Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spännpapp eller råspont?  (läst 15179 gånger)

Aasa

  • Inlägg: 17
    • Uppland
Spännpapp eller råspont?
« skrivet: 01 jul-09 kl 10:46 »
Vi håller på att renovera en gammal skolbyggnad från 1918. I taket i lärarinnebostaden sitter gammal nedhängd, fuktskadad spännpapp och under denna hyvlad träspont. Att sätta ny spännpapp verkar lite krångligt och svårt, och vi funderar på hur "fel" ur stilbevarande synpunkt det blir att ha ett målat trätak istället. (Tyvärr är det ju råspont och inte pärlspont så det kommer i så fall se ganska enkelt ut.) Är det någon där ute som är insatt i byggnadsvårdsfrågor och har en åsikt?
/ Åsa

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-09 kl 11:13 »
Målat trätak blir nog bra, men fundera en gång till på spännpappen. Så svårt är det inte.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-09 kl 11:25 »
Ja tror fanimej Ulric får komma hit och intruera, jag skulle vilja ha spännpapp igen istället för dom vrålfula plattorna i taket i vardagsrummet...  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-09 kl 11:31 »
Gipsskivor kan vara ett alternativ.
Det färdiga resultatet blir ganska likt ett pappspänt tak, dessutom brandskyddande.

mossamus

  • Inlägg: 14
    • Jannehags Måleri
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-09 kl 11:42 »
Njaa
Jag har satt upp ett gäng med papptak och väggar. Det är nog inget jag skulle ge mig på med endast skriftliga instruktioner, speciellt om taket är stort. För den som kan är det dock ganska fort gjort. Finns det ingen målare i trakten som kan? Här på Gotland är vi ganska ensamma om att spänna papp. Ni får gärna fråga oss hur man gör via vår hemsida om ni trots allt ska försöka.

www.jannehags.dinstudio.se

andreas_f

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-09 kl 08:14 »
Jag skulle utan tvekan sätta upp spännpapp igen. Vi håller på att spänna om väggar och tak i två salar för tillfället och det går strålande. I ett annat rum har vi målat råsponten i taket vit för att få det lite trevligare i väntan på att pappspänna rummet. Taket tar ju inte skada av att vara vitålat under pappen så ni kan ju prova och se hur det ser ut.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #6 skrivet: 03 jul-09 kl 21:28 »
Vi håller på att renovera en gammal skolbyggnad från 1918. I taket i lärarinnebostaden sitter gammal nedhängd, fuktskadad spännpapp och under denna hyvlad träspont. Att sätta ny spännpapp verkar lite krångligt och svårt, och vi funderar på hur "fel" ur stilbevarande synpunkt det blir att ha ett målat trätak istället. (Tyvärr är det ju råspont och inte pärlspont så det kommer i så fall se ganska enkelt ut.) Är det någon där ute som är insatt i byggnadsvårdsfrågor och har en åsikt?
/ Åsa

Synligt innertak var ju verkligen fattigt. Detsamma gäller för de där undergolven som alltid har varit dolda av ex linoleummattor, men som nu utsätts för offentlighetens kalla, blå ljus när husfixare hittar "skurgolv" och "golvplank" vid renoveringarna. Enkla ting ska döljas och se ut som något dyrare.

Men fattigt är det i det här huset. Spännpappen har åkt ner och innertakets råspont har målats vit. Apsnyggt! Aldrig i livet att jag lägger en massa energi på att slå fem miljoner jävla pappspik i taket när jag precis har fått ner det dubbla antalet... Dock tänker man säkert annorlunda om man har gett sig jäkelen på att restaurera sin boning.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Broberg

  • Gäst
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #7 skrivet: 03 jul-09 kl 22:18 »
Ifall Ni inte tänker sätta dit ny spännpapp, så "dra" åtminstone dit något tidsenligt, hyvlad paneltak på råsponten. Men det är bara mitt tycke  och smak förstås.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #8 skrivet: 03 jul-09 kl 22:35 »
Om man sätter upp gips eller masonit som spännpappssurrogat så är det ett elände att försöka spackla och få det jämnt på ställen där fyra skivor möts. Är man ute efter ett bra slutresultat med den metoden så vill det till att rummet är så smalt att längden på skivorna räcker tvärs över utan skarv.

En lösning på problemet som man ibland ser i masonitklädda tak är att det sitter lister i ett kvadratiskt mönster över hela taket, som döljer skarvarna. Antingen trälister eller i enklaste fall 15-20 mm breda masonitremsor. Men det kanske är mer 30-40-tal än m/1918.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #9 skrivet: 04 jul-09 kl 00:02 »
Jag har satt upp exakt ett spännpapptak. Jag vidblir att det inte är så vansinnigt svårt, även med endast skriftliga instruktioner (och illustrationer, såklart). Det som händer jämfört med ett proffs är, som vanligt när det gäller hantverk, att det tar mycket längre tid.

Måste dock tillstå att jag inte hade satt upp någon ny papp om det hade funnits ett fint, målningsvänligt trätak under den gamla.

mossamus

  • Inlägg: 14
    • Jannehags Måleri
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #10 skrivet: 04 jul-09 kl 22:28 »
Jo
Fast grejen med spännpapp, och det är därför jag ger en liten hint till förstagångspikare, är att det inte får ta så lång tid. Har du inte fått upp tillräckligt med spik innan den börjar torka så dras den lätt sönder. Att få upp torremsor och kappor snyggt är inte heller bara att...Jag tror Ulric är händigare än han förstår.

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #11 skrivet: 06 jul-09 kl 23:08 »
Nja jag håller nog med ulrik. Så jävla märkvärdigt är det inte och hinner man inte med att spika kan man alltid fuska lite genom att använda stiftpistol det syns ju ändå inte när listen kommer upp.
Estetiken framför allt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #12 skrivet: 07 apr-14 kl 09:35 »
Ett tips till den som vill jobba sakta med spännpapp är att höja luftfuktigheten i rummet, då torkar inte taket.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #13 skrivet: 04 nov-14 kl 20:13 »
 Borde man inte kunna använda klammerpistol (tryckluft) för att fästa pappen på väggen? Men hur långa klammer behövs?
 Har mestadels råspont som underlag men på ett ställe är där 13 mm gips med råspont under så här bör nog klammern vara längre men hur lång?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #14 skrivet: 04 nov-14 kl 22:41 »
Gipsskivor kan vara ett alternativ.
Det färdiga resultatet blir ganska likt ett pappspänt tak, dessutom brandskyddande.
www.jannehags.dinstudio.se


Jag tänkte samma tanke som du Pjöllerberg, men hur vågar du att framföra en så vulgär lösning på detta traditionsbundna forum ;D
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #15 skrivet: 05 nov-14 kl 00:17 »
Här på Gotland är vi ganska ensamma om att spänna papp. Ni får gärna fråga oss hur man gör via vår hemsida om ni trots allt ska försöka.

www.jannehags.dinstudio.se


Tack för att du delade med dig av detta!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #16 skrivet: 05 nov-14 kl 07:24 »
vill man bevara huset i orginalskick (dvs med ursprungligt utseende och materialanvändning) så är faktiskt ett nytt papptak det enda alternativet.
Och så svårt är det inte,det gäller bara att vara några stycken och så bygger man plattformar/ställningar i lagom arbetshöjd,INGA STEGAR/BOCKAR.
Det finns att läsa hur man gör på olika sajter,kolla t.ex Gysinge som också har rätt material,Byggnadsapoteket har också bra anvisningar.
Alternativet om man vill ha ett slätt tak är  gips,dagens papptak. Då frångår man orginalmaterialet men får ett likartat utseende.
Masonit bör undvikas då det visserligen fanns att tillgå men det går nästan aldrig att få det snyggt med skarvar som rör sig och spikskallarna kommer att synas trots spackling.
Masonit och listverk som också föreslagits tillhör en annan tidsepok och bör undvikas.
Pärlspont som också föreslagits användes aldrig i rumsmiljö,den tillhör köksregioner och hallar.
Ulf

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #17 skrivet: 17 nov-14 kl 07:19 »
Har nu klammrat upp pappen. Fick tag i 16 mm långa men 12000 räckte inte så då blev det 12 mm och även den sitter kvar på väggen. Sköt den något tätare. Gick rätt fort att få upp.
 Hade dock förväntat mej att akustiken i rummet skulle blivit annorlunda, blev liksom ingen skilnad. Kanske komer under sommaren när pappen hänger något.
 Bestälde pappen hos en byggnadsvårdsbutik. Bestälde i två omgångar och fick två kvaliteer. Bägge på 300g/m2. den ena som hårdare den andra mer luddig.
 Den sistnämnda var svårare att jobba med.
 Hos tillverkaren går pappen under namnet oplastad golvskydspapp.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #18 skrivet: 26 aug-16 kl 06:22 »
 Nu är allt klart för tapetsering alt målning.
Alla hörn och skarvar är bearbetade.
Det var drygt då många vinklar o konstigheter i bygget.
Har ingen större vana vid denna typ av arbete. Osäker het vi val o blandning av limmer.
Men nu undrar jag om man före tapetseringen eller målningen (det blir förmodligen tempra) måste isolera pappen (preima) så att det finns fäste kvar för pigment o tapet ?
Hade en gipsad vägg jag tapetserade utan att lägga ett tätande skickt och där hänger o slänger tapetelendet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Gilbert

  • Gäst
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #19 skrivet: 26 aug-16 kl 06:40 »
Pärlspont är riktigt trevligt i gamla stora vardagsrum med öppet ända upp till nocken, har klätt hela storstugan med pärlspont i en byggnad. Mycket trä i Norrland!!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #20 skrivet: 26 aug-16 kl 08:01 »
Nu är allt klart för tapetsering alt målning.
Alla hörn och skarvar är bearbetade.
Det var drygt då många vinklar o konstigheter i bygget.
Har ingen större vana vid denna typ av arbete. Osäker het vi val o blandning av limmer.
Men nu undrar jag om man före tapetseringen eller målningen (det blir förmodligen tempra) måste isolera pappen (preima) så att det finns fäste kvar för pigment o tapet ?
Hade en gipsad vägg jag tapetserade utan att lägga ett tätande skickt och där hänger o slänger tapetelendet.
vid tapetsering gäller det att välja rätt lim. Till papperstapet väljes ett vanligt cellulosalim men då de flesta tapeter idag är av s.k easy-up typ, en glasfiberbas skall vävlim eller  special till just vald tapet väljas. En easy-up tapet känns igen på att tillverkaren ger rådet att limma väggen o sätta tapeten.I praktiken är det lättast att ändå limma tapeten på bord och därefter sätta den direkt.
En gipsvägg som är spacklad m.m går inte att tapetsera direkt,man riskerar då luftblåsor o tapetsläpp. Antingen målar man väggen först eller förlimmar med tapetklister.
det skall torka innan tapetseringen görs.
på pappväggar finns det flera skolor idag,vid temperamålning förr grundades alltid pappen med en linoljefärg för att den inte skulle suga.likadant om man använde limfärg till vägg o takytor.
dagens råd är att måla temperafärg direkt,det är betydligt jobbigare då pappen suger vattnet direkt och efter första strykningen är ytan flammig o ojämn men det rättar till sig i den andra strykningen som är lättare att måla.
Själv jobbar jag alltid traditionellt så jag målar oljefärg först.Dock måste den torka länge innan temperan stryks på.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #21 skrivet: 26 aug-16 kl 13:47 »
...Spännpapp ser mycket finare ut än brädtak....

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #22 skrivet: 26 aug-16 kl 17:11 »
Papptak tycker jag också är snyggt. Men även ett brädtak kan vara väldigt vackert. Om man inte vill ha det helt naturellt finns det ju olika sätt att behandla det på.
Men visst, smaken är som den omtalade baken. Fårskallig, som dansken säger!!!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #23 skrivet: 26 aug-16 kl 22:46 »
 Fick en dunk emulsionsfärg märke Wibo. Har provat på en bit papp. Känns som inte rätt. ska nog vara någon typ av färg som inte är vattenburen. Pappen buktar sej.
 Men är det tvunget att det är en färg?
 Kanske bara linolja något spädd men utan pigment? Kanske zickativ i.
 Tänker vid ytbehandling av trä så får man en snabbare tätning (färre lager) om oljan innehåller pigment som tätar cellerna. Kanske samma med pappen.
 Tittar man på priset för linoljefärg (själv riven el färdig köpt) så känns det dyrt.
 Att riva all den färg som går åt utan mer än en spackelspade slappar musklerna vid blotta tanken.
 Att riva med borrmaskin o nån typ av visp är nog inte rådigt. Gjorde det med en del sten i men då målades den grova sidan av råspont. Det fungerade bra. Men nu vill jag ju få en slät yta. Ännu inte avgjort vad som ska ha tapet, tempra el limfärg. Att få det kornigt känns inte kul.
Var hittar man oljefärgs slattar att grunda med ?
 Tackar för svaren. Det här med ytbehandling av vad det än må vara är väldigt spännande.
Kul att det finns så många kurser o intresse för att bevara de gamla metoderna. Många vill slå mynt i ett sådant läge så det gäller att fundera om man ska ha handsmid spik eller klammer.
Men från att hålla på i vedbon till att jobba i salar är skillnad. Det får man inte glömma.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #24 skrivet: 09 okt-16 kl 01:08 »
Tapeter är nu uppe i två av rummena. Easy upp blev det med mönsterpassning. Svinn.
Nästa gång jag väljer tapet som ska sitta på spännpapp vill jag nog ta en som inte läggs kant i kant utan överlappar. För mej var det svårt att få dem kloss motvarandra. Kanske ovana men alltid uppe o nere där remsorna där spiken satt blev tätt.
 Det var lättare att sätta upp tapeten där det var förlimmat med cellulosa förstärkt med animaliskt lim än där det var grundat mid linoljefärg.
 Valet att sätta spännpapp var för akustiken i rummena och att det finns möjlighet att återanvända. Svårt att ta bort gips. Men ljudet blev gott. Synd bara att hörseln inte är som den var.
 Tack för råd på denna tråd.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #25 skrivet: 10 okt-16 kl 18:37 »
Man brukar kunna se hur det är gjort, ibland sitter det fina, hyvlade lockbrädor under vävspänntaket (på en del riktigt gamla hus kan det göra det utan att det var fattigt, de var ofta målade), de kan man tex måla i någon ljus vit färg, men är det råsågad eller för grovt gjord panel under taket är det svårare att få bra med råa brädor tycker jag. Tidstypiskt vet jag ej, men i ett moderna hem kan det fungera, om ni tex tittar på bilder från museigårdar och liknande så kan ni se hur jag menar och hur denna typ av träpanel skall se ut för att se bra ut.

Samma med golvbrädor, tunna klena golvbrädor håller ej som slitgolv, de var endast täckning av trossbotten så att man kunde lägga annat golv över, men riktigt tjocka golvbrädor kan ha varit avsedda som sådana från början.
Man skurar det i så fall INTE med hett vatten och/eller lut så att det blir grått, utan använder kallt vatten och tallsåpa så att det inte grånar.

Grått och ohyvlat virke använde man som sagt i princip enbart på enklare byggnader man inte ansåg vara värt att kosta på färg och riktiga innertak.
Gamla hus var inte gråa, varken inne eller utvändigt (i allafall inte i norden) då det ofta ansågs sjaskigt och fult förr i tiden, ungefär som en ängs lada.
Även fattiga torp hade tapeter inne och åtminstone hyvlade och målade tak om man hade råd, man målade även utsidan om man hade tillgång till färg.

Rått timmer inne använde man i princip enbart på enkla övernattnings stugor för arbetsrelaterade saker, ekonomibyggnader på vallar och annat.
(Ekonomibyggnader på själva gården var däremot gårdens stolthet och fint påkostade, inte alls sekundära lågprioriterade som de tyvärr ofta blir idag tråkigt nog, tvärtom var logen ofta mer påkostad än huset då den visade på gårdens rikedom och välstånd och att man var duktig på att sköta sig och sitt jobb, dåligt skötta ekonomibyggnader tydde på en lat och allmänt sjaskig person bodde där. Så ville ingen ha.)








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spännpapp eller råspont?
« Svar #26 skrivet: 11 okt-16 kl 07:35 »
Papp eller vävspänning är som sagt inte så svårt som det verkar, har det varit det ursprungligen ser det nog bäst ut, men

Några tankar jag tänkte dela med mig om vad beträffar pärlspont, baserat på mina praktiska erfarenheter.

Idag kan man göra såhär,

1. Olja den lätt med 50/50 linolja och (balsam) terpentin.
(Det är viktigt att det är träbaserad terpentin (balsamterpentin) och inte mineralterpentin då den inte är bra för träet i längden)

2. Olja med en tjockare lösning med mer linolja när det dragit in, kanske 70-80% linolja, eller ren linolja av hög kvalitet.
Det går fint med enbart vanlig linolja oblandat här också i praktiken, det är bara grundstrykningen som behöver terpentin egentligen.

3. Eventuellt behövs mer olja om det suger in kraftigt, men nu behöver man inte längre späda den, men som regel räcker ett par strykningar, grund och täckning.

4. Nu kan man låta det stå i princip h ur länge man vill, men om man efter kanske 30-40 år tycker att det börjar se fult och gulnat ut så kan man om man vill måla det vitt.

Men Furu (och Gran) genomgår tre olika faser, den första när det är nytt och känns frecht (då är det fint som det är tycker jag om det skall sitta i ett tak, bara litet olja enligt ovan) den andra när hartser och kåda gulnat och det känns litet halvgammalt, den tredje när det gått mycket lång tid börjar det åldras värdigt tycker jag.

Bör noteras att ovanstående är för inomhusbruk.


Utefärg behöver man som regel grunda med pigmentgrund av tex svag vitfärg och olja/Terpentin och fortsätta i ett steg till, osv.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser