Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma badvatten i vattenkokare  (läst 1395 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
Värma badvatten i vattenkokare
« skrivet: 06 sep-22 kl 20:41 »
Försöker spara på varmvattnet nu när elen är så dyr. Vårt varmvatten värms av Nibe luft-vatten-pump, MEN den går över på elpatron om den inte hinner med att värma allt vatten som går åt, t.ex vid en längre dusch.

För att spara vatten har jag hittills badat de två yngsta barnen i samma vatten efter varandra i ett litet portabelt badkar. Det slog mig förra veckan att det kanske snarare lönar sig att koka vatten några gånger i vattenkokaren (1,7 l), hälla i det och sen fylla på med kallvatten till lagom temp. Vad tror ni?
Hur ska man räkna?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #1 skrivet: 06 sep-22 kl 22:11 »
Det blir ju lika dyrt att värma vattnet i vattenkokare som med elpatron.
Går det inte att stänga av elpatronen i värmepumpen via någon meny i styrsystemet?  Eller, rent handgripligt, lossa ledningarna till elpatronen?  En L/V-värmepump torde väl kunna leverera en värmeeffekt på minst 6 kW, och det ska räcka gott och väl för att hinna värma tappvarmvatten i den takt det går åt.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #2 skrivet: 07 sep-22 kl 07:58 »
Så länge värmepumpen inte kör elpatronen är det mycket mer effektiv än en vattenkokare. När elpatronen går  igång är det ungefär samma (beror på förlusterna i beredaren mm). Därför tror jag inte att du vinner något genom att värma vatten i vattenkokare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #3 skrivet: 07 sep-22 kl 11:03 »
Det blir ju lika dyrt att värma vattnet i vattenkokare som med elpatron.
Går det inte att stänga av elpatronen i värmepumpen via någon meny i styrsystemet?  Eller, rent handgripligt, lossa ledningarna till elpatronen?  En L/V-värmepump torde väl kunna leverera en värmeeffekt på minst 6 kW, och det ska räcka gott och väl för att hinna värma tappvarmvatten i den takt det går åt.

Skulle säga att det går åt runt 10 kW för att kontinuerligt värma duschvatten (5 liter/min, 30 grader temphöjning).

Så att koppla ur elpatronen och duscha med svag stråle, och fylla ungarnas badbalja långsamt är nog det som krävs för ekonomiskt användande av varmvatten. Det är lurigt med sådana lösningar som elpatron som startar av sig själv utan att man tänker på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #4 skrivet: 07 sep-22 kl 12:21 »
Dessutom tar det lång tid att värma vatten med vattenkokare, när du värmt klart en sats så kallnar den medan du värmer nästa. Däremot kan du värma vatten i stora grytor på vedspis eller kamin med kokplatta, om du har sånt och ändå eldar

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #5 skrivet: 07 sep-22 kl 13:32 »
Elpatronen är sannolikt inte så stark att det ger något extra när du väl duschar.
Så om inte lvp står i sträng kyla så borde den inte behöva elpatronen...

Hur stort magasin för tappvarmvatten finns det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #6 skrivet: 07 sep-22 kl 14:36 »
Elpatronen är sannolikt inte så stark att det ger något extra när du väl duschar.
Så om inte lvp står i sträng kyla så borde den inte behöva elpatronen...

Säg inte det, tror nog de ligger på minst 2-3 kW och givaren ber den nog hjälpa till rätt fort. Det där beror ju på hur stort magasinet är och hur smart styrningen är.

Eftersom det är en luft-vatten så kommer patron att vilja hjälpa till mer när kylan kommer och verkningsgraden på värmepumpen minskar. Om pumpen räcker till att värma en kontinuerlig stråle om 5 l/min vid 10 plusgrader ute, klarar den inte mer än 2 l/min vid nollan.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #7 skrivet: 08 sep-22 kl 05:29 »
anv själv vattenkokare till diskvatten lite handdukstvätt mm , om inte alla ledningar rostfria & de finns några galvade rör så är definitvt vattenkokarvatten det bästa & renaste vatten ,& om man värmer flera kannor efter varandra går  de snabbare bäst effekt är inte ha en 1,7 l för full 1,2 -1,5Liter är bättre , brygga kaffe på vattenkokare bättre än kaffebryggare , märkt att om häller igenom första hett vatten i filterpåsarna så avger första vattnet en pappers doft och de är inte helt bra dricka ,,







Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #8 skrivet: 08 sep-22 kl 08:44 »
Det man sparar mest på genom att använda vattenkokaren istället för kranen är att krånglet gör vattenförbrukningen mindre ;D Det är ju ingen risk att man diskar under rinnande varmvatten...

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #9 skrivet: 08 sep-22 kl 12:33 »
Nejdå, vattnet hinner inte kallna mellan varven. Total volym på baljan är ca 45-50 liter. Jag fyller till hälften, för när ett barn kliver i fylls det nästan ända upp. Testade för nån dag sedan, tre fulla kannor från vattenkokaren räckte för att ge behaglig temperatur till de 25 litrarna eller så, i karet.

Bra fråga om vattentankens volym. Står inte ens i manualen! Får googla och se om jag hittar. 270 liter? (VVM 310)

Har också en uppfattning om att den inte mäktar med på vintern när det blir kallt. Den har fullt upp med att värma vattnet till elementen, börjar nån duscha också så går den på elen, tror jag (eller, det syns dagen efter i eon:s app där jag följer elförbrukningen varje dag)
 Så just nu är det väl inte nödvändigt, men i vinter?

Vattenkokaren har effekt 2,4 kw, men kokar ju en full kanna på nån minut bara. Kommer inte Nibe producera varmvatten med el tills den når full värme i hela tankens volym, om man duschar i kyla?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma badvatten i vattenkokare
« Svar #10 skrivet: 08 sep-22 kl 12:45 »
När Nibe kopplar i och ur elpatronen är svårt att veta... Vill man slippa att den kör sitt eget race måste man nog tvinga den antingen om det går på displayen eller som torbjörn föreslog, koppla ur den mekaniskt (kanske med en extra strömbrytare om den funktionen inte finns). Om jag tänker på hur jag skulle vilja ha det, så skulle det vara att värmepumpen fick tuffa på med sin lägre kostnad till dess den nått upp i temp efter en slutduschning. Om det tar 2, 4 eller 6 timmar spelar mindre roll. Men när midvintern hindrar pumpen från att komma upp i temp åt alla som vill duscha så är det skönt att kunna koppla in värmepatron med en knapptryckning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser