Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli med getter  (läst 2928 gånger)

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
Bli med getter
« skrivet: 27 jul-13 kl 21:07 »
Hejsan, jag har bara kollat igenom lite olika frågor (jag har inte läst handboken, avser dock att göra detta)
Jag och min fru flyttade till ett hus med lada och åker för några år sedan, vi hade för avsikt att bruka åkern eller ha något form av djur (får,häst get) men har efter flera år kommit fram till att getter kanske är det bästa valet ffa. pga att vi inte vårdat åkern på 6 år, vi har fått en heldel björk sly, samt högt gräs osv.  Åkern är ca 6000kvm.  Och kan således delas upp i olika delar för en mindre besättning.
Vi tänkte oss två getter.  Ladan är brädslagen, har nytt plåttak och el, har även höns i en del av ladan.

Jag undrar om ni tror att Getter skulle vara lämpliga som betesdjur för åkern ? Är 2 ett rimligt antal?   Hur mycket jobb bör jag lägga ned inne i ladan med "stallet" Tips på vad jag bör tänka på.   Hur stort är ett normalt stall, jag vet vad jordbruksverket säger men jag är av den natur att jag inte vill ha minimimåtten då jag inte ser de som alldeles för små. Hur läser man det med vatten!?  Kan de dricka "sjövatten?"  Har kollat på Granngården ang. vatten till vintern och sett att ett uppvärmt vattentråg går på bra många tusenlappar.
Tanken är att börja bygga stallet i höst, och skaffa getterna till våren.

Om man har en lantras eller dyl. kan man få någon form av bidrag?
Har tittat lite på Mohair getter  (gillar utseendet)  Eller afrikanska dvärggetter (också utseende)
Vad skulle ni rek. för sort?

Mvh/Jens

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli med getter
« Svar #1 skrivet: 27 jul-13 kl 22:46 »
Kolla in de utrotningshotade raserna innan ni bestämmer er.  Vilken ras ni än skaffar, så kommer ni att bli förtjusta i dem.  Om de ska producera mjölk eller kött, så blir det gulliga killingar, som är svåra att "stoppa i boxen".

  Björk är inte världens bästa getmat.  Vattnet bör ha samma kvalitet som det ni själva dricker.  Oftast är det enklast att ta samma vatten.  Jag tycker det är enklast att hänga upp en slang som töms av tyngdkraften, och fylla på getternas hink varje dag.  Hinken bör vara en en sort som tål lite våld, för det blir is i den hur ni än gör.

  Och hjärtligt välkomna till gettavlan!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
SV: Bli med getter
« Svar #2 skrivet: 26 nov-13 kl 13:45 »
Otroligt dålig respons här , då det jag efterlyser egentligen är tips. Jag vill inte gå i lätta fällor med svårmockade boxar och dumma saker som man gör för att man inte vet hur man skulle ha gjort.

Vad kan jag göra inomhus där de skallb o vintertid för att underlätta skötseln för mig och trivseln för dom?   

Kanske någon harb ilder på hur deras getter har det!?

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Bli med getter
« Svar #3 skrivet: 26 nov-13 kl 14:03 »
Det är nog så att om man ställer väldigt vida frågor och vill att alla andra ska anstränga sig för att svara så kan det vara lite svalt. Men det finns ju väldigt mycket att läsa här och lära av andras erfarenheter, om du lägger ner lite möda själv.

Nu brukar jag inte hålla till på gettavlan utan på får, men antar att det fungerar lika dant här. Har man en undring så är det lämpligt att söka och läsa lite gamla trådar. Sök till exempel på "nybörjare get" eller dylikt. När du sedan har läst på lite kan du ställa en mera specifik fråga vilka brukar bemötas bättre.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bli med getter
« Svar #4 skrivet: 26 nov-13 kl 14:46 »
Jag undrar om ni tror att Getter skulle vara lämpliga som betesdjur för åkern ? Är 2 ett rimligt antal?   Hur mycket jobb bör jag lägga ned inne i ladan med "stallet" Tips på vad jag bör tänka på.   Hur läser man det med vatten!?  Kan de dricka "sjövatten?"  Om man har en lantras eller dyl. kan man få någon form av bidrag?
Vad skulle ni rek. för sort?


Åkern är alltså 0,6 hektar vilket är ganska lite om de ska vara där både vinter och sommar, men det är svårt att säga när man inte ser en bild på hur det ser ut. Som vanligt med getter så är det svårt att stängsla in dem så om inte betet är bra så lär de gå över till grannen. Hade det gällt får så hade det varit lagomt som sommarbete, sen må man flytta dem till hösten. Att ha 2 getter är bra, börja med det.

Hur det ser ut inne är mindre viktigt. Det jag själv saknar är fast belysning. Det är bra om det är ett ganska litet utrymme eftersom de inte värmer upp ett större utrymme och getter fryser nog mer än får. Huvudsaken är att det är dragfritt. Vad du menar med lada vet jag inte, är det bara gjort av bräder och tänkt för hö-förvaring eller kallar du en ladugård för lada? Jag har bara erfarenhet av att ha får och getter i ladugård och ingen lada.

Jag hade getter nere vid sjön och ibland drack de sjövatten i somras men jag ger getter och får en hink med vatten både sommar och vinter. Jag har ingen uppvärmd dyr kopp som håller värmen utan tar ut nytt vatten 2 gånger per dag på vintern.

Bidrag får du inte med så få getter och dessutom måste de vara över 1 år i åldern. Bidragen för att hålla vissa djur skall väl dessutom tas bort.
Enklast är väl att du väljer en ras som det är lätt att hitta ny bock till, som en allmogeras eller vanlig lantras.


SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bli med getter
« Svar #5 skrivet: 26 nov-13 kl 17:34 »
Hej Jens!

Får kanske också kan vara ett alternativ? Det finns allmogeraser bland dem också. Getter är flockdjur så minst två ska du ha. De är anspråkslösa så du behöver inte lägga ner ett jättejobb på ett stall. Men de ska ha skydd för väder & vind, torrt och dragfritt. En lada med hela väggar och möjlighet att gå ut och in duger bra. Du har ju redan både el och nytt plåttak. Hur stort ett "normalt" stall är beror nog på de förutsättningar som finns på plats. Getter lever i en rangordning så tänk på att den ranglägsta ska ha plats att både kunna springa undan, äta, dricka och sova.

Vatten är knepigare vintertid, det billigaste är att kånka hinkar 2 ggr/dag. Fäst hinkarna på väggen i drickhöjd men över "rumphöjd" så getterna inte förorenar vattnet. En ordentlig höhäck, gärna en som de kan äta på var sin sida om ifall de gruffar. Ett enkelt utfodringstråg för lösa mineraler, eller kan du använda mineralbalja, och en upphängd salt/mineralsten.

Med tanke på var du bor skulle jag rekommendera jämtget, en allmogeras som är anpassad till betes- och klimatförhållandena i den delen av landet. Lycka till!

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
SV: Bli med getter
« Svar #6 skrivet: 27 nov-13 kl 22:40 »
anledningen att får gick bort när vi funderade var att de behöver klippning. Getterna verkar kräva mindre skötsel på det sättet.
Ni säger att det inte är så noga med stallet, mn jag hade inte tänk att ha getterna ute på vintern, då behöver man ju ha ganska stort, men hur höga väggar osv behöver man, kanske man har dom i boxliknande miljöer som med hästar?  ingen som har nån bild att lägga ut ifrån sitt stall?

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Bli med getter
« Svar #7 skrivet: 27 nov-13 kl 23:34 »
Får och getter är heelt motsatta i personlighet. Får trivs i varandras närhet och tolerera varandra medan getter kan vara själviska och inte vilja dela med sig. Av den anledningen så bör utrymmet de vistas i vara sådan att det finns gott om plats att gå undan. Vi har rektangel box till våra med tre matplattser. Föredrar avlång box då de kan gå undan längre ifrån varann. Det ska vara dragfritt också. Hur höga väggar som behövs beror på, vi har plyfa skiva som vägg och de har inte (snart året) än hoppat över. Som någon skrev i annan tråd så kan det vara bra att ha två in/ut gångar om man har flertal getter. Bygga höhäcken i en höjd de inte hoppar i. .. mmm... ljummen vatten få vintern uppskattas här.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bli med getter
« Svar #8 skrivet: 28 nov-13 kl 17:06 »
anledningen att får gick bort när vi funderade var att de behöver klippning. Getterna verkar kräva mindre skötsel på det sättet.
Ni säger att det inte är så noga med stallet, mn jag hade inte tänk att ha getterna ute på vintern, då behöver man ju ha ganska stort, men hur höga väggar osv behöver man, kanske man har dom i boxliknande miljöer som med hästar?  ingen som har nån bild att lägga ut ifrån sitt stall?


Det är riktigt att getter sällan behöver någon pälsvård :) På länken nedan finns ett par bilder (inte mina) från getbox eller stall även om de inte visar så mycket. Men 1,20 m hög boxvägg där bocken på ena bilden står, räcker inte för våra viga lantraser eller livliga afr. dvärggetter. Det finns bilder här & där på forumet som getfolket skickat på sina olika gethus, men att hitta dem så här i brådrasket är inte lätt.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83646.msg1069447#msg1069447

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bli med getter
« Svar #9 skrivet: 28 nov-13 kl 20:57 »
Får anses allmänt vara lättare att ha och sköta än getter.  En årlig klippning är en baggis jämfört med att ordna med allt det som får en get med normal självaktning att stanna innanför staketet hellre än att skaffa sig behövlig föda i grannens äppelträdgård och/eller gå och söka sig en partner i grannsocknen.

  Såvitt jag vet behöver Mohair också klippas.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

864 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser