det fungera att måla på roslagsmahogny som det är?
Kan jag få problem senare?

I ex. faluröd, vad är det som skyddar mot mögel, UV och liknande?

Alla tips tas tacksamt emot :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
Assa, xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser