Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grålle på vätgas - enkelt  (läst 8742 gånger)

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
Grålle på vätgas - enkelt
« skrivet: 15 nov-11 kl 19:58 »
http://www.clean-air.org/ Ta en titt på Roy McAlister hur enkelt han konverterar en bensinmotor till vätgas och ger motorn näst intill evigt liv extremt långa serviceintervall - en bil på H2 30 000 mil utan oljebyte - vatten ur avgasröret - ingen CO2. Kusinens grålle bensinare blir helt plötsligt ett potentiellt högintressant projekt.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Grålle på vätgas - enkelt
« Svar #1 skrivet: 15 nov-11 kl 23:05 »
Nja, det där stämmer inte precis med svenska erfarenheter av vätgaskonvertering, jag skulle tro att det - som vanligt när man har med amerikaner att göra - är en något "friserad" verklighet som visas upp.
Här i Sverige arbetade ju framlidne Olle Tegström i Härnösand med vätgasdrift av fordon i många år, och det har också gjorts mer storskaliga försök med att bl a köra bussar på vätgas.

Just smörjoljan är ett stort problem eftersom man får stora mängder kondensvatten i vevhuset på en motor som körs på vätgas. Dessutom blir cylinderslitaget stort eftersom avgasernas (vattenångans) daggpunkt är så hög att det alltid fälls ut vatten på cylinderväggarna under drift, så även vid körning med varm motor slits cylindrar och kolvringar lika fort som i samband med kallstart av en bensinmotor.
Vätgasens mycket höga förbränningshastighet ställer också till problem med momentana tryckstötar under förbränningen, de medför dels risk för motorskador (sprickor i topplock, blåst topplockspackning mm) och dels mycket höga NOx (kväveoxid) -utsläpp.

För den delen är det ett mycket ineffektivt sätt att använda elenergi, att göra vätgas av den och sedan driva en ottomotor med vätgasen. Då är det bättre att konvertera elenergin direkt till mekanisk energi med en elmotor, eventuellt efter mellanlagring i batteri om det rör sig om fordonsdrift som inte lämpligen kan ske via kontaktledning.

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Grålle på vätgas - enkelt
« Svar #2 skrivet: 16 nov-11 kl 23:01 »
Tackar för dina värdefulla synpunkter Torbjörn - jag hade den stora glädjen att träffa Tegström i Göteborg i mitten på nittitalet - vi var på ett vätgas seminarium. Jag frågade förstås om wellgas-projektet och han berättade att det hade varit mycket framgångsrikt. En vindsnurra på 15 kw täckte husets och bilens energibehov samt lite till - bilen var en konverterad saab föresten. Jag tänker spara dina synpunkter i min vätepärm. Kanske jag kunde få träffa dig någon gång när jag är i Sundsvall och hälsar på barn och barnbarn? mvh Lars
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Grålle på vätgas - enkelt
« Svar #3 skrivet: 24 feb-12 kl 14:14 »
Kommer inte vatten att förångas när tryckminskningen sker vid utblåset. Det finns ju vattenånga med andra drivmedel med.
Vätegasbilar finns ju, det är väl däremot svårt att bygga en infrastruktur kring det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Grålle på vätgas - enkelt
« Svar #4 skrivet: 24 feb-12 kl 15:29 »
Kommer inte vatten att förångas när tryckminskningen sker vid utblåset. Det finns ju vattenånga med andra drivmedel med.
Vätegasbilar finns ju, det är väl däremot svårt att bygga en infrastruktur kring det.

Jo, i avgassystemet är nog vattnet till största delen i ångform, men inte i cylindern eller bland gaser och oljedimma i vevhuset, där får man räkna med att det fälls ut en del i form av kondens.
När man kör på kolvätebaserade drivmedel (bensin, diesel, etanol, biogas osv) så består ju förbränningsgaserna av både koldioxid och vattenånga, förhållandet mellan dem bestäms av förhållandet mellan kol- och väteinnehåll i bränslet.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Grålle på vätgas - enkelt
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 21:07 »
En liten ökning av vattenångan/vatten i cylinderns skulle teoretiskt ge effektförbättring/bränsleminskning (förutsatt att motorn klarar fukten), en liten del mer borde gå till arbete istället för värme,
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Grålle på vätgas - enkelt
« Svar #6 skrivet: 14 nov-21 kl 11:21 »
Ja återstår de vad framtiden blir deutz ska väl börja tillverka ren vätgas motor , men de är ju de som du Thorbjörn nämnde m smörjning . Hade väl testats några lastbilar som gick på diesel /vätgas ,((Ny teknik 6000mil blev bättre renare än euro 6))kanske funkar i övergångsfas , USA Ford & elr Chevrolet har väl redan nåt färdigt ombyggnadskit ren el till v8 motorer

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Grålle på vätgas - enkelt
« Svar #7 skrivet: 14 nov-21 kl 15:47 »
Teknikutvecklingen har nog sprungit förbi alla vätgaskonverteringar av kolvmotorer nu. Ska man idag bygga eller konvertera ett fordon till vätgasdrift, så är det bränslecell och elektrisk drivlina som gäller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser