Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Uppland Oxel  (läst 504 gånger)

anso

• arbetsfabriken
Uppland Oxel
« skrivet: 27 jul-22 kl 23:33 »
Jag vill plantera ett oxel träd/ buske. Som nyttoväxt. Den saluförs dock inte som nyttoväxt utan som häckväxt. Går häckoxel bra att använda som nyttoväxt? Eller vart hittar man en oxel med användbara bär?

von tratt

• Skåne
SV: Oxel
« Svar #1 skrivet: 28 jul-22 kl 04:16 »
Jag tror att oxel är oxel, så det borde gå utmärkt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

• Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-22 kl 17:20 »
Här föryngrar sej oxeln naturligt, det finns småplantor och upp till ett par m på hyggen och även under lämnade frötallar, för 20-30år sedan fanns det inte en enda liten oxelplanta på min fastighet så förutsättningarna måste blivit bättre.

För drygt 100 år sedan i självhushållningens tid  användes oxelns virke till  slitytor/kuggar på häst/oxvandringar i mina trakter, då måste träslaget varit viktigt.
Nu är det trevlig att kunna röja fram blandade bestånd så man minskar riskerna och ökar möjligheterna i produktionsskogen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tångräkan

• Åland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-22 kl 18:21 »
Samma här, jag har alltid småplantor på gång men det hjälper ju inte TS. Jag undrar om du känner någon som har en lite större tomt eller liten skog. I så fall kan du fråga om du får gräva upp en planta eller två. Det är inte svårt, jag flyttar plantor dit jag vill ha dem och de flesta brukar överleva. De kan se lite ledsna ut till att börja med men repar sig efter ett tag. På våren skjuter ofta nya skott.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 02 aug-22 kl 10:25 »
Här föryngrar sej oxeln naturligt, det finns småplantor och upp till ett par m på hyggen och även under lämnade frötallar, för 20-30år sedan fanns det inte en enda liten oxelplanta på min fastighet så förutsättningarna måste blivit bättre.

För drygt 100 år sedan i självhushållningens tid  användes oxelns virke till  slitytor/kuggar på häst/oxvandringar i mina trakter, då måste träslaget varit viktigt.
Nu är det trevlig att kunna röja fram blandade bestånd så man minskar riskerna och ökar möjligheterna i produktionsskogen.
De är släkt med rönn och förökar sig på samma sätt, de får bär som fåglarna äter och sedan sitter de i dina frötallar och skiter och så hamnar fröna där. Virket är hårt och träden blir större än rönn men de är också mer krävande, de vill ha näringsrik jord för att växa bra

fri

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-22 kl 21:23 »
Virket är hårt och träden blir större än rönn men de är också mer krävande, de vill ha näringsrik jord för att växa bra
Jag vet att oxeln har högre krav än rönnen men har inte någon oxel stor nog att såga brädor av.
Rönn däremot växer bra även på mina magra grunda marker och blir faktiskt till sågbara dimensioner och ger vackert virke speciellt om man oljar det.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 02 aug-22 kl 21:27 »
Mina grannar hade två stora oxlar som flankerade grinden till deras trädgård. När den ena blåste ner och den andra fick sågas ner mätte jag stubben, som var oval, till 80x100cm. Men så stora är det sällan man ser.

fri

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 02 aug-22 kl 21:31 »
Svårt att ta vara på så grovt virke till annat än ved också, synd att sådant hårt virke går förlorat och kanske inte alls används i dag. Gjorde du ved av grannens oxel?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 02 aug-22 kl 22:10 »
Jag gjorde ingenting av grannarnas oxel, de tog hand om den själv. Det mesta blev nog ved om inte alltihop, trots att de har sågverk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
Misomba

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser