Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Steka salt sill  (läst 1423 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 97
    • -
Steka salt sill
« skrivet: 07 sep-21 kl 09:00 »
Har börjat testa att steka sill, panerad i rågmjöl. Jag har inte lyckats få tag i den klassiska saltsillen (förstår att den tills nyligen har kunnat köpas i fryst form åtminstone, men att denna nu har utgått) så jag fick ta Abbas färdigurvattnade steksillsfileer. I ursprungsreceptet skulle dom vändas i rågmjöl och stekas i flottyr, men eftersom jag inte har flottyr ståendes tog jag smör.

Det blev gott men rejält salt! Hur gör ni? Går det att vattna ur denna typ av sill ännu mer (den är redan ganska lös så det känns som att den skulle falla isär då)? Eller ska man köpa osaltat smör? Eller bara inse att stekt salt sill ska vara just salt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Steka salt sill
« Svar #1 skrivet: 07 sep-21 kl 09:04 »
Salt sill är ruskigt salt, och det går inte att komma runt annat än med urvattning.

Om den inte faller i sär.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Steka salt sill
« Svar #2 skrivet: 08 sep-21 kl 07:46 »
Den ska vara salt. Sen handlar det om vanan. Kan själv inte köpa nåt färdigt på affärn längre då allt behöver jag salta hemma igen. Känns så meningslöst.
Nåt läkarna glömt bort är att alla 100 åriga gubbar och gummor är uppväxta med en tunna salt sill i matkällaren. Salt är inte farligt. Ett lat liv är farligt.

Det du kan göra är att använda grädde eller mjölk.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser