Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig äggfråga  (läst 1670 gånger)

Halland

  • Inlägg: 7
    • Halland
Konstig äggfråga
« skrivet: 25 apr-22 kl 23:31 »
Här om dagen hittade vår hund ett ägg på vår äng. Det låg gömt under en tuva. Igår ett ägg till. Idag ytterligare ett. Alla var inom samma område men utspridda.

Förra året hände samma sak.

Äggen är i storleken av hönsägg. Möjligen lite större än snittet på de man köper i affären. Alla äggen har haft ett streck ritat på dem. Ser ut att vara gjort med märkpenna. Det sista ägget hade även en stämpel, typ ”DK46520”.

Frågan är vad fasen äggen kommer ifrån. Vi bor på landet. Vi vet ingen inom flera kilometer som har höns. Det känns givet att en räv eller möjligen mård eller korp kommer med äggen. Det är iaf djur som finns här.

Men var kommer äggen ifrån? Varför är de märkta med ett streck? Betyder DK att de ör danska? Isf är det ännu märkligare. Gömmer rävar ägg? Många frågor. Hjälp oss att få svar.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Konstig äggfråga
« Svar #1 skrivet: 26 apr-22 kl 06:57 »
Om märkpenna strecket är hand ritat manuellt, är min teori att äggen var "stulna" av nåt djur från nån hemmabyggt ägg klackningsmaskin nånstans i närheten ("närheten" för djur är olika lång beroende på djuret).

Det är vissa djur som gömmer mat inför vintern och sedan glömmer bort sina gömställen. I vilket skick var äggen? ser de ut som har övervintrat?

Och "kläckaren" utöver ägg från uppfödare, ville kanske experimentera med vanligt butikköpt ägg också och ägget med stämpel kan ha ursprung därifrån.

Återigen är det bara en teori.

     

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Konstig äggfråga
« Svar #2 skrivet: 26 apr-22 kl 08:37 »
Tror oxå att det rör sig om butiksköpta ägg. För flera år sedan var det många som köpte KRAV ägg och lade i äggkläckaren. Krav har ju alltid en tupp bland sina värphöns.
Därav stämpeln. Strecken kan förklaras att personen ha lyst ägget och sett att det inte var befruktat och därför lagt ut det till de vilda djuren.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Konstig äggfråga
« Svar #3 skrivet: 26 apr-22 kl 12:05 »
Ännu en teori är att nån som matar ormar.

Jag kände en person som gjorde det, alltså hon gömde ett ägg för en orm på samma plats på sin trädgård och ormen kom regelbundet och svalde det och sedan gick sin väg men detta var inte i Sverige utan ett land där det är barmark året runt och annan temperatur. Nu är det ju lagom temperatur för ormar i södra Sverige att komma fram. Sedan förra året hade kanske nån börjat mata hungriga och trötta ormar som kommer fram för säsongen? Eller nån gjorde det på varje vår men sedan förra året hann hunden före? 

Halland

  • Inlägg: 7
    • Halland
SV: Konstig äggfråga
« Svar #4 skrivet: 26 apr-22 kl 19:02 »
Tack för svar.

Ja. De är märkta för hand. Men också stämplade med DK följt av fem siffror. 

Om äggen funnits innan vintern hade vi (eller hunden) upptäckt dem tidigare. Här är nästan alltid barmark. Känslan är snarare att de dyker upp ett varje dag. Samma i år som förra året. Vill minnas att jag även hittade ägg för ca 5 år sen, innan vi skaffade hunden.

Att någon skulle mata orm här utan att vi visste det är inte rimligt. 

Äggen upplevs som fräscha. Inte ruttna eller bortglömda lång tid. De ser iofs aningen grönaktiga ut.
« Senast ändrad: 26 apr-22 kl 19:18 av Halland »

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Konstig äggfråga
« Svar #5 skrivet: 27 apr-22 kl 20:02 »
Spännande! Vanlig EU-märkning ser inte ut så. Småskalig hobbymärkning borde inte bry sig om landskod. Ser det ut som en handstämpel eller maskinprintat?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Konstig äggfråga
« Svar #6 skrivet: 27 apr-22 kl 22:02 »
Om det dyker upp ett ägg per dag kan det inte vara från nån hemma kläckare heller!

Sedan fem år betyder att det inte heller är nån räv, det sägs ju att de normalt inte klarar av att leva så långtid i det vilda.

Nä nu blev det bara ännu en Mullholland Drive.. ?   

Halland

  • Inlägg: 7
    • Halland
SV: Konstig äggfråga
« Svar #7 skrivet: 27 apr-22 kl 22:45 »
Oh. Det vet jag inte. Simpel text ”DK” på översta raden och ”80420” på raden under. Texten är lite svag. Har bara noterat det på ett av äggen men kan ha funnits på fler. Handritat svart streck har dock funnits på alla.

Spännande! Vanlig EU-märkning ser inte ut så. Småskalig hobbymärkning borde inte bry sig om landskod. Ser det ut som en handstämpel eller maskinprintat?

Halland

  • Inlägg: 7
    • Halland
SV: Konstig äggfråga
« Svar #8 skrivet: 27 apr-22 kl 23:22 »
Några frågor till.

Kläcker man fram ägg just den här årstiden?

Om man vill ha höns, köper man då in ägg som man kläcker? Eller köper man höns? Eller kycklingar?

Kan det vara så att någon köper ägg från Danmark för att kläcka fram?

Äggen känns slätare på ytan än ägg man köper i affären. Vet inte om det är en ledtråd. 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Konstig äggfråga
« Svar #9 skrivet: 28 apr-22 kl 08:59 »
Några frågor till.

Kläcker man fram ägg just den här årstiden?

Om man vill ha höns, köper man då in ägg som man kläcker? Eller köper man höns? Eller kycklingar?

Kan det vara så att någon köper ägg från Danmark för att kläcka fram?

Äggen känns slätare på ytan än ägg man köper i affären. Vet inte om det är en ledtråd.

Man kan kläcka året om egentligen men befruktningen är väl som bäst just nu, skulle jag tro.

Jag köper aldrig höns om jag vill ha eller utöka flocken, jag köper ägg att kläcka. Då har man iallafall minskat risken för vissa sjukdomar.

Det kan ju vara så att man köper från danmark för att kläcka men då antar jag att man har vissa regler att gå efter för att importera kläckägg.

Det är ju jäkligt skumt alltihopa.

Halland

  • Inlägg: 7
    • Halland
SV: Konstig äggfråga
« Svar #10 skrivet: 28 apr-22 kl 19:11 »
Hittade idag ytterligare ett ägg. Dock bara skalet. Detta var markerat med ett rött handritat streck och tryckt text ”FR 028 A” följt av några siffror till på raden under men kunde inte läsa dem.

Pratade även med en hönsägande kompis idag. Hon tyckte också det var skumt men uteslöt i princip att någon lägger ut ägg till räven. Man vill ju inte locka till sig räv eller andra djur om man har höns.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Konstig äggfråga
« Svar #11 skrivet: 29 apr-22 kl 00:33 »
Det roliga med det här mysteriet är att det är två underligheter: varför finns det konstigt märkta ägg, och varför dyker de upp på ängen. En människa (till exempel en ekolog) hade väl hört med er, eller åtminstone satt upp en skylt (experiment pågår). Och märkningen är svår att motivera ur det perspektivet. Alltså troligen djur, tex kråkfågel. Som har hittat dem nånstans.

Men vem har anledning att ha både DK och FR, om vi antar att det är landskoder, jag begriper inte. Finns det någon slags verksamhet i närheten? Något slags kontrollaboratorium ??? men det är ändå inte vanliga danska och franska ägg, koderna börjar med en siffra 0-3 före landskoden sedan många år.  ???

Kan det ordnas fotografier?

Ejderägg liknar på bild grönaktiga hönsägg, jag har inte sett några på riktigt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Konstig äggfråga
« Svar #12 skrivet: 29 apr-22 kl 10:28 »
Kråkfåglar sags ju att leva i stora grupper men å andra sidan sägs det också att de kan göra saker bara på skoj tillskillnad från andra djur som nästan alltid har en anledning att göra nåt. Men att det bara är ca ett ägg om dagen skapar frågetecken på kråkfågel teorin också eftersom de lever i flock.

Och eftersom nästan alla andra djur normalt inte gör saker utan en anledning och äggen inte hade blivit nyttjade på nåt sätt drar ner lite grann djur sannolikheten också.. Dessutom skulle eventuella djur(et) ha lagt märke till hunden och hade bytt platsen i så fall..   

Så här långt vet vi att äggen har tillhört människor. Tack vare stämpel vet vi att de hade tillhört ett eller flera företag från början och därefter hade varit handskats av en eller flera privat personer kan vi också konstatera tack vare handritade strecken.

Eftersom de inte är spruckna och är väl omhändertagna och placerade fint på marken där det inte går andra människor.... Ja längre än så kommer man inte...

Man kan inte heller utesluta helt att det är en människa (en amatör forskare, en liten sådan som inte har gett upp sedan några år) men om det inte är en människa så är det ju naturligtvis ett djur ;D                 

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Konstig äggfråga
« Svar #13 skrivet: 29 apr-22 kl 18:47 »
Mja, jag tror nog att kråkfåglarna gömmer sin mat enskilt, det finns lite rafflande forskning på hur de noga kollar om nån ser på osv.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Halland

  • Inlägg: 7
    • Halland
SV: Konstig äggfråga
« Svar #14 skrivet: 30 apr-22 kl 06:40 »
Jag har foton på några av äggen. Hunden hittade ett till igår. Men hur visar jag dem?

Kråkor, skator och korpar lever i par. Iaf så här års. Såg själv hur en korp stal ägg från ett tranbo för några veckor sen. Men då hackade den sönder det för att kunna flyga iväg med det.

Har dock inte sett korp i just detta område. Men har sett räv där.

Tror definitivt mer på räv än på människa. Vi hade vetat om nån gjorde experiment här. Möjligen vill nån driva med oss isf :-\

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Konstig äggfråga
« Svar #15 skrivet: 30 apr-22 kl 08:29 »
Jag har foton på några av äggen. Hunden hittade ett till igår. Men hur visar jag dem?

Kråkor, skator och korpar lever i par. Iaf så här års. Såg själv hur en korp stal ägg från ett tranbo för några veckor sen. Men då hackade den sönder det för att kunna flyga iväg med det.

Har dock inte sett korp i just detta område. Men har sett räv där.

Tror definitivt mer på räv än på människa. Vi hade vetat om nån gjorde experiment här. Möjligen vill nån driva med oss isf :-\

Ja, men det är ju ett rätt underligt bus i så fall! Bilder kan läggas in, om de inte är för stora, med hjälp av knappen "Bilagor och andra tillval" under textrutan. Ofta är bilder för stora. Det finns antagligen någon tråd som hjälper till med det tekniska.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Halland

  • Inlägg: 7
    • Halland
SV: Konstig äggfråga
« Svar #16 skrivet: 14 maj-22 kl 08:36 »
Vi har fortsatt att hitta ägg. Med streck och ibland med stämpel. De hittas på olika ställen. Med tanke på att vi inte vet några höns inom flera kilometer måste det spridas över ett jättestort område. Och då måste det vara mängder av ägg som sprids. Eller så hamnar de just här, vilket också är skumt.

Idag såg vi en mård. De hamstrar tydligen ägg. Men varför ta med dem ända hit?

Elestorpet

  • Inlägg: 15
    • Skåne
SV: Konstig äggfråga
« Svar #17 skrivet: 14 maj-22 kl 13:34 »
Oj, vilken spännande historia..
Jag tycker att du ska ta kontakt med er Lokaltidning, så de kan göra ett reportage. Kanske du kan få någon förklaring!!!
Johanna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser