Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tujagran  (läst 1662 gånger)

JoB K

  • Inlägg: 6
    • Småland
Tujagran
« skrivet: 12 feb-21 kl 19:38 »
Har sågat ner två tujagranar. Svårt att hitta info. om träets egenskaper o eventuella förtjänster. Märker att det är mkt lätt o relativt lättkluvet. Någon här som har erfarenhet och kan tipsa om vad man kan använda det till?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tujagran
« Svar #1 skrivet: 12 feb-21 kl 19:46 »
Thuja är det klassiska materialet för indianernas totempålar  ;)  Visserligen de enormt storväxta thujorna som växer på nordamerikas västkust, inte Smaragd/Brabant som är de vanliga i trädgårdar i Sverige. Men indianerna använde virket till allt möjligt, exempelvis stommen i kanoter som de klädde med näver. Allting hänger nog på hur stora bitar du har.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Tujagran
« Svar #2 skrivet: 12 feb-21 kl 21:22 »
hört att det ska vara rötbeständigt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tujagran
« Svar #3 skrivet: 12 feb-21 kl 23:56 »
 Cypressväxter hör tujan till likaså ene. Enen är ju känd för att vara motståndskraftig mot röta. Stängselstolpar av ene är långlivade.
Om nu cypressen o tujan har lika tålighet kan jag inte svara på men troligt är att de väl lämpar sej till sådant som står i jorden eller är hårt utsatt för röta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Tujagran
« Svar #4 skrivet: 17 feb-21 kl 16:20 »
Jag vet inte säkert, men jag har för mig att det är giftigt, så extra viktigt med skydd när man bearbetar virket.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tujagran
« Svar #5 skrivet: 17 feb-21 kl 16:38 »
Jag vet inte säkert, men jag har för mig att det är giftigt, så extra viktigt med skydd när man bearbetar virket.

/Mats
Nej, det är inte giftigt.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Tujagran
« Svar #6 skrivet: 17 feb-21 kl 17:04 »
Nej, det är inte giftigt.
Wiki säger "För invärtes bruk avråds från användning av tujan, som kan ge illamående, kräkningar, hjärtklappning och i svårare fall leverskador.", så jag skulle råda folk att använda andningsskydd. Det bör man iofs använda vid all bearbetning av trä...

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tujagran
« Svar #7 skrivet: 17 feb-21 kl 17:48 »
Det är skillnad på att aktivt äta veden och att bearbeta den och kanske få i sig lite damm. För guldregn och idegran kan det vara bra med andningsskydd, men för thuja behövs det inte. Men tycker man om att ha skyddsmask på sig när man snickrar så kan man ju ha det ändå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Tujagran
« Svar #8 skrivet: 17 feb-21 kl 18:04 »
Jag har ingen aning om hur Tujagran är att jobba i, eller om den hamnar i följande grupp, men kom ihåg något jag läste på Björn Thomassons hemsida om kajakbygge: "Maskinslipning av trä producerar stora mängder slipdamm som är olämpligt att andas in. Använd andningsskydd. Flera tropiska träslag är dessutom allergiframkallande och kan orsaka astmaliknande problem (ceder, mahogny, ebenholz, iroko och teak bland andra - Western Red Cedar innehåller stora mängder ”plicatic acid”, en karboxylsyra, som är speciellt aggressiv för luftvägarna). Våra svenska träslag är relativt harmlösa i det här avseendet - ytterligare ett skäl att inte bidra till exploateringen av regnskogarna."

Så det finns nog lite mer problem än direkt giftiga när det gäller trä och trädamm. Allergiframkallande låter ju inte så kul.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Tujagran
« Svar #9 skrivet: 17 feb-21 kl 19:26 »
Har jag uppfattat det rätt.
Min åsikt att tujagran kan vara skadlig, och att alla sorters sågspån kan vara farliga ifrågasätts?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tujagran
« Svar #10 skrivet: 17 feb-21 kl 21:19 »
Tujagran innehåller, liksom diverse andra växter (malört, salvia, gråbo m fl) ett ämne som heter tujon (stavas även thujon). Förr misstänkte man att det hade diverse skadliga egenskaper men numera har man tydligen i stort sett avfärdat den saken. Det finns mer att läsa om det på t ex Wikipedia.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser