Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enfas elmätare  (läst 1083 gånger)

ab

  • Inlägg: 71
Enfas elmätare
« skrivet: 09 mar-21 kl 14:24 »
Hej, jag har en gammal enfas elmätare som jag tänkt använda som undermätare för att ha koll på en viss förbrukning, men nu undrar jag om någon här vet hur en sådan ska kopplas? Har försökt med några olika alternativ men den snurrar inte. Det är fyra anslutningar som är märkta: 1  3   4   6    ::)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Enfas elmätare
« Svar #1 skrivet: 09 mar-21 kl 14:59 »
Ta några bilder på mätarens typskylt och anslutningar så kan det nog gå att reda ut.  Kolla om det finns en inkopplingsanvisning på insidan av locket över kopplingsplinten.

Se upp med att många enfasmätare är gjorda för 110 V 5 A, de är tänkta att anslutas via mättransformatorer i högspänningsanläggningar. Kopplar man en sådan direkt till 230 V så bränner man sönder spänningsspolen i den.
Det finns också en del lömska enfasmätare som är tänkta för trefas IT-nät utan nolla. Där ska spänningsspolen anslutas till en huvudspänning i nätet (mellan två faser) medan strömspolen ansluts i serie med en fasledare.  För att en sådan mätare ska visa rätt, får alltså inte ström och spänning ligga i fas med varandra utan det måste skilja 60°.

En sak till att tänka på är att en del äldre elmätare måste sitta rättvända och exakt vertikalt för att fungera.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Enfas elmätare
« Svar #2 skrivet: 09 mar-21 kl 21:33 »
Har du prövat:
Fas in på 1
Fas ut på 3
Nolla in på 4
Nolla ut på 6
?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Enfas elmätare
« Svar #3 skrivet: 10 mar-21 kl 18:52 »
Den snurrar inte säger du, då har du alltså kopplat in den och belastat den med något större som kan få den att snurra märkbart? Då måste du ha kopplat rätt. Felkoppling borde blåsa säkringen.

Har du den upprätt som torbjörn sade? Belasta den hårdare och knacka lite på den. Om den legat länge så kan den ha kärvat ihop. Förr så servades sådana, och jag misstänker att de öppnade och blåste rent, och möjligen smorde med något som inte stelnade.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Enfas elmätare
« Svar #4 skrivet: 11 mar-21 kl 20:05 »
Tack för hjälpen, nu snurrar den  :)
Måste erkänna att jag känner mig lite dum nu, hade bara kopplat fasen genom mätaren och nollan förbi. Men det fanns en skiss under locket när jag vände på det och det ska vara fas in/ut på 1-3 och nollan in/ut på 4-6.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Enfas elmätare
« Svar #5 skrivet: 11 mar-21 kl 22:17 »
Skoj att  du fick  igång den!

Lycka till med mätningarna! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 5 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren, Lillskiten, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser